Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

Leif Kajberg, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik.

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

Leif Kajberg, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik.

Tonedøv adfærd: Folketinget baner vej for større afhængighed af biler

Leif Kajberg: Et initiativ på Borgen skal gøre det nemmere at tromle "giftige" anlægsprojekter som Egholmmotorvejen igennem. Endnu engang udbryder man afmægtigt: Hvorfor gør I det? Hvorfor handler I mod bedre vidende til skade for vores børn og kommende generationer? Hvorfor denne tonedøve adfærd?
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Jeg har helt sikkert været inde på det før: Men det er bittert og forstemmende at være vidne til asfaltlobbyen og magtpartiernes klimafjendske transportpolitik.

Med Folketingets vedtagelse af den rædselsfulde Egholmmotorvej ved Aalborg vender vi endnu et blad på vejen mod større afhængighed af biler som det primære transportmiddel og med de store klima-, miljø- og naturskadelige konsekvenser, som den motoriserede individuelle transport uundgåeligt medfører.

Hvorfor gør I det? Hvorfor handler I mod bedre vidende til skade for vores børn og kommende generationer? Hvorfor denne tonedøve adfærd?

Landet rundt er der modstand mod disse “giftige” anlægsprojekter. Men det gør ondt at følge den trinvise politiske udmøntning af Folketingets infrastrukturaftale fra juni 2021.

Så er der tilmed taget et initiativ på Borgen, af Folketingets Transportudvalg, som skal gøre det nemmere at tromle projekterne igennem. Udvalget har nemlig i slutningen af maj igangsat en høring, der omhandler nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om “effektive processer for godkendelse af anlægs- og byggeprojekter”.

Med andre ord, på godt dansk: Den sidste rest af indflydelse fra borgere (og kritiske transportpolitiske græsrødder) må væk – så motorveje kan komme hurtigere igennem!

Endnu engang udbryder man afmægtigt og hovedrystende: Hvorfor gør I det? Hvorfor handler I mod bedre vidende til skade for vores børn og kommende generationer? Hvorfor denne tonedøve adfærd?

Nå ja, der er selvfølgelig det med ekspertudtalelser og regnemodeller. Det er en af forklaringerne, når man dissekerer de toneangivende politikeres argumenter og adfærd: Kan man dokumentere, at samfundet tjener milliarder på nyanlæg af motor- og omfartsveje, så er den hjemme. Kan man påvise, at der er enorme udgifter forbundet med, at bilister holder i kø og mister produktiv tid, står man stærkt over for beslutningstagerne og politikere med indflydelse.

For bilisters ufrivilligt mistede minutter, når de sidder i “dytten” og venter, og når der er problemer med vejfremkommeligheden, kan jo værdisættes og omregnes til værditab.

Men hvor meget er værditabet, og hvilke kriterier anlægger man? Det er noget af det, som transportforskere og transportøkonomer diskuterer og udveksler argumenter om.

Progressive forskere og eksperter køber ikke altid de asfaltivriges argumenter og dokumentation. Det sker, at eksperterne vender tommelfingeren nedad.

Underskudsforretning

Et eksempel: For nylig kom det frem, at endnu et projekt i Folketingets store infrastrukturplan viser sig at være en stensikker underskudsforretning for statskassen.

Det drejer sig her om et anlægsprojekt med betegnelsen Ny rute 26, og som består af en ny 18 kilometer lang firesporet motortrafikvej fra E45 ved Aarhus og til landsbyen Svenstrup mod vest. Den nye vejforbindelse skal aflaste den eksisterende rute 26.

Af en ny miljøkonsekvensvurdering fra Vejdirektoratet fremgår det, at anlægget af en 18 kilometer lang firesporet motortrafikvej i Østjylland ikke blot er skadelig for natur og klima. Den bliver også 200 millioner kroner dyrere end forventet, og de trafikale gevinster er samtidig så små, at projektet vurderes til at give et samfundsøkonomisk underskud.

Læg dertil en CO2-udledning på 70.000 ton i anlægsfasen. Det har fået tænketanken Concito til at udtale, at det rigtige vil være at opgive projektet.

Lad mig slutte i det positive hjørne: Fagmagasinet Ingeniøren har for kort tid siden bragt en opmuntrende leder, en redaktionel kommentar, der følger op på bladets kritik af prominente motorvejsbyggerier. Lederskribenten Bjørn Godske lægger ud med følgende konstatering:

“I årtier har Danmark hyldet motorvejen, som har givet os hurtig og fleksibel transport mellem landsdelene. Vi har suset derudad, og med udsigt til flere og flere elbiler på vejene er der ligefrem opstået en følelse af, at vejene går en grøn fremtid i møde. Ifølge regeringen er der udsigt til en reduktion af CO2-udledningen fra personbiler på 1,5 millioner ton i 2030, sammenlignet med 2022”.

Men, indskyder Bjørn Godske: Slå koldt vand i blodet, for alt er hverken rosenrødt eller grønt! Forestillingen om en grøn transportfremtid er stærkt udfordret af den måde, som vi i Danmark udbygger vejnettet på. Helt konkret nævner han Egholm-motorvejen og en ny omfartsvej ved Varde.

Godske, som gør meget ud af CO2-emissionerne, kommer også forbi satsningen på elbiler og flyvningen. Elbilerne bliver revet ned fra piedestalen. Godske slutter med at slå et kraftigt slag for cyklismen og “de pedaltrampende pendlere”.

Det er ordentlig snak, det kan ikke siges for tit.

Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

23% af 750.000 DKK
170.281 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Leif Kajberg

21. juni 2024 | 07:42

Sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik


Om Forfatteren ↓

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.

Om Forfatteren

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.


Tidligere indlæg ↓

  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
  • Lyt til fornuften, færre fly i luften
  • Tonedøv adfærd: Folketinget baner vej for større afhængighed af biler
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
  • Lyt til fornuften, færre fly i luften
  • Tonedøv adfærd: Folketinget baner vej for større afhængighed af biler
Vis alle

REKLAME

Relateret

Indland
Domstol skal tage stilling

Borgerbevægelse stævner staten: Kræver motorvej kendt ulovlig

0 kommentarer
Indland
Istedgade overgiver sig aldrig

80-året for befrielsen fra den nazistiske besættelse blev markeret med kamp mod krig, oprustning og folkemord

2 kommentarer
Indland
Historisk dom

Byret anerkender protest mod ødelæggelse af natur som nødret

0 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Kultur
anmeldelse

Kontroversiel DDR-roman nu på dansk

0 kommentarer
Indland
Frikendt i byretten – men politikere fortsætter jagten

Minister måtte se udvisningstruet efter Gaza-solidaritet i øjnene under samråd

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Anders Fogh glemmer sin største fejl

0 kommentarer
Fagