Den 3. februar afgør Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune, om kontrakten med Intervare A/S skal ophæves.
Forud er gået næsten ni måneders strid om systematisk underbetaling og dårlige arbejdsvilkår for virksomhedens chauffører, som leverer dagligvarer til omkring 2000 borgere i kommunen, der ikke selv kan klare opgaven.
Det er Socialudvalget og Sundheds- og Omsorgsudvalget, der har indgået kontrakt med Intervare, og et flertal i begge udvalg har onsdag og torsdag i denne uge besluttet at indstille samarbejdet.
– Vi skal kunne regne med, at vores samarbejdspartnere behandler deres medarbejdere ordentligt og giver dem en fair løn. Og det er uanset, om der er tale om ansatte eller underleverandører, siger sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF).
Hvis vi ser igennem fingrene med, at chaufførerne, som Intervare A/S bruger, får for lidt i løn, er det jo lige meget, hvad vi skriver i vores udbud, så er det bare tomme ord.
Karina Vestergård Madsen (Ø), socialborgmester
Når den endelige beslutning – på trods af flertal i de to udvalg – alligevel skal omkring Borgerrepræsentationen, skyldes det, at mindretallet i Socialudvalget bestående af Radikale, Konservative og Venstre valgte at gøre brug af den såkaldte ‘standsningsret’. Den ret indebærer, at man som medlem af et politisk udvalg – trods eventuelt flertal – kan standse en udvalgsbeslutning og kræve, at den afgøres i kommunens øverste politiske organ.
I Borgerrepræsentationen tegner Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten flertallet, og afstemningen ser på forhånd ud til at være afgjort.
Ærgerlig
At afgørelsen om at opsige samarbejdet med Intervare skal trække yderligere ud, ærgrer Sisse Marie Welling.
– Jeg havde håbet, at vi kunne sætte punktum i sagen nu, for jeg synes ærligt talt ikke længere, det er anstændigt over for hverken de ældre, der må leve med usikkerheden, eller over for chaufførerne, at vi ikke er kommet frem til en konklusion endnu, siger sundheds- og omsorgsborgmesteren, der kalder det en ærgerlig sag.
Karina Vestergård Madsen fra Enhedslisten tiltrådte som ny socialborgmester ved årsskiftet. Hun siger om flertalsbeslutningen i Socialudvalget:
– Intervare A/S har ikke overholdt aftalerne. De har fået udsættelser og talrige chancer for at rette op. I Københavns Kommune har vi slået os op på, at vi har nogle tydelige sociale klausuler, når vi indgår kontrakter med leverandører. Reglerne er ens for alle. Hvis vi ser igennem fingrene med, at chaufførerne, som Intervare A/S bruger, får for lidt i løn, er det jo lige meget, hvad vi skriver ind i vores udbud, så er det bare tomme ord.
Socialborgmesteren forsikrer, at ingen sårbare og ældre borgere vil blive ladt i stikken, da kommunen har et alternativ og et akutberedskab klar til at tage over.
Sagen kort:
- Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping, CSR-enheden, gennemførte i foråret og sommeren 2021 en række undersøgelser, kontrolbesøg og dybdegående interviews med de ansatte chauffører hos Intervare A/S. CSR- enheden konstaterede bl.a., at Intervare A/S underbetalte sine chauffører, som heller ikke havde mulighed for at afholde ferie eller melde sig syge ved sygdom. Desuden havde chaufførerne meget lange arbejdsdage og -uger.
- Intervare A/S har – ligesom alle andre af kommunens leverandører – skrevet under på en arbejdsklausul, som stiller krav om, at de ansatte, der udfører arbejde for Københavns Kommune, skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten på området.
- I oktober 2021 besluttede et flertal af politikerne i Borgerrepræsentationen, at kontrakten med Intervare A/S kunne ophæves, hvis Intervare A/S ikke inden 1. november 2021 efterbetalte den manglende løn til chaufførerne og implementerede en ny forretningsmodel, der sikrer chaufførerne ordentlige løn- og arbejdsvilkår fremadrettet. Politikerne besluttede desuden at pålægge Intervare A/S dagbøder på ca. 7.200 kr. og tilbageholde det månedlige vederlag af ca. 400.000 kr., indtil Intervare A/S efterlever kravene.
- Borgerrepræsentationens beslutning den 7. oktober 2021 kan læses her.
Kilde: Københavns Kommune
Intervare er Nemlig.com’s moderselskab, der kommer i offentlighedens søgelys i marts 2021, hvor Politiken og Fagbladet 3F skriver om grov og systematisk underbetaling koblet med elendige vilkår for chaufførerne.
Da Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping, CSR-enheden, i maj måned fremlægger en kontrolrapport, kommer politikerne på banen. Rapporten dokumenterer, at seks chauffører, der kører for Intervare, i månederne januar-marts 2021 tilsammen er blevet snydt for 201.289,50 kroner i løn, pension og feriepenge. I samme periode mangler der endvidere løn, pension og feriepenge til to afløsere på i alt 83.309,63 kroner.
Københavns Kommune kræver, at Intervare efterbetaler chaufførerne den manglende løn, og firmaet får flere frister til at rette op på forholdene.
Læs også
Københavns Kommune straffer Intervare på pengepungen for brud på arbejdsklausul
Den 7. oktober beslutter Borgerrepræsentationen blandt andet, at kommunen skal tilbageholde månedlige betalinger til Intervare på 400.000 kroner op til et samlet beløb på 3,2 millioner. Beløbet kan bruges til at efterbetale chaufførerne det beløb, som kommunens CSR-enhed har vurderet, at de er blevet underbetalt, siden kontrakten med Intervare blev underskrevet i 2017.
Administrerende direktør i Intervare A/S Stefan Plenge har hele tiden slået på, at chaufførerne ikke er ansat hos Intervare, men er selvstændige vognmænd. Derfor er de heller ikke omfattet af Københavns Kommunes arbejdsklausuler, som alle leverandører skriver under på, og som stiller krav om, at “de medarbejdere, der udfører arbejde for Københavns Kommune, skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten på området.”
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.