Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

Hvad gør du som lejer, hvis eksempelvis dit køleskab er gået i stykker, og din udlejer nægter at betale et nyt eller reparere det?

FOTO: Jean van der Meulen/Pexels.com

FOTO: Jean van der Meulen/Pexels.com

Hvad gør du som lejer, hvis eksempelvis dit køleskab er gået i stykker, og din udlejer nægter at betale et nyt eller reparere det?

Udbedring af mangler i private beboelseslejligheder

Din udlejer kan juridisk set blive pålagt at købe eller reparere eksempelvis et køleskab, der er gået i stykker i din lejlighed. Men hvordan får du udlejeren til at betale?
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Hvilke muligheder har en lejer, som vil tvinge sin udlejer til at foretage vedligeholdelse eller udbedring af mangler, når udlejeren nægter? Er lejerens muligheder i dag gode nok?

Når man bor til leje hos en privat udlejer her i Danmark, så forventer man selvfølgelig, at det lejemål, man flytter ind i, er som lovet i henhold til lejekontrakten.

Det er derfor også altid en god idé, at man får set det lejemål, som man gerne vil flytte ind i, med egne øjne, inden man skriver under på en lejekontrakt.

Man forventer også, at hvis noget går hændeligt i stykker eller trænger til vedligeholdelse i lejeperioden, så sørger den part, som har vedligeholdelsesforpligtigelsen, for at forholdet bliver udbedret. 

Nogle udlejere skal trykkes på maven

Lad os forestille os situationen, hvor ens køleskab pludseligt går i stykker, eksempelvis fordi det er gammelt og slidt.

Det stopper bare med at virke fra den ene dag til den anden. I lejekontrakten står der, at det er udlejer, der skal vedligeholde køleskabet, det vil sige udbedre manglen.

Det betyder, at udlejer skal undersøge køleskabet og reparere eller udskifte køleskabet, afhængig af om køleskabet nu engang er gået i stykker.

Men huslejenævnene gør et fantastisk stykke arbejde og er ekstremt vigtige for at løse de lidt “mindre” tvister mellem parterne, da en retssag i disse tilfælde for det meste virker unødvendig og besværlig.

De fleste udlejere er opmærksomme på deres forpligtigelse i henhold til kontrakten og ønsker derfor selvfølgelig også at opfylde denne. Andre skal måske lige trykkes lidt på maven og rykkes et par gange, før der sker noget.

Men nogle gange er udlejere fuldstændig ligeglade med sine forpligtigelser i henhold til lejekontrakten og lejeloven.

De reagerer ikke på henvendelser omkring vedligeholdelsesmangler. Årsagen kan være ren uvidenhed om lejekontrakten og loven, andre gange skyldes det måske, at man ikke kan lide den nuværende lejer.

Den præcise grund til udlejers manglende reaktion kender man ikke altid, men en ting er sikkert: Udlejeren kan juridisk set pålægges at udbedre en vedligeholdelsesmangel.

Hvordan gør man?

Problemet er bare, hvordan gør man det, og hvad skal der egentlig til?

I første omgang skal udlejeren informeres om den mangel, som lejeren ønsker at få udbedret. Udlejer skal også gives en vis rimelig tid til at foretage udbedringen.

Foretager udlejeren sig ikke noget, har lejeren mulighed for at tvinge udlejeren til at udbedre manglen:

En af disse er at få manglen udbedret på udlejers regning. Man kan altså “bare” selv lægge ud, hvis udlejeren ikke vil lave ens køleskab. Denne ret følger direkte af lejeloven.

Det er på papiret en nem og god løsning, men realiteten kan det medføre nye problemstillinger.

For hvad hvis udlejeren ikke vil betale regningen? Udlejeren ville i første omgang ikke foretage udbedringen, så sandsynligheden for, at regningen pludselig bliver betalt, er ikke særlig stor.

Hvad gør man så?

De fleste lejere ville nok tænke: Så modregner man da bare i huslejebetalingen. Det er en oplagt mulighed for lejeren til at få betaling for udbedringen. Men problemet er, at man kan risikere, at ens lejeforhold bliver ophævet, hvis ikke man betaler sin husleje.

