Torsdag morgen genoptog samtlige håndværkere på DSB’s værksteder arbejdet efter at have strejket i tre dage.
Det var imidlertid ikke nogen nem opgave for de tillidsvalgte at overbevise kollegerne om, at det var det bedste, fortæller Jens Kjeldsen, formand FO Jernbanedrift hos DSB, til Arbejderen:
– DSB har sagt, at de ikke forhandler med nogen, der har nedlagt arbejdet. Så vi har virkelig presset på, for at medlemmerne skulle tilbage på arbejde, men de gør det bestemt ikke med løftede hænder.
Medlemmerne er tilbage på arbejde, men det er bestemt ikke med løftede hænder.
Jens Kjeldsen, formand FO Jernbanedrift
Natten til mandag i denne uge nedlagde stationsbetjente og lokomotivførere ved materialeforsyningen arbejdet. Mandag morgen sluttede 600 håndværkere trop med store forsinkelser og aflysninger af tog til følge. Strejken var udløst af utilfredshed med de lokale lønforhandlinger, som var endt med, at DSB ensidigt besluttede en lønstigning i 2023 på 2,7 procent. De strejkende krævede, at lønforhandlingerne blev genoptaget.
Stationsbetjentene og lokomotivførerne genoptog arbejdet efter cirka et døgn. De mente, at de med strejken havde sendt et tydeligt signal til ledelsen.
Håndværkerne organiseret i de tre fagforbund i FO Jernbaneforbund – Dansk Metal, Dansk El-Forbund og Malerforbundet – var derimod ikke sådan at kalde til orden, medgiver Jens Kjeldsen.
DSB er åben for dialog
Kommunikationschef i DSB Niels-Otto Fisker udtalte i tirsdags til Arbejderen:
– Vi tager gerne dialog med vores kolleger på værkstederne, men ikke under eller i umiddelbar forlængelse af ulovlige arbejdsnedlæggelser.
Onsdag blev arbejdskonflikten behandlet i Arbejdsretten, og der var udsigt til skærpet bod, hvis strejken fortsatte. I forvejen skal håndværkerne betale 80 kroner pr. strejketime.
– Medlemmerne valgte at høre på os og er gået i arbejde. Men de sagde også, at de vil teste, om det er varm luft fra DSB’s side. Det er mit indtryk, at nu venter de lige for at se, om DSB vil forhandle eller ej, siger Jens Kjeldsen.
Ifølge Arbejderens oplysninger så er der en skrivelse på vej til DSB fra de faggrupper, som er blevet præsenteret for et løndiktat. Skrivelsen vil indeholde en frist for nye lønforhandlinger.
– Spørgsmålet er så, hvad der sker, hvis ikke DSB genoptager lønforhandlingerne, slutter Jens Kjeldsen.
Læs også
600 håndværkere på DSB's værksteder fortsætter strejke, mens stationspersonalet arbejder igen
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.