Velskrevet analyse, interessant og dejligt med kilder 🙂
Diskussionen om teknologi i et klassebaseret samfund er en diskussion, hvor følelser nemt kan fylde og påvirke den måde, vi afgør den korrekte holdning til disse teknologiske fremskridt.
Men teknologi og udvikling står ikke stille. Hele industrier og erhverv er blevet erstattet og/eller gjort mere effektive og produktive gennem historien. For at forstå den rolle, som kunstig intelligens vil spille i fremtiden, og hvordan livsforandrende teknologi i fortiden har spillet en rolle i at skabe forudsætningerne for muligheden for en bedre socialistisk verden, må vi anlægge en historisk materialistisk tilgang til spørgsmålet.
Historisk materialisme er den analyseredskab, der tager udgangspunkt i produktionsmåden og de tilsvarende produktivkræfter som den motor, der driver samfundet fremad.
At opnå et kvalitativt spring fremad i den måde, samfundet er struktureret på, forudsætter en tilsvarende udvikling i produktivkræfterne.
AI har evnen til at kollektivisere menneskelig viden … og placere den lige ved hånden for den enkelte.
Som Lenin sagde:
“Marx og Engels var de første til at forklare, at socialismen ikke er drømmernes opfindelse, men det endelige mål og det nødvendige resultat af produktivkræfternes udvikling.” 1
Kapitalismen og dens frembringelser, såsom den industrielle revolution og fabriks-/maskinarbejde, skaber i denne sammenhæng sin egen undergang gennem sine egne indre modsætninger, som driver samfundet fremad. På grund af den iboende konkurrence om profit er der under kapitalismen en tendens til, at profitraten falder, hvilket fører til overproduktionskriser og systemets tilbagevendende sammenbrud.
“Under kapitalistisk produktion opnås en ligevægt mellem produktion og forbrug kun ved en række udsving; jo større produktionens omfang er, og jo bredere kreds af forbrugere den er beregnet til at betjene, desto voldsommere er udsvingene.” 2
Denne tendens fører til en stadig større sammensmeltning af virksomheder i monopoler, som er bedre i stand til midlertidigt at give overskud på kapitalinvesteringer, hvilket yderligere udvikler modsætningen mellem arbejder og kapitalist. Disse forhold fører til revolutionære situationer, hvor ikke kun “underklassen” ikke ønsker at leve på den gamle måde, men også hvor “overklassen” ikke er i stand til at regere på den gamle måde. 3
Det er ikke meningen, at vi som kommunister skal stoppe denne proces af hensyn til en eller flere faggrupper, som lever under dette system, men vi skal gøre folk bevidste om den iboende modsigelse i systemet, ændre det og afskaffe den sociale arbejdsdeling, som er “grundlaget for vareproduktion” 4, og frigøre arbejderklassen i sin helhed. Vi må se på udfoldelsen af de eksisterende forhold med den forståelse, at det er disse forhold, der fører og skubber os til en højere form for økonomiske system, det vil sige socialisme.
Et værktøj i arbejderklassens tjeneste
Vores tilgang til at forstå teknologi i almindelighed og kunstig intelligens i særdeleshed skal være funderet i denne analytiske ramme. Teknologi er et værktøj, der kan bruges til at forbedre arbejderklassen, direkte ved at bruge det til at sprede propaganda og viden eller indirekte gennem udvikling af produktivkræfterne.
Vi skal tage stilling på baggrund af, hvordan dette værktøj bruges. Vi skal løfte os op i et fugleperspektiv og ikke lave en abstrakt og generel metafysisk anvendelse af etik på et redskab med revolutionært potentiale i dets evne til at udvikle produktivkræfterne og kollektivisere menneskelig viden til individuel og kollektiv brug.