Hvis ens lejeforhold bliver ophævet på baggrund af en modregning i huslejen, risikerer man, at sagen ender i Boligretten, hvis udlejer vil gennemtvinge ophævelsen.

Mange problemer i en retssag

Nu skal lejeren altså have en retssag om ophævelsen af lejeforholdet er i overensstemmelse med loven. I denne tid bor lejeren stadig i lejemålet, med en konstant bekymring om man stadigvæk har ens hjem, når retssagen er afsluttet. 

Om ophævelsen er lovlig, kommer i sidste ende an på, om lejeren havde ret til at modregne beløbet for udbedringen af manglen i huslejebetalingen. Det er op til lejeren at bevise, at det var lovligt at modregne i huslejen.

Så opstår der pludselig spørgsmål som: Var der egentlig en mangel til stede, som krævede udbedring (manglen er jo på nuværende tidspunkt rent faktisk udbedret)? Var det nødvendigt at udskifte eksempelvis hele køleskabet, eller kunne man have nøjedes med en reparation? Er prisen for udbedring korrekt?

Der kan også opstå andre problemstillinger, som jeg ikke vil komme nærmere ind på her, men hovedpointen er, at der faktisk er ekstremt vigtigt, at lejeren i sin tid har gjort sig det fornødne forarbejde, inden udbedring af manglen for udlejers regning og modregning i huslejen finder sted.

Får lejeren medhold i Boligretten i, at ophævelsen ikke var lovlig, kan man blive boende og har nu fået udbedret sit køleskab for udlejers regning (man kan dog risikere at skulle hele møllen igennem igen ved landsretten, hvis udlejer anker sagen).

Men hvad har lejeren så været igennem for at udbedre køleskabet for udlejers regning i dette scenarie? Lejeren har i dette scenarie måske været nødt til at hyre en advokat, man har levet i uvished omkring sagens afslutning, og man har brugt tid, kræfter og ressourcer på at få en afgørelse fra retten.

Alt dette fordi at man bare ville have udlejer til at opfylde sin forpligtigelse i henhold til kontrakten og udbedre ens køleskab. Virker det ikke uhensigtsmæssigt for lejeren, og virker det ikke som et stort stykke arbejde for at få lavet sit køleskab?

Der findes en anden mulighed

Lejeren kan dog også gøre noget andet i den situation, hvor udlejeren ikke vil udbedre en mangel i lejemålet: indbringe sag for Huslejenævnet.

Huslejenævnet er et domstolslignende organ, som har til formål at løse tvister mellem private udlejere af beboelseslejligheder og lejere. Der findes et huslejenævn i hver kommune i Danmark.

Nævnets arbejdsområde er dog i henhold til loven begrænset, så det er altså ikke alle tvister, som huslejenævnet kan afgøre. Nævnet kan dog eksempelvis godt pålægge udlejer at foretage vedligeholdelse eller udbedre mangler, det vil sige tage stilling til tvister om udbedring af mangler. 

Huslejenævnet er en god mulighed for lejeren til at få afgjort en tvist med sin udlejer. Dette skyldes blandt andet, at sagsbehandlingen udelukkende er skriftlig, det er overskueligt at føre en sag, lejeren behøver ikke en repræsentant, det koster 357 kroner at få afgjort en sag, og der træffes afgørelse forholdsvist hurtigt.

Så kan lejeren vel bare indbringe sag for huslejenævnet, såfremt udlejeren ikke udbedrer manglen.

Ja, det kan han, men spørgsmålet er, om det nu alligevel altid er en tilfredsstillende løsning for lejeren. For problemet er, at imens sagen bliver afgjort af nævnet, så er manglen ikke udbedret.

Lejer må leve med mangler

Lejeren skal leve med manglen, mens han venter på, at sagen bliver afgjort af nævnet. I nogle kommuner så kan det gå forholdsvist hurtigt. Det kan måske tage et par måneder at få en afgørelse. I andre kommuner kan der gå længere tid, helt op til et år i værste fald.

Det vil sige, at man kan risikere at skulle leve uden et købeskab i eksempelvis seks måneder. Der kunne også være, at der var andre ting galt, eksempelvis at der ikke er ordentlig varme på, eller at vinduerne er utætte. Disse mangler ville lejeren skulle leve med, indtil udlejeren bliver pålagt at udbedre dem.

Hvis sagsbehandlingstiden er lang, så vil det næsten føles ligegyldigt, at nævnet pålægger udlejeren at udbedre, fordi det simpelthen er så uhensigtsmæssigt at leve med manglen, imens sagen står på. 

Nogle mangler kan være så grelle, at lejeren skal overveje, om en ophævelse og/eller anlæggelse af en retssag ville være en bedre løsning, fordi man kunne have krav på for eksempel erstatning eller forholdsmæssigt afslag i huslejen. I disse tilfælde, så vil huslejenævnet ikke være en mulighed. 

Vi ved, at Lejernes Retshjælp oplever sager, hvor udlejere ikke udbedrer mangler, som de ellers er forpligtigede til. Det er oftest også allerede længe siden, at manglen opstod. Hvis udlejeren havde reageret, så havde lejerne jo ikke brug for vores hjælp.

Som repræsentant for lejerne kan det i nogle tilfælde føles utilstrækkeligt at rådgive lejerne, fordi deres reaktionsmuligheder er som beskrevet ovenfor.

Mere støtte til huslejenævnene

Man kan jo spørge sig selv, om der ikke kan gøres noget, så lejerne står bedre i disse tilfælde?

Eksempelvis kunne det tænkes, at der skulle være krav til, at sager om vedligeholdelsesmangler altid stilles forrest i køen ved huslejenævnene, eller at nævnene får flere midler, så de havde en kortere sagsbehandlingstid.

Nævnene giver selv udtryk for, at de prioriterer sagerne alt efter, hvor presserende de er. Vi hos Lejernes Retshjælp oplever dog ikke altid, at det er tilfældet.

Det kunne også være, at nævnene skulle straffe udlejerne hårdere og oftere, såfremt en udlejer bliver pålagt at foretage udbedring af mangler, som vedkommende for længe siden burde have udbedret. Dette kunne måske få færre sager til at ende i nævnet i første omgang. 

Jeg mener ikke, at man bør ændre på systemet ved sager om eksempelvis ophævelse, da der af andre årsager netop er brug for domstolene i disse tilfælde.

Men huslejenævnene gør et fantastisk stykke arbejde og er ekstremt vigtige for at løse de lidt “mindre” tvister mellem parterne, da en retssag i disse tilfælde for det meste virker unødvendig og besværlig.

Skulle vi ikke overveje at understøtte nævnenes arbejde noget mere og sørge for, at lejerne står bedre beskyttet i de situationer, hvor en udlejer er langsommelig eller nægter at udbedre vedligeholdelsesmangler i private lejeforhold?

Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

23% af 750.000 DKK
170.281 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Daniel Lundorff Schøler

10. april 2024 | 10:59

Jurist ved Lejernes Retshjælp


Om Forfatteren ↓

Om Forfatteren


Tidligere indlæg ↓

  • Udbedring af mangler i private beboelseslejligheder
  • Byg nyt, udlej dyrt
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Udbedring af mangler i private beboelseslejligheder
  • Byg nyt, udlej dyrt
Vis alle

REKLAME

Relateret

Indland
Landet Rundt

Omfattende ulighed i sundhed, det økologiske areal skrumper, og mange fængselsbetjente er elever

1 kommentar
Indland
På trods af god udvikling

Almene boligområder står ikke længere på ghettoliste – men skal fortsat sælge eller rive ned

0 kommentarer
Indland
Ghettoloven slår til igen

Byråd nedlægger 237 almene familieboliger i Sønderborg

1 kommentar

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Debat
Åbent brev

En grundig belæring til Anders Fogh Rasmussen

0 kommentarer
Debat
appel

De internerede kommunister fortjener en undskyldning og en mindeplade

0 kommentarer
Kultur
Særudstilling på Arbejdermuseet

GODT ARBEJDE – Tillidsrepræsentanter gennem 125 år

0 kommentarer
Indland
Nyhedskommentar

Flere penge til psykiatrien følges med øget tvang

0 kommentarer
Indland
Analyse

Værdighedsreform: Et vigtigt skridt, men ikke hele vejen

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop