Nemlig.com tager snart et spritnyt lager på 30.000 kvadratmeter i brug i Aarhus. Lageret har kostet et trecifret millionbeløb og er dermed dagligvareleverandørens hidtil største investering.
Med det nye distributionscenter forventer Nemlig.com at skabe 1.000 nye jobs, og de skal være velkommen, lyder det fra den lokale fagbevægelse – vel at mærke hvis de ansatte får overenskomst og dermed sikkerhed for ordnede løn- og arbejdsforhold.
Hovedlageret ligger i Brøndby, hvorfra der dagligt kører mere end 100 chauffører ud med varer. I foråret 2021 afslørede Fagbladet 3F og andre medier, at både chaufførerne og lagerarbejderne arbejder under de kummerligste forhold.
3F ønsker at gøre op med de uværdige arbejdsforhold, der blandt andet omfatter dummebøder og urealistiske arbejdsplaner og at få Nemlig.com til at ansætte deres chauffører på regulære overenskomstmæssige vilkår. Det har Nemlig.com indtil videre afvist med henvisning til, at chaufførerne er selvstændige vognmænd. Derfor etablerede 3F konflikt mod hver enkelt vognmænd – en konflikt der nu har stået på i cirka et år.
- Den 20. marts 2021 afslører Politiken, at chauffører, der kører for Nemlig.com, arbejder under et voldsomt tidspres og straffes med store bøder for forsinkelser og fejl. Mange arbejder 15 timer i døgnet, og har flere måneders arbejde uden fridage.
- Nemlig.com erkender, at der findes et bødesystem, men forsvarer sig med, at chaufførerne ikke er ansat af dem, men af selvstændige vognmænd, og at bøderne ikke er tiltænkt chaufførerne.
- Den 9. april 2021 afslører Politiken, at arbejderne på Nemlig.coms lager i Brøndby også arbejder under voldsomt tidspres og overvågning. Nuværende og tidligere ansatte fortæller, at de har mellem 9 og 15 sekunder til at hente en vare. Stort set alle på lageret har udenlandsk baggrund, mange er på deltid og presses til at tage overarbejde og droppe ferien. Nemlig.com afviser kritikken og henviser blandt andet til, at de har overenskomst med 3F.
- De kommende dage kan Fagbladet 3F fortælle, hvordan overvågningen er sat i system på lageret, og at Nemlig.com har tidligere militærfolk ansat som indpiskere.
- Efterfølgende har flere kommuner besluttet at boykotte Nemlig.com. Det gælder blandt andre Albertslund og Odense.
- Den 12. april starter 3F og Nemlig.com et forhandlingsforløb, der ender i slutningen af april uden resultat.
- 3F sender i slutningen af april første konfliktvarsel til 137 vognmænd, der kører varer ud for Nemlig.com, for at få chaufførerne overenskomstdækket. Omkring 10 procent af brevene kommer retur med besked om “ubekendt efter adressen”. Andre vognmænd har adresse hos spillehaller, frisører, byggepladser og så videre. 13 vognmænd har meldt tilbage, at de ikke forstår konfliktvarslet. De mener, at de er chauffører og ikke vognmænd.
Kilder: Politiken og 3F Fagbladet
Onsdag den 1. juni havde 3F Transport, Logistik & Byg Aarhus (TLB) inviteret til støttedemonstration for chaufførerne, der kommer til at køre ud fra Brabrand.
– Tusind tak til alle jer, der er med til dagens aktion for ordnede forhold for Nemlig.com’s chauffører her i Aarhus, siger Thorkil Jansen, formand for TLB, da han som den første taler får ordet.
Han kigger ud over de godt 200 fremmødte og konstaterer, at der både er sygeplejersker, pædagoger, smede, malere, murere, stilladsarbejdere og ikke mindst 3F’ere fra hele landet.
Thorkil Jansen konstaterer, at det snart er et år siden, at 3F igangsatte konflikt for at få overenskomstdækket chaufførerne, og han spørger:
– Hvorfor vi bliver ved? Er der besværet værd? Er det ikke bare den vej, vores arbejdsmarked går?
– Ja, først og fremmest står vi her, fordi intet har ændret sig for chaufførerne hos Nemlig.com. De chauffører, vi snakker med herude, fortæller stadig de samme historier om dummebøder, når planerne ikke holder. Om skader der trækkes direkte over lønnen. Om trusler hvis de forsøger at kontakte en fagforening.
Formanden fra 3F på Sommervej har den opfattelse, at hvis fagforeningen ikke gør noget, så ender det med et opdelt dansk arbejdsmarked, hvor overenskomster og gode arbejdsforhold er reserveret de få, som fik foden indenfor i tide. Han tilføjer:
– Mens resten må tjene til dagen og vejen under vilkår som chaufførerne hos nemlig.com. Vi ender med et working poor-arbejdsmarked, som vi kender det fra Tyskland. Et samfund hvor flere og flere jobs gøres usynlige, som noget der udføres af nogle, vi ikke kender, vi ikke tager ansvar for og i sidste ende er ligeglade med, så længe vi får leveret vores pizzaer til tiden og kan bestille vores varer på nettet til levering næste morgen.
