Godt 20 chaufførerne på Sjælland ved betonvarefabrikken IBF har strejket siden mandag den 24. oktober.
De vil ikke længere finde sig i vilkårene i firmaet, siger de strejkende til Arbejderen og begynder en længere opremsning.
Chaufførerne er blandt andet godt og grundigt trætte af, at firmaet ikke varsler overarbejde rettidigt, hvilket er brud på overenskomsten. De er trætte af, at de ikke får løn for al den tid, de arbejder, på trods af at fagforeningen 3F tidligere har rejst og vundet en sag herom. Og så er de trætte af at blive ‘tvunget’ til at køre med overlæs hver eneste dag med risiko for at få taget kørekortet eller blive en del af en trafikulykke.
– Folkene har bare fået nok, og de er trætte af firmaets arrogance og manglende vilje til at rette op på tingene, siger Thomas Karstenskov, der er formand for IBF Fællesklubben Sjælland, til Arbejderen.
Han har flere gange siden mandag morgen opfordret de strejkende til at genoptage arbejdet – uden held.
0 kroner ved lønforhandlingerne
Hvis IBF-chaufførerne sammenligner med kollegerne i andre firmaer, så springer flere forskelle i øjnene. Eksempelvis får chaufførerne ved Unicon syv kroner mere i timen. De får vasket deres arbejdstøj og skal ikke selv betale det kort i bilen, som viser, at chaufførerne overholder hastigheder og køre-hviletidsbestemmelserne.
Det har været med til at skubbe til utilfredsheden, at firmaet trak en lønforhandling ud i tre uger for efterfølgende at tilbyde 0,00 kroner i lønforhøjelse i en tid, hvor priser og daglige fornødenheder stiger måned for måned.
– Vi mangler også arbejdstøj med reflekser. Det betyder faktisk, at vi ikke må stige ud af bilen ved veje, hvor hastigheden er mere end 60 kilometer i timen. Der er også visse arbejdspladser, vi ikke må komme på af samme grund. Så det ene med det andet, og folk er virkelig irriterede, forklarer Thomas Karstenskov.
Skal kæmpe med bod og skruebrækkere
Tirsdag den 25. oktober var 3F og Dansk Industri indkaldt til fællesmøde, hvor de strejkende blev pålagt at gå i arbejde. I modsat fald ville de få bod for hver påbegyndt strejketime.
– Gik de ikke i arbejde i dag (onsdag, red.), så er boden 50 kroner i timen. Fortsætter de strejken i morgen, så stiger boden til 80 kroner i timen, fortæller Thomas Karstenskov.
Til trods for bod, så står de strejkende fast og opfordrer IBF til at respektere chaufførernes rettigheder og bruge blot en lille del af de 220 millioner kroner, som overskuddet i 2021 lød på, til at rette op på arbejdsvilkårene i firmaet.
De strejkende oplyser, at IBF desværre benytter sig af skruebrækkere til at køre beton ud.
– Vi ved ikke, hvor meget beton der bliver kørt, men et er sikkert: Ikke alle får deres beton og i hvert fald ikke til tiden, forklarer Thomas Karstenskov.
De sjællandske IBF-chauffører opfordrer i en pressemeddelelse til, at bygningsarbejderne udviser solidaritet og “afviser beton fra IBF, indtil det igen er organiserede chauffører, der kommer med varerne.”
Onsdag fik de strejkende opbakning fra dem, der betjener betonpumper. De vil ikke have noget at gøre med beton, der kommer fra IBF-biler kørt af skruebrækkere.
Du kan støtte de strejkende ved at indbetale et beløb til MobilePay Box nummer 9799BG
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.