Kastrup, julen 2024
Til Københavns Lufthavn/CPH
Lufthavnsudvalget kræver handling:
– Det er os, der først får støj og partikler i hovedet.
Det er dokumenteret, at partikelforurening er skadelig. Det rammer først de ansatte i lufthavnen, og for eksempel blærekræft er for længst anerkendt som en arbejdsskade, forsaget af lufthavnens partikler.
Nu kommer der ny undersøgelser hos lufthavnens naboer. Det er er fint, og mange af os er også naboer, men som ansatte står vi i første række, når maskinerne støjer og forurener.
Der er ikke grund til at vente på nye målinger eller undersøgelser. Der skal handling til, og det skal være før de kommende udbygninger.
Her er de vigtigste ting, vi og vores fagforening, 3F Kastrup, peger på:
- Fly skal køre mindre for egen motor, men i stedet skubbes/trækkes af eldrevne lufthavnskøretøjer. Og når flyene kører på egen motor, skal det kun være én motor.
- El skal erstatte diesel og benzin for at reducere støj og udledning af skadelige partikler, også fra lufthavnens mange køretøjer og maskiner.
- Bygninger skal tillade luftpassage, så renere luft kan komme ind, og forurenet luft kan komme væk.
- Flyets hjælpemotor/APU skal bruges mindre. Reglerne skal skærpes og overholdes.
- Afgifterne skal favorisere de fly, der forurener og støjer mindst.
- Medarbejderne og vores repræsentanter skal inddrages. Vi arbejder med det hver dag og har konkrete ideer til, hvordan man kan mindske udledning og støj.
Sammen med mange kolleger sørger vi for, at lufthavnen virker. Det er os, der laver det fysiske arbejde, så passagerer og varer kan komme til og fra hele verden. Men det er også os, der først møder støj, møg og partikler.
I Københavns Lufthavn er der før lavet tiltag, der virker, og det har vi været glade for. Men nu skal vi videre – sammen – for hverken ansatte eller naboer skal være bekymret for helbredet.
Vedtaget i Lufthavnsudvalget i 3F Kastrup af faglige repræsentanter for knapt 3.000 kolleger ansat i nedennævnte firmaer:
Menzies Aviation, CPH,
Aviator, SGH, Gate Gourmet
Copenhagen Flight Services, SAS
Spirit Air Cargo, DHL Aviation,
Heinemann, Newrest,
SST, Serwiz
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.