Dette er et debatindlæg. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.
Jeg vil ikke have Mette Frederiksens anklager siddende på mig, min familie eller de, jeg kender, om at familier med indvandrerbaggrund skulle bidrage til had. Overhovedet ikke.
Den 14. februar er en mørk dag for alle os danskere. På denne dag mindes vi terrorangrebet, der ikke kun rystede København, men hele nationen. Angrebet ved Krudttønden og den jødiske synagoge i 2015 var en tragedie, som vi aldrig må glemme.
Jeg vil sige det klart til hele Danmark: Vi må alle tage ansvar og sige fra over for den splittelse, som Socialdemokratiet bidrager til!
Som en del af en religiøs minoritet i Danmark kan jeg sætte mig ind i den frygt og usikkerhed, mine dansk-jødiske medborgere må have følt dengang – og stadig føler i dag. Den spejler på mange måder den frygt og usikkerhed, jeg selv kender som muslim.
Og præcis derfor vil jeg simpelt hen ikke acceptere Mette Frederiksens udtalelser, der insinuerer, at vi som minoriteter bærer et særligt ansvar for at bekæmpe had.
Hadet mod jøder er lige så forkasteligt som hadet mod muslimer, mod sorte, mod LGBTQ-personer, mod enhver minoritet. At placere ansvaret så entydigt hos indvandrermiljøer er ikke bare fejlagtigt – det er farligt. Det skaber en mistillid i samfundet, der skubber mennesker længere væk fra hinanden i stedet for at bringe os sammen.
Mette Frederiksen taler om en ny virkelighed, hvor der er kommet mennesker til Danmark, som “ikke vil os det godt”. Hvem er “os” i den sætning? Er det ikke alle os, der bor her? Vi, der arbejder, betaler skat, opdrager børn, engagerer os i lokalsamfundet? Hvis statsministeren virkelig ønsker et Danmark, hvor alle står sammen mod had og ekstremisme, så skal hun starte med ikke at skabe en opsplittet fortælling om, hvem der hører til, og hvem der ikke gør.
Ingen forældre i Danmark skal lære deres børn at hade. Det gælder lige så meget de danskere, der åbenlyst giver udtryk for deres foragt mod muslimer, som det gælder dem, der har fordomme mod jøder eller andre minoriteter. Had skabes ikke kun i bestemte hjem eller visse boligforeninger – det skabes i aldeles grad også af folkene på Christiansborg.
Jeg vil sige det klart til hele Danmark: Vi må alle tage ansvar og sige fra over for den splittelse, som Socialdemokratiet bidrager til! Politikerne, partierne og regeringen skal tage et større ansvar og lukke ned for deres systematiske angreb og polariserende udtalelser og den umenneskelige udlændingepolitik!
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.