Kritiske forhold i Teknik og Miljø i Aarhus Kommune har de seneste måneder været beskrevet i lokale aviser. Som tidligere medarbejdere vækker det minder, og tankerne ledes hen på, at historien gentager sig. Medarbejdere, som har forsøgt at gøre ledelsen opmærksom på uhensigtsmæssige forhold, bliver fyret, og ledelsen overbeviser et flertal i byrådet om, at alt er, som det skal være, men er det nu også det? På baggrund af de artikler, der har været bragt i lokale medier, mener vi, at mønsteret er meget tydeligt, og særligt håndteringen af ’Asbestsagen’ vækker bekymring.
Forvirringen om, hvorvidt der er asbest på rådhuset, er total. I forbindelse med en tragisk personalesag hyrede man i 2016 et konsulentfirma til at undersøge kælderen på rådhuset, og ledelsen meldte efterfølgende ud, at der ikke længere var asbest. I forbindelse med renovering af rådhuset fire år senere, i 2019, hyrede man en konsulent, som skulle rådgive vedrørende farlige stoffer. I 2023 kommer problemerne med asbest til offentlighedens kendskab, og Aarhus Kommune hyrede samme rådgiver til at udarbejde en rapport, som skulle gennemgå forløbet omkring asbestfund i kælderen på rådhuset.
Alle besøgende på rådhuset i perioden har potentielt været udsat for en betydelig sundhedsrisiko.
Rapporten er chokerende læsning og særligt for personer, som har haft deres gang på rådhuset i perioden. Det mest chokerende er, at Aarhus Kommune siden maj 2021, altså i næsten to et halvt år, har haft mistanke om, at en person har begået terrorlignende virksomhed på rådhuset, uden at man overhovedet har reageret, hverken løbende eller nu. Der er ifølge rapporten i flere tilfælde blevet spredt asbest i rådhusets kælder, men rapporten nævner ikke noget om, hvorvidt der er spredt asbest på kontorerne, i byrådssalen, i kantinen, på gange og toiletter. Hvor ved man fra, at terrorvirksomheden kun afgrænser sig til kælderen?
Det, at ledelsen i knap to et halvt år har haft den viden uden at reagere, er særdeles foruroligende. Alle besøgende på rådhuset i perioden har potentielt været udsat for en betydelig sundhedsrisiko, og det er en skærpende omstændighed, at en medarbejder på rådhuset i 2016 fik anerkendt lungekræft som en arbejdsskade. Vi mener, at det er en klar overskridelse af flere paragraffer i straffelovens kapitel 16, at der fra ledelsens side ikke handles på en mistanke om terrorlignende virksomhed gennem spredning af asbest, især da personer i ledende stillinger har en skærpet forpligtelse til at handle.
På trods af at der må foreligge dokumentation for terrorvirksomhed i form af videoovervågning, har Aarhus Kommune og deres rådgiver altså valgt ikke at politianmelde de mystiske forhold med plantet asbest, og selv om forholdene var kendte opad i organisationen, fra direktør til rådmand, har man heller ikke her reageret på den viden, man har fået. Man ønsker ikke engang at undersøge forholdene. Heller ikke de faglige organisationer har villet politianmelde Aarhus Kommune.
Efter vores opfattelse har kommunens passivitet – trods vigtig viden og erfaring fra tidligere sager med fatal udgang – medført et svigt med en yderst betydelig sundhedsrisiko for mange borgere og medarbejdere, og grundet sagens alvor mener vi, det er en sag for politiet. Derfor har vi valgt at politianmelde rådgiveren, den ansvarlige for områderne Økonomi og Ejendomme i Teknik og Miljø, direktøren for Teknik og Miljø samt rådmanden for Teknik og Miljø.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.