Vi kan i sidste nummer af Chaufførnyt læse, at der er færre arbejdere, der er medlem af en fagforening. Fagforeninger under FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation, har mistet 12.000 medlemmer på et år.
Vores fagforening, 3F, har mistet 1.728 medlemmer i samme periode. Det kan få stor betydning for vores kommende løn- og arbejdsforhold. Men det har også stor betydning for vores velfærdssamfund.
Vi har stadig mange arbejdspladser, hvor der ikke er valgt tillidsfolk. Det er et kæmpe problem.
Jeg tænker blandt andet på tab af store bededag, forhøjelse af pensionsalderen og flere og flere private arbejdsløshedsforsikringer.
Vores forbundsformand mener derfor, at vi skal til at se på vores medlemstilbud. Står de mål med potentielle medlemmers ønsker og forventninger?
– Vi må erkende at vi i for lang tid har bildt os selv ind, at hvis bare vi sikrede gode løn- og arbejdsvilkår og gjorde reklame for det, så ville folk automatisk melde sig ind, siger han i Chaufførnyt.
Flere faglige klubber
Men vi skal ikke uddele mere slik, flere gratis fodboldkampe eller rabatter til fitnesscentre for at få flere medlemmer.
3F skal arbejde med at støtte sine tillidsfolk. Alt for mange er overladt til sig selv. 3F skal uddanne sine tillidsfolk og arbejde for at få faglige klubber op at stå på vores arbejdspladser.
Vi har stadig mange arbejdspladser, hvor der ikke er valgt tillidsfolk. Det er et kæmpe problem. Det er dette arbejde, der skal mere i centrum.
Der findes gode erfaringer rundt om i 3F-afdelingerne, der er værd at bygge videre på. Men da også i forbundet.
Jeg har gennem et halvt år deltaget i et kursus, Særlig Indsats, der er organiseret under forbundet. 22 tillidsfolk gennemførte på mit hold. Da vi sluttede, havde vi som gruppe organiseret 153 arbejdskolleger.
Henning Overgaard, gå ind på facebooksiden “Træningssporet Særlig Indsats” og se resultater, der kan opnås, når der bliver arbejdet med uddannelse, støtte og træning i samtaler med kolleger. Dette arbejde kræver også stor og målrettet støtte fra den lokale 3F-afdeling.
Arbejderen har fået lov at bringe dette debatindlæg fra Chaufførnyt nummer 4, september 2024.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.