Jeg efterlyser en reaktion ra Arbejderen på, at facebook sletter henvisninger til mine kommentarer på debatsiden.
Det er censur som ikke er tilladt i Danmark!
Jeg må sige, jeg har været dybt chokeret over Charlottenborg Fondens udelukkelse af Sergei Prokofievs prisbelønnede værker Fireworks on the Swamp (2020) og Fan of the Land (2021) i resten af udstillingsperioden på Forårsudstillingen.
Jeg troede ikke mine egne øjne, da jeg læste svar på forespørgsel fra undertegnede til Fonden Charlottenborg om, hvorfor Sergei Prokofiev værk er fjernet fra Forårsudstillingen på Charlottenborg:
Udelukkelsen skal derfor ses i tråd med Vestens systemkritik af staten Rusland, som vi ser som en større og vigtigere sag end hensynet til den enkelte, ligesom der heller ikke skelnes mellem sportsudøvere, uanset om de er kritiske eller ej over for Putin og krigen i Ukraine.
De tillod sig at udøve censur på en fri kunstners værk. Hverken værket eller kunstneren Sergei Prokofiev repræsenterer Rusland! De nævner, at sportsudøvere også bliver udelukket. Ja, det gør de. Men sportsudøvere i Rusland repræsenterer Rusland og har altid gjort det.
Hvor i alverden er den frie kunst og de uafhængige kunstneres rettigheder henne i hele den fjernelse og aflysning af værker?
Jeg vil også nævne udelukkelsen af den russiske ballets opførelses af Svanesøen. Det kan man godt forstå. Da balletten er statslig og repræsenterer Rusland. Ligeledes kan man forstå den russiske operasanger, der valgte selv at aflyse sin optræden i Musikhuset i Aarhus. Da hun var personlig ven med Putin.
Men at ville udelukke og fjerne et kunstværk af en ung og samfundskritisk russisk billedkunstner.
Først præmierer Charlottenborg Fonden kunstneren Sergei Prokofiev og hans værk for så bagefter at fjerne værket, idet hans land vælger at angribe Ukraine. Sergei Prokofiev har intet med krigen imellem Rusland og Ukraine at gøre. Han er ikke prorussisk, tværtimod.
Værket, der blev fjernet fra Charlottenborgs Forårsudstilling, blev efter et ekstraordinært møde i Fonden Charlottenborg igen sat op i de resterende fem dage af Forårsudstillingen, og forpersonen for fonden Charlottenborg gik af sin formandspost. Udstillingen sluttede i søndags.
Jeg har været i kontakt med kunstneren Sergei Prokofiev via Instagram, og han fortæller mig, at han er ved at flygte ud af Rusland, og om, hvor svært det er ved at blive at komme ud af landet, hvis myndighederne har den mindste mistanke om, at man vil flygte. Al flytrafik ud af Rusland er lukket. Der går kun fly til Hviderusland, der som bekendt er på Ruslands side og har en diktator som leder.
En mand, der selv fængsler systemkritikere og holder streng justits med friheden i presse, kunst og politik i sit land. Tænk på, hvad der ville være ske, hvis den vestlige verden begynder at udelukke alle russiske kunstnere, for ikke at tale om alle de store russiske forfattere der af magthaverene i Rusland blev sendt i fangelejr i Sibirien. På Assistens Kirkegård på Nørrebro står en buste af en af de helt store forfattere, Fjodor Dostojevskij.
Denne forfatter har betydet så meget for vores frie verden og for Rusland. Fjodor Dostojevskij blev da heldigvis ikke censureret af Vesten, og hele verden kan i dag læse og blive klogere af hans værker.
En anden skandalesag i kunstens verden omkring censur – fjernelse og aflysning af udstilling er den, der er foregået i Horsens Kommune, hvor Horsens Kunstmuseum har aflyst en planlagt udstilling, FRAGILE, som to kvindelige russiskfødte billedkunstnere og tvillingesøstre, Maria og Natalia Petschatnikov, har lavet.
De to tvillingesøstre har i mange år levet i eksil, først i USA og siden i Tyskland, hvor de arbejder nu. Begge søstre har både et tysk og et russisk pas.
De to er begge modstandere af både Putin og af krigen imod Ukraine. De arbejder i deres kunst på udstillingen FRAGILE med noget så ufarligt som porcelæn. De arbejder med deres egen dagligdag og har overhovedet ingen politiske referencer i deres kunst.
Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen har opfordret de danske kulturinstitutioner til at afbryde samarbejdet med det officielle Rusland, men i øvrigt givet kulturinstitutionerne frie hænder til selv at bestemme, om de vil stoppe en forestilling eller en udstilling, hvis kunstnerne har russiske eller belarussiske rødder.
Hvad i alverden er det for en melding at sende ud til Danmarks kunstinstitutioner og kulturudvalg i landets kommuner? Hvad sker der lige, når et anerkendt dansk kunstmuseum kan få lov til at bortcensurere og aflyse en udstilling, blot fordi ophavskvinderne er af russisk oprindelse?
Jeg mener, at Danmarks kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen fralægger sig ansvaret og gør det op til de enkelte kulturudvalg i kommunerne og kunstbygningerne at aflyse planlagte udstillinger og fjerne værker fra udstillingen, blot fordi de er lavet af kunstnere med russisk nationalitet.
Det vil i realiteten sige, at et kunstmuseum i for eksempel Esbjerg ville kunne udstille udstillingen FRAGILE, hvis de ser på en anden måde og med mere demokratiske og sandhedsrettede øjne på at udstille de to kunstnere Maria og Natalia Petschatnikovs udstilling FRAGILE, der overhovedet intet har med Putin og det, der sker imellem Ukraine og Rusland at gøre!
Hvor i alverden er den frie kunst og de uafhængige kunstneres rettigheder henne i hele den fjernelse og aflysning af værker? Hvem taler kunstnernes sag?
Hvad hvis nogen ville fjerne alle de store russiske kunstnere som eksempelvis Marc Chagall og Kasimir Malevitj, som er i Danmarks statslige kunstsamlinger eller de russiske ikoner og russisk folklorekunst, der hænger på Nationalmuseet.
Eller fjerne den store russiske litteratur, der findes på landets biblioteker. Måske busten af den store russiske forfatter Dostojevskij, der står på Assistens Kirkegård i København.
Det vil være en kunstskandale af dimensioner, hvis ikke kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen går ind og får stoppet denne på alle måder dybt kritisable aflysning af en kunstudstilling, blot fordi kunstnerne er født i Rusland.
Det er også dybt kritisabelt, hvis ministeren ikke går ind og debatterer hele problematikken med de relevante fagpersoner. For man kan ikke lade kunstcensur være op til den enkelte kulturinstitution eller kommune. Det holder simpelthen ikke!
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.
Jeg efterlyser en reaktion ra Arbejderen på, at facebook sletter henvisninger til mine kommentarer på debatsiden.
Det er censur som ikke er tilladt i Danmark!
Hej Lars Ulrik
Hvis der er tale om links, som du copy paster rundt i flere opslag på facebook, så registrerer facebook dem som spam og fjerner dem, uanset hvad det er. (Du har kopieret denne kommentar rundt under flere artikler, derfor tænker jeg det kan være dét, der er galt).
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.