Fredag udsendte DSB en mail til ansatte, der arbejder under industriens overenskomst. I mailen oplyser ledelsen, at den ikke ønsker yderligere lønforhandlinger, og at det bliver deres udspil til lønregulering i 2023, der bliver gældende.
“Kære kollega, Vi har nu afsluttet årets lønforhandlinger. Ledelsen og de faglige organisationer har desværre ikke kunnet opnå enighed om en lønregulering. Derfor har ledelsen foretaget en ensidig regulering,” står der ordret.
Den regulering lyder på 2,7 procent inklusiv pension.
Vi har desværre ikke kunnet opnå enighed om en lønregulering. Derfor har ledelsen foretaget en ensidig regulering.
DSB’s ledelse
Af dokumenter fra DSB, som Arbejderen er i besiddelse af, fremgår det, at der har været holdt lønforhandlingsmøder den 25. og 31. maj mellem DSB og FO, som er håndværkerne. DSB og SPO – Stationsbetjentene – har holdt et enkelt møde den 24. maj.
At kalde møderne for forhandlingsmøder er de faggrupper, der nu rører på sig, ikke enige i, og det, de kalder ledelsens løndiktat, har fået dem helt op i det røde felt.
Siden onsdag morgen har håndværkere og lokomotivførere i materielforsyningen på forskellige lokationer i landet strejket og holdt faglige møder. Det startede blandt lokoførere på rangerområdet og stationsbetjente i hovedstadsområdet, hvilket gik ud over S-togs- og fjerntrafikken. Samme dag om eftermiddagen holdt håndværkere i Aarhusområdet fagligt møde.
Orientering provokerer
DSB’s forhandlingschef Poul Gemzøe-Enemark har udtalt til Arbejderen, at det er uforståeligt, at medarbejderne griber til overenskomststridige arbejdsnedlæggelser som reaktionen på de lokale lønforhandlinger. Han skriver videre: “De næste dage vil vi tage rundt og orientere de berørte medarbejdere om de løndrøftelser, der har været.”
Arbejdsnedlæggelserne fortsatte torsdag, og meget tyder på, at det ikke skaber ro i koncernen, at ledelsesrepræsentanter dukker op for face to face at “orientere” medarbejderne.
– Torsdag var der så informationsmøde for 250 håndværkere og lokomotivførere i Aarhus. Her meddelte DSB som det første, at deres lønudspil ikke er til forhandling. Mødet endte med, at folkene gav DSB et ultimatum: Enten indfinder DSB sig ved forhandlingsbordet senest mandag den 12. juni klokken 8, ellers kan folkene ikke garantere for, hvad der kommer til at ske, fortæller en DSB-arbejder til Arbejderen.
Han ønsker at være anonym, men Arbejderen kender hans navn.
Fredag blev der holdt infomøde på et mindre depot i Taastrup med samme besked fra DSB-ledelsen.
– Folk er oppe at køre. Den form for infomøder virker jo som en rød klud, så her fredag formiddag satte håndværkerne i Kastrup sig. Det var faktisk samtidig med, at DSB trykkede på send-knappen med løndiktatet, siger DSB-arbejderen.
Strejker på mandag?
Efter mødet i Aarhus er der ingen tegn på, at DSB har tænkt sig at indgå i forhandlinger med de ansattes tillidsvalgte.
DSB’s forhandlingschef, Poul Gemzøe-Enemark, har helle rintet hørt om at der skulle komme “nye overenskomststridige arbejdsnedlæggelser”, udtaler han til Arbejderen.
Han siger videre:
– Der har været afholdt fællesmøde i DA, hvor de berørte organisationer, samt DA og FH var enige om, at arbejdsnedlæggelserne er overenskomststridige, og at arbejdet derfor skal normaliseres. Vi tror på den danske model, som vi også forhandler løn ud fra. De uenigheder, der måtte være parterne imellem, skal løses inden for rammerne af den danske model. De løses aldrig ved overenskomststridige arbejdsnedlæggelser.
Ifølge Arbejderens kilder er DSB begyndt at forberede sig på strejker mandag. Eksempelvis bliver de lokomotivførere, der kører med passagerer – også kaldet lokoførere B – informeret om, at de skal udføre det arbejde, som lokoførerne på rangerområdet sædvanligvis laver.
Læs også
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.