Vores fokus skal være på kapitalismens hovedmodsætning, det vil sige den sociale proces med at producere ting i forhold til den individuelle tilegnelse af de varer, der skabes af den sociale produktion, og ikke på det “etiske” og “moralske” aspekt. For, som Engels har sagt, som kommunister “… afviser vi ethvert forsøg på at påtvinge os noget som helst moralsk dogme som en indre, ultimativ og evigt uforanderlig etisk lov under påskud af, at også den moralske verden har sine permanente principper, som står over historien … Vi fastholder tværtimod, at alle moralske teorier i sidste ende er et produkt af de økonomiske samfundsforhold, der var gældende på det pågældende tidspunkt.” 5
Hvorfor understreger Engels dette punkt? Fordi hvis vi begrænser os til kapitalismens nuværende etik og moral, vil det føre til, at vi lukker os inde og binder vores hænder til det, der i øjeblikket er acceptabelt for kapitalismen eller i det mindste efterlader os forvirrede med hensyn til, hvilken vej vi skal gå.
Kapitalistklassen har “skabt” en etisk og moralsk kode, som passer til dens økonomiske behov. Borgerlig etik og moral, som er baseret på en subjektiv forståelse, hævdes at stå uden for klassekampen. Forskellige lag af borgerskabet skændes om disse moralske og etiske dilemmaer i abstraktion. Dette vil ske og er allerede sket i forhold til AI. 6
Under dække af princippet “du skal ikke stjæle” beskytter nogle kapitalister ejendomsretten og begrænsningen af strømmen af viden til den brede befolkning, mens andre kapitalister forsøger at tjene penge på at skabe teknologiske fremskridt, som forårsager forstyrrelser i systemet, og så vil andre kapitalister igen bruge den nye teknologi til at sætte samfundet i en endnu mere ustabil situation for profittens skyld og tvinge samfundet til en endnu højere grad af social produktion.
Som Lenin så glimrende forklarer i denne tekst:
“Hvad angår usikkerhed og ustabilitet og så videre, er det den samme gamle sang, som vi beskæftigede os med, da vi diskuterede det udenlandske marked. Angreb af denne art forråder romantikeren, som frygtsomt fordømmer netop det, som den videnskabelige teori (marxismen) værdsætter mest i kapitalismen: Dens iboende stræben efter udvikling, dens uimodståelige trang til at komme videre, dens manglende evne til at standse eller reproducere de økonomiske processer i deres tidligere, afgrænsede dimensioner. Kun en utopist, der udtænker fantastiske planer … kan ignorere det faktum, at det er kapitalismens “ustabilitet”, der er en enormt progressiv faktor, en faktor, der fremskynder den sociale udvikling, trækker større og større masser af befolkningen ind i det sociale livs hvirvelstrøm, tvinger dem til at tænke over dens struktur og til at “smede deres lykke” med deres egne hænder.” 7
Det “etiske” aspekt kan ikke være udgangspunktet for vores forståelse, for det vil få os til at stoppe udviklingen, så visse industrier kan fortsætte med at overleve under kapitalismen. Pointen er at overvinde kapitalismen og nå frem til kommunismen, og det gøres til dels ved at sænke den samfundsmæssigt nødvendige arbejdstid, der er nødvendig for at skabe varer og tjenesteydelser, hvilket fører til afskaffelse af den sociale arbejdsdeling. Dette gøres ved at forstyrre den nuværende arbejdsdeling ved at øge de sociale produktivkræfter i samfundet, selv på bekostning af usikkerhed og ustabilitet.
Nedbryde den sociale arbejdsdeling der er grundlaget for klassesamfundet
En af de første sociale arbejdsdelinger i samfundet var den mellem manuelt og mentalt arbejde. Indførelsen af teknologi har typisk skadet manuelle arbejdere ved at sænke de færdigheder og den tid, der er nødvendig for at skabe økonomisk output. Men nu med kunstig intelligens kan modsætningen mellem mentalt og manuelt arbejde fjernes i højere grad end nogensinde før.
