Godt brølt løvinde. Jeg tror ikke, at der er nogle blandt Arbejderens læsere, der kan blive uenig i dit indlæg.
mkh. Peter Blondin, København Ø
De fleste, som har læst med i mine indlæg gennem de seneste to-tre år, er godt klar over, at jeg ikke har ret meget tillid til de folkevalgte. Jeg ser dem som en flok sælgere, der skal sælge falske drømme til den lille mand og kvinde.
Det er også det, vi er vidne til i disse uger, hvor alle over en længere periode har været klar over, at der snart ville blive udskrevet valg. I de sidste par uger har politikerne lovet en masse og prøvet at sælge befolkningen ideen om, at de kan løse den lille mand og kvindes udfordringer.
Nu, er valget så udskrevet, og befolkningen har mulighed for at vælge 179 politikere til at lede landet og dernæst leve med ideen om, at vi lever i et demokrati eller et folkestyre, hvor det er folket, der bestemmer. Sådan er det desværre ikke. I min optik arbejder politikerne ikke for folket, men for deres egne og magtelitens interesser.
Kære venner, de folkevalgte kan intet stille op i forhold til de globale kriser, som vi står overfor.
Når det så er sagt, så får vi da også i ny og næ en smule ”sandhed” fra politikerne. For eksempel sagde Mette Frederiksen forleden følgende:
“Hvis jeg skal sige det direkte, så skal vi have fantasi til at forestille os, at der kan ske ting, som vi ikke har haft fantasi til at forestille os. For eksempel et angreb på en gaslinje lige uden for dansk territorium, men også en risiko for hybride eller cyberangreb.”
Jeg er enig med statsministeren – vi lever i en tid, hvor alt kan ske. Konflikter og krige kan opstå mange steder i verden, og den økonomiske krise, som verden er kastet ud i, bliver meget dyb, og derfor kan ingen føle sig sikker i forhold til deres (økonomiske) fremtid.
Selvom der oftere og oftere bliver snakket og skrevet om, at vi er på vej ind i en krise eller recession med videre, så bliver alvoren og konsekvenserne af krisen ikke tydeliggjort.
For eksempel i forhold til Europas selvskabte energikrise fortæller de folkevalgte eller mainstreammedierne ikke sandheden omkring, hvor alvorlig en krise, magteliten har smidt millioner af europæere ud i. For uanset hvad de fortæller os ved hjælp af de folkevalgte og mainstreammedierne, så er sandheden, at der ikke er gas nok til hele vinteren, og det vil få alvorlige konsekvenser for millioner af mennesker. Som jeg i et tidligere indlæg har skrevet, så har de folkevalgte gamblet med millioner af europæiske liv, kun for at tilfredsstille Washington.
Ikke nok med at Europas ”selvskabte” energikrise vil tvinge mange mennesker fra hus og hjem og tvinge mange små og mellemstore virksomheder til at lukke og slukke, så vil recessionen også skabe stigende arbejdsløshed.
Det vil de folkevalgte ikke fortælle jer. I stedet vil de fortælle jer, at det er Putin, der er skyld i alt ondt, og argumentere for, at vi skal blive ved med at smide flere penge i militæret. Derudover vil de fortælle jer, at deres skatteplan eller deres politiske program vil beskytte danskerne fra de mange kriser.
Vi vil alle sammen være vidne til, at de folkevalgte i løbet af de næste tre-fire uger vil beskylde hinanden for at have brudt diverse valgløfter, og være vidne til deres sædvanlige mudderkastning.
Derudover vil de allesammen præsentere en masse ideer og programmer, samtidig med at de vil snakke om enorme tal og store regnestykker, som kun vil være med til at forvirre den lille mand og kvinde.
På trods af det vil der sidde mange derude i det ganske land, der vil tænke, at politikerne har styr på det, og tro på, at de folkevalgte virkelig prøver at løse den lille mand og kvindes udfordringer.
Kære venner, de folkevalgte kan intet stille op i forhold til de globale kriser, som vi står overfor.
Vi er på vej ind i et globalt kaos, og vi er på vej ind i fattigere tider. Jeg kan garantere jer for, at vi endnu ikke har set konsekvenserne af Europas energikrise, ligesom at vi endnu ikke har set konsekvenserne af den dybe økonomiske krise, som verden bliver kastet ud i.
Men i de næste tre-fire uger vil vi allesammen være i en kollektiv hypnosetilstand, hvor vi vil leve med den sædvanlige tro om, at vi lever i et folkestyre, og tro på, at de folkevalgte nok redder den lille mand og kvinde. Tillykke!
Længe leve folkestyret, længe leve demokratiet!
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.