På kongres i Danmarks Lærerforening (DLF) i sidste uge var et af emnerne, der var til debat, spørgsmålet om det stigende antal vikarer i folkeskolerne, herunder hvordan de kan inddrages i det faglige fællesskab.
Vikarerne – ofte timelønnede ikke-uddannede – skal have mulighed for at blive medlemmer af fagforeningen, lød et forslag til tilføjelse til forbundets vedtægter stillet af René Steenberg Olsen fra Haderslev Lærerkreds.
Han var forberedt på, at forslaget ville blive mødt af modargumenter, blandt andet at man i lærerforeningen grundlæggende kun ønsker medlemmer, der “mestrer det didaktiske sprog”, som han sagde, da han motiverede forslaget fra talerstolen:
– Men da de timelønnede ikke-uddannede jo er medlemsberettiget, idet de er skrevet ind i overenskomsten, hvor deres lønforhold er aftalt, så bør vi også her gøre en indsats for at få dem med i folden. Ellers skal de vel skrives ud af overenskomsten, sagde René Steenberg Olsen.
Ekstra redskab i værktøjskassen
Han så gerne, at tillidsrepræsentanterne fik det ekstra værktøj i redskabskassen, det vil være at kunne tilbyde de uuddannede at melde sig ind som såkaldte ”særlige medlemmer”, der betaler lavere kontingent – en kategori, der i forvejen findes i forbundet.
– Jeg mener derfor heller ikke, der vil være nogen tekniske udfordringer – læs udgifter – ved den her vedtægtsændring, sagde René Steenberg Olsen.
I Haderslev lærerkreds har en optælling vist, at der blandt de ikke-uddannede timevikarer vil være 100 potentielle medlemmer, som det kunne “være fedt at få organiseret i fagforeningen.”
Den sønderjyske lærer havde taget et debatindlæg fra Folkeskolen.dk med på talerstolen, som han valgte at læse op.
Indlægget er skrevet af Pia Thorup, medlem Thy-Mors Lærerkreds.
“Det voksende antal vikarer på skolerne er ofte unge på sabbatår eller dimittender, der er nødt til at have flere småjob på nultimerskontrakter for at kunne forsørge sig. I modsætning til vores kollegaer i de pædagogiske fagforeninger og FOA organiserer DLF ikke vikarerne. På trods af at de løser en opgave for skolerne og varetager undervisning, inviteres de ikke ind i det faglige fællesskab,” skriver hun og opfordrer DLF til at organisere de løst ansatte vikarer i folkeskolen:
“Hjælp dem med at danne klubber, hjælp dem med at kræve rettigheder som for eksempel løn under sygdom, hjælp dem til at mærke og forstå nødvendigheden af solidaritet. Hjælp dem ind i fællesskabet.”
Timelønnede = 2000 fuldtidsstillinger
Antallet af vikarer i folkeskolen er dobbelt så højt, som det var for ti år siden. Det fremgår af Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL). Her viser et udtræk, at brugen af løse vikarer – timelønnede – i dag svarer til næsten 2000 fuldtidslærerstillinger. Det skriver Folkeskolen.dk.
Formand for DLF’s arbejdsmiljø- og organisationsudvalg Thomas Andreasen genkender billedet af et stigende antal vikarer i folkeskolen, men han talte alligevel imod, at ikke-læreruddannede får mulighed for at blive særlige medlemmer.
– Det er vigtigt at understrege, at vores vedtægter i dag giver alle, der arbejder på vores overenskomst, ret til medlemskab. Det gælder derfor også ikke-læreruddannede, løstansatte vikarer i folkeskolen, sagde han og forklarede, at gruppen ‘særlige medlemmer’ er for dem, som ikke arbejder på en overenskomst, og som derfor ikke har ret til at stemme om overenskomster eller få juridisk bistand.
Forslaget fra Haderslev blev sat til afstemning, og der var flertal imod.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.