Konflikten virker
Thorkil Jansen ser flere tegn på, at konflikten mod Nemlig.com virker, selvom virksomheden endnu ikke har underskrevet overenskomst. Eksempelvis burde lageret i Aarhus allerede nu summe af aktivitet:
– Det gør det ikke – og det, tror jeg, hænger sammen med, at Nemlig.com selv i deres egen branche er blevet synonym med en virksomhed, hvor man ser stort på de ansattes velfærd. At det er lykkedes at sikre overenskomster hos både Salling-gruppen og COOP for deres chauffører er et direkte resultat af den kampagne, vi har kørt på Nemlig.com.
Den næste taler er Jan Villadsen, der er gruppeformand i 3F Transportgruppe. Også han griber fat i spørgsmålet, om det hjælper at køre konflikt for at få overenskomst til chaufførerne.
– Ja, det gør det. For få dage side snakkede vi med nogle af de samme chauffører, som vi tidligere har snakket med. De fortæller, at de nu får 45 kroner mere i timen. Udfordringen er så, at de ikke har det på skrift. Derfor skal vi blive ved med at stå sammen og kræve arbejdet udført på overenskomst, understreger Villadsen.
Siden konfliktens start er der blevet uddelt tusindvis af løbesedler til borgere for at oplyse om forholdene for chaufførerne, og samtidig får de oplyst, at de kan få leveret varer på ordnede forhold fra andre dagligvareleverandører.
– Den her kamp handler ikke kun om chaufførerne hos Nemlig.com, men om at der skal være ordentlige forhold på hele det danske arbejdsmarked. Det handler om vores fælles velfærdssamfund. Det handler om, at du og jeg, vores børn og børnebørn skal vokse op og leve i et samfund, hvor alle skal have et arbejde, de kan leve af, siger Jan Villadsen.
Han sender en hilsen til Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen, der siden 2014 har været hovedejer af dagligvareleverandøren, og som bor tæt på lageret i Brabrand.
– Anders Holch Povlsen snakker meget om bæredygtighed og ansvarlighed. Men det er ikke hverken bæredygtigt eller ansvarligt at lade chauffører køre varer ud uden sikkerhed for deres løn og arbejdsforhold.
Jan Villadsen lover, at den dag, overenskomsten er i hus, bliver der folkefest i både Aarhus og København. Indtil da fortsætter de faglige markeringer ved Nemlig.com’s hovedlager i Brøndby og med uddeling af flyers i både København og Aarhus, som de lokale 3F-afdelinger står for.
Det gælder et reguleret arbejdsmarked
Mellem rækken af røde faner skiller en hvid sig ud. Den tilhører Dansk Sygeplejeråd kreds Midtjylland, og ved siden af den står kredsformand Anja Laursen og to af kredsens næstformænd, Hanne Holst Long og Jacob Gøtzsche.
– Nu er det ikke så længe siden, at vi var i konflikt, og da fik vi god opbakning fra 3F’erne. Det har vi ikke glemt, så selvfølgelig kommer vi, når de opfordrer til at støtte op om overenskomst til Nemlig.com’s chauffører, siger Jacob Gøtzsche.
Et ureguleret arbejdsmarked, hvor ansatte ikke har garanti for en løn, de kan leve af, er en alt for stor risiko og trussel under det danske velfærdssamfund, mener Anja Laursen:
– Vi skal både have et arbejdsmarked, hvor folk får en løn, så de kan forsøge sig selv og familien, og et samfund, hvor man ikke skal bekymre sig for, om man har en indtægt, hvis man bliver syg, eller når det er tid at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet.
De tre sygeplejersker frygter en udvikling på arbejdsmarkedet, som Thorkil Jansen kom ind på i sin tale. Tendensen med usikre arbejdsforhold, hvad enten det hedder vikaransættelser, nul timers-kontrakter, falske selvstændige eller noget helt fjerde breder sig desværre også til fag i omsorgs- og ældresektoren.
– Vi har hørt, at der er SOSU’er, der arbejder på nul timers-kontrakter. Efter vores overenskomststrejke er der sygeplejersker, der har meldt sig ud og er startet for sig selv, så vi kan da godt frygte, at den tendens breder sig også til vores område, siger Hanne Holst Long.
Kampen fortsætter
Efter et par timer er tiden kommet til at takke for fremmødet, men inden fanerne rulles sammen, og alle drager hver til sit, bliver deltagerne filmet, mens de tager opstilling rundt om lagerbygningen.
Rikke Bettina Olesen er faglig medarbejder i 3F TLB. Hun har været nervøs forud for dagens demonstration, men hun er tilfreds, da hun gør status:
– Det har været en vellykket dag og et pænt fremmøde. Vi har fortsat en opgave foran os, og vi fortsætter, indtil chaufførerne har fået en overenskomst, siger hun til Arbejderen.
Opgaven bliver at danne sig et overblik over, hvor mange chauffører der kommer til at køre ud fra Aarhus, og at få kontakt til dem. Det er imidlertid ingen nem opgave.
Chaufførerne opretter et cvr-nummer og oplyser en postkasseadresse. Når 3F sender brev til dem, så kommer omkring 10 procent af brevene retur med beskeden “ubekendt efter adressen”. Andre vognmænd har adresse hos spillehaller, frisører, byggepladser og så videre.
– Det er utroligt svært at få et overblik over, hvor mange der kører. Flere af dem har opgivet adresse i København, nogle er gået konkurs, og så åbner de hurtigt efter i et nyt cvr-nummer, forklarer Rikke Bettina Olesen, der efter dagens demonstration er klar til at fortsætte det videre arbejde med fornyet energi.
Læs også
Brutale arbejdsforhold som dem hos Nemlig.com er konsekvens af bevidst strategi
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.