Som Marx og Engels skriver i Den Tyske Ideologi:
“Ved en kommunistisk organisering af samfundet ville i hvert fald enhver undertrykkelse af kunstneren gennem lokal og national bornerthed, som udelukkende stammer fra arbejdsdeling, falde bort; ligesåvel som individets tvungne begrænsning til denne bestemte kunst, derved at man udelukkende er maler, billedhugger og så videre ville falde væk; selve navnet udtrykker tilstrækkeligt hans samfundsmæssige udviklings begrænsning og hans afhængighed af arbejdsdelingen. I et kommunistisk samfund gives der ingen malere, men højst mennesker, som blandt andet også maler.” 8
Ved at kollektivisere kunst, litteratur og tanker kan vi ikke kun udtrykke os på måder, vi aldrig havde troet var mulige, og lære om vores materielle vilkår, men også yderligere nedbryde den arbejdsdeling, der er grundlaget for klassesamfundet!
Men som med alle andre værktøjer afhænger AI selvfølgelig af, hvilken klasse der er bedst til at bruge det nye værktøj til at fremme deres økonomiske og politiske interesser. Derfor må vi ikke overlade det til kapitalisterne alene i propaganda- og modpropagandaarbejdet.
For eksempel har AI for nylig været i stand til at hjælpe med at sprede budskabet “All Eyes On Rafah”, som blev delt over 40 millioner gange og kan have omgået den algoritme på de sociale medier 9, som vestlige sociale medievirksomheder har indført for at skjule det igangværende folkemord i Gaza.
Ifølge Matt Navarra, der er konsulent inden for sociale medier og brancheanalytiker:
“At generere et billede fra AI”, sagde Navarra, “kan gøre det muligt for aktivister at undgå at bryde ophavsretten eller omgå de sociale medieplatformes regler om vold og tilskyndelse … Den gennemsnitlige person er ikke særlig god til at bruge Photoshop eller finde indhold, som ikke bryder ophavsretten, eller som viser forfærdelige ting, som folk ikke kan lide, eller som Meta ikke vil have lagt ud på platformen”, siger Navarra. “AI åbner helt sikkert op for muligheden for at skabe virale aktivistindlæg.” 10
At opgive værktøjer/teknologi på grund af den måde, kapitalisterne bruger dem på, ville svare til at opgive trykpressen for at redde de skriftkyndiges job eller bekæmpe industrialiseringen, som for eksempel ludditbevægelsen, som var en bevægelse af engelske tekstilarbejdere i det 19. århundrede, som var imod brugen af visse typer omkostningsbesparende/lønstjælende maskiner, og som ofte ødelagde maskinerne i hemmelige raids. 11
Karl Marx forklarer, når han diskuterer ludditbevægelsen, at “det tog både tid og erfaring, før arbejderne lærte at skelne mellem maskiner og kapitalens brug af dem, og at rette deres angreb, ikke mod de materielle produktionsinstrumenter, men mod den måde, de bruges på.” 12
At bruge argumentet om, at det inden for kapitalismen er forkert at bruge visse teknologier, mens den samme teknologi skaber forhold, som i sidste ende truer kapitalismen, er relativt det samme argument, som utopiske socialister brugte i forsøget på at stoppe den industrielle revolution og de maskiner, der skubbede produktivkræfterne fremad, midlerne til at opnå socialisme.
At kæmpe for at styrke varemærker og kun tillade nogle få udvalgte med enorm startkapital at beskæftige sig med kunstnerisk skabelse i håb om at stoppe “ustabilitet” er på mange måder reaktionært.
Som Lenin forklarer i forhold til de utopiens i hans tid, som ville standse det økonomiske udvikling:
“Deres manglende forståelse for, at denne “ustabilitet” er et nødvendigt træk ved al kapitalisme og vareøkonomi i almindelighed, bragte dem til utopi. Deres manglende forståelse af de elementer af fremskridt, der ligger i denne ustabilitet, gør deres teorier reaktionære.” 13
Ikke vores opgave at stoppe det der ikke kan stoppes
Med AI kan en person relativt nemt skabe sin egen film/tegneserie/poesi/maleri/billede og så videre. Enkeltpersoner er ikke længere hæmmet af startkapital, fordi den enkelte kan udnytte menneskehedens kollektive arbejde til at udtrykke sig. AI er endda et godt værktøj til at hjælpe med at omformulere vanskelige tekster eller forklare komplekse teorier, så de bliver mere kompatible med hverdagssprog og -forståelse. Dette kan åbne døren for store dele af befolkningen, som ikke har tid og energi til at foretage et omfattende arbejde for at forstå vanskeligt og teknisk sprog og teorier, som måske har forhindret mange i at tilegne sig viden, især for arbejdstagere, der er tvunget til at arbejde størstedelen af deres tid.
Det er ikke vores opgave at stoppe det, der ikke kan stoppes. Kommunistens opgave er at påpege de objektive modsætninger, der findes i den nuværende økonomiske produktionsmåde, og at stimulere arbejderklassen til at se, at en anden verden er nødvendig. Det er ikke at sikre, at en industri eller hobby kan leve godt under det nuværende system, især ikke når det sker på bekostning af udviklingen af produktivkræfterne, som er forudsætningen for socialisme og i sidste ende kommunisme.
Som Karl Marx og Engels sagde:
“Omdannelsen gennem arbejdsdeling af personlige kræfter (relationer) til materielle kræfter kan ikke fjernes ved at afvise den generelle idé om det fra ens sind, men kan kun afskaffes ved, at individerne igen underkaster sig disse materielle kræfter og afskaffer arbejdsdelingen. Dette er ikke muligt uden fællesskabet. Kun inden for fællesskabet har hver enkelt mulighed for at dyrke sine evner i alle retninger; derfor bliver personlig frihed kun mulig med fællesskabet.” 14
Kun gennem fællesskabet er individet i stand til at afskaffe arbejdsdelingen og opnå personlig frihed og ikke sidde fast i de kræfter, som klassesamfundet presser alle ind i, et snævert felt af livsaktiviteter. AI har evnen til at kollektivisere menneskelig viden på alle fronter, videnskabelig, kunstnerisk og så videre og placere den lige ved hånden for den enkelte. Dette værktøj kan hjælpe med at bygge hjørnestenen til et kommunistisk samfund. Det vil ikke ske over en nat, og der vil være modsætninger med denne nye teknologi, men det betyder ikke, at vi skal opgive den.
Kilder
1 V.I. Lenin: Collected Works, Vol. 2, side 19
2 V.I. Lenin: Collected Works Vol. 1, side 101
3 V.I. Lenin: The Collapse of The Second Internation, Chapter 2
4 V.I. Lenin: The Development of Capitalism in Russia, side 11
5 Friedrich Engels: Anti-Durhing, Morality and Law
6 https://www.nytimes.com/2023/12/27/business/media/new-york-times-open-ai-microsoft-lawsuit.html : besøgt 04-06-2024
7 V.I. Lenin: Collected Works, Vol. 2, side 213-214
8 Marx/Engels: Die deutsche Ideologie (MEW bd. 3 s.377-79)
9 https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/05/31/pro-palestine-activists-using-ai-evade-social-media-rules/ : besøgt 04-06-2024
10 https://www.scmp.com/news/world/middle-east/article/3264779/all-eyes-rafah-viral-post-uses-ai-service-gaza-activism-it-ethical : besøgte 03-06-2024
11 https://en.wikipedia.org/wiki/Luddite : besøgte 04-06-2024
12 Karl Marx, Das Kapital Vol.1, Chapter 15, Section 1: The Development of Machinery
13 V.I. Lenin: Collected Works Vol. 2, side 217
14 Karl Marx: The German Ideology, Part 1: Feuerbach. Opposition of the Materialists and Idealist Outlook, D. Proletarians and Communism
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.