Bagageportørerne i SAS Ground Handling, der håndterer bagage i Københavns Lufthavn, besluttede mandag morgen at fortsætte den strejke, der startede lørdag morgen.
Strejken fortsætter på trods af, at Arbejdsretten søndag pålagde bagageportørerne at genoptage arbejdet og pålagde dem en bod på 50 kroner i timen.
Mandag var strejken igen oppe i Arbejdsretten, der kom med et nyt pålæg til bagageportørerne om at genoptage arbejdet og pålagde dem en skærpet bod på i alt 80 kroner i timen fra mandag morgen.
Baggrunden for strejken er lang tids frustration over forringede løn- og arbejdsforhold, vurderer Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup.
Han har i lighed med tillidsfolkene i SAS Ground Handling de sidste tre dage forgæves opfordret bagageportørerne til at stoppe den overenskomststridige strejke.
– Det er en ulykkelig og fastlåst situation. Parterne må sætte sig sammen og forholde sig til den dybe krise, der er mellem ledelse og medarbejdere, men det kræver, at arbejdet er i gang, siger Henrik Bay-Clausen.
Strejkende undskylder overfor flypassagerer
Det kom helt bag på både 3F Kastrup og tillidsfolkene, at arbejdet blev nedlagt lørdag morgen.
– Jeg tror, at det hænger sammen med, at lørdag var en enormt travl dag med et meget stort arbejdspres, som fik læsset til at vælte, siger Henrik Bay-Clausen.
Medierne er ellers strømmet over med vurderinger af, at strejken er planlagt til at ramme særligt hårdt i den travle vinterferie, hvor de mange aflyste og udsatte fly rammer hårdt.
De strejkende har i en løbeseddel undskyldt overfor de flypassagerer, der bliver ramt.
Vi forlanger respekt for vores arbejde, rimelige forhold, lige løn for lige arbejde og en ledelse, der vil dialogen med deres medarbejdere.
De strejkende bagageportører
“Vi beklager dybt, at I bliver fanget i et spil, der ikke handler om jer, men om ekstremt dårlig ledelse i vores firma”, står der i løbesedlen.
De strejkende beskriver en situation, hvor lønnen sættes ned, mens arbejdstiden sættes op og med arbejde to ud af tre weekender. Konsekvensen er, at de mest erfarne kollegaer siver væk fra firmaet, fordi de har fået nok. Dermed øges presset på dem, der er tilbage.
“Vi forlanger respekt for vores arbejde, rimelige forhold, lige løn for lige arbejde og en ledelse, der vil dialogen med deres medarbejdere”, fastslår de strejkende.
I slutningen af juni sidste år strejkede bagageportørerne også i utilfredshed med arbejdsforholdene. Det var dog kun i et par timer.
Lavere løn og længere arbejdstid
Arbejderen beskrev dengang de store forringelser af løn- og arbejdsforhold, som ledelsen af SAS Ground Handling har gennemført i kølvandet på coronakrisen.
Læs også
Coronafyrede SAS-ansatte vender tilbage til tidligere job – men til lavere løn
I starten af coronapandemien, hvor flytrafikken nærmest stod stille, blev mange af de ansatte i SAS Ground Handling fyret i lighed med andre ansatte i lufthavnen.
I 2021 begyndte SAS Ground Handling at ansætte nye folk igen. Men de nyansatte får ti procent mindre i timeløn end deres kollegaer og bliver kun ansat på deltid.
– Forestil dig, at du er gået ud af døren som opsagt fra din arbejdsplads for, lad os sige et halvt år siden, og nu går du så ind ad den samme dør, til den samme arbejdsplads, det samme arbejde, de samme kollegaer, men til en lavere timeløn og en arbejdstid på 75 procent, sagde Henrik Bay-Clausen dengang til Arbejderen.
Som flere andre firmaer i lufthavnen har SAS Ground Handling opsagt lokalaftalerne under coronaepidemien. Det har betydet en lang række markante forringelser for bagageportørerne.
De har blandt andet mistet deres betalte frokostpause, deres tillæg for weekendarbejde er forringet, og at de har nu kun fri hver tredje weekend mod hver anden weekend tidligere.
Dertil kommer problemer med kortere, men mere hyppige vagter og vagtplaner, der ændres med kort varsel, så det er svært at få arbejdsliv og familieliv til at hænge sammen. De ansatte fortæller om en hektisk, stresset og uforudsigelig hverdag.
Mange er syge af stress
De forringede arbejdsforhold har haft voldsomme konsekvenser for mange af bagageportørernes helbred, viser en undersøgelse fra Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling hos Bispebjerg Hospital. Afdelingen lavede undersøgelsen i november sidste år efter at være blevet kontaktet af 3F Kastrup.
Konkret er 15-20 bagageportører, der var sygemeldt med stresssymptomer, blevet undersøgt på Bispebjerg Hospital.
“Samtlige medarbejdere beskriver stresssymptomer relateret til arbejdet. Generelt rapporteredes en høj andel af stresssymptomer såsom søvnforstyrrelser, tankemylder, uro, hovedpine, træthed, koncentrationsbesvær, hukommelsesbesvær samt somatiske symptomer som svimmelhed, åndenød, kvalme, brystsmerter og tinnitus”, står der i undersøgelsen.
Flere af de undersøgte har også oplevet depressive symptomer som sænket stemningsleje, nedsat lyst, skyldfølelse og håbløshedsfølelse. Også smerter fra bevægeapparatet er blandt symptomerne.
Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling søgte i første omgang om at komme på virksomhedsbesøg hos SAS Ground Holding, men det afviste ledelsen.
Overfor BT, der har skrevet om undersøgelsen, oplyser SAS i et skriftligt svar, at de er i løbende dialog med Arbejdstilsynet og derfor ikke ser noget behov for yderligere undersøgelser.
Derfor måtte afdelingen nøjes med at undersøge en gruppe af de sygemeldte ansatte. På baggrund af undersøgelserne anbefaler de SAS at få ændret arbejdsstrukturen og løst problemet med de mange stressramte ansatte.
Det er desværre ikke sket, konstaterer Henrik Bay-Clausen. Han kan fortælle, at firmaets “dialog” med Arbejdstilsynet blandt andet består i en række påbud til SAS Ground Handling om at forbedre arbejdsmiljøet.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.