“De forhold, vi arbejder under, udgør ikke kun en risiko for vores psykiske arbejdsmiljø – de udgør også en reel risiko for sikkerheden og en stabil togdrift.”
Sådan skriver de ansatte i DSB’s klargøring i en henvendelse stilet til DSB’s ledelse og offentligheden.
Ansatte i klargøringen sørger blandt andet for, at der er diesel og vand på togene, og at togene er rene indvendig og udvendig. Efter et vis antal kilometer kommer togene ind til tjek, og klargøringspersonalet kan selv udføre små reparationer og vedligehold. Arbejdet udføres på DSB’s depoter i blandt andet København, Aarhus, Fredericia og Kastrup, hvor der er faciliteter til vask og vedligehold.
Men faciliteterne gør det ikke alene, påpeger klargøringspersonalet.
Produktionen bliver ved med at vokse, uden at arbejdsmiljøet eller sikkerheden følger med…… Det øger fejlrisikoen markant. Det er uforsvarligt og potentielt farligt.
Manglende oplæring i nyt spansk materiel og stigende produktion, uden at der følger ekstra ressourcer med, betyder, at “både medarbejdere og passagerer sættes i en risikofyldt situation.”
Arbejderen har spurgt DSB’s ledelse, hvad de vil gøre ved de ansattes bekymringer.
– Indkøringen af nyt materiel og nye systemer er en stor forandring, og jeg anerkender, at det kan skabe et øget pres og en vis usikkerhed hos den enkelte kollega, siger Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, der er underdirektør for DSB’s værksteder.
Bemanding på 50 procent
De ansatte i klargøringen har fået nok. De vil ikke længere se igennem finger med, at deres egne arbejdsforhold bliver stadig ringere og heller ikke acceptere, at der gambles med passagernes sikkerhed.
I henvendelsen til ledelsen peger de ansatte på en dagligdag præget af ‘konstant underbemanding’. Produktionen øges løbende med ekstra tog, uden at bemandingen følger med. Tit er der “kun 50 procent af den nødvendige bemanding til at udføre opgaverne…… Selv på de sjældne dage, hvor vi er fuldt bemandet, er arbejdsbyrden langt større end kapaciteten. Vi er allerede pressede – og produktionen bliver ved med at vokse, uden at arbejdsmiljøet eller sikkerheden følger med…… Det øger fejlrisikoen markant. Det er uforsvarligt og potentielt farligt,” skriver de i henvendelsen til ledelsen.
Nu har de ansatte i klargøringen fået nok. De vil ikke længere se igennem fingre med at deres egne arbejdsforhold bliver stadig ringere og heller ikke acceptere, at der gambles med passagernes sikkerhed. De opfordrer ledelsen til at tage ansvar og kræver ordentlig og fuldstændig oplæring generelt og i det nye materiel Talgo og IVU, der er et nyt driftssyringssystem.
DSB-ledelsen: Vi tager hånd om det
Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen forsikrer overfor Arbejderen, at DSB tager sikkerhed og de ansatte arbejdsmiljø alvorligt.
– Sikkerhed og et godt arbejdsmiljø er vores højeste prioritet, derfor arbejder vi målrettet med at styrke oplæring, støtte og kommunikationen, siger underdirektøren for DSB’s værksteder og fortsætter:
– Vi har i øjeblikket sat øget fokus på, hvordan vi forbedrer vores kommunikation og skaber tryghed om de forandringer, der sker lige nu. Vi skal udføre vores opgaver på nye måder, vi får nyt materiel, som vi skal betjene danskerne med, derfor har vi brug for at kunne tale om, hvad der skaber tryghed og støtte i arbejdet.
Som konkret eksempel på det, nævner Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, at DSB forsøger at se, om det er muligt at gøre uddannelsen i Talgo-vognene “mere praksisnær.”
Arbejderen har talt med medarbejdere i klargøringen. De ønsker at være anonyme, men siger, at de håber, at ledelsen nu vil sætte handling bag ordene om oplæring og uddannelse.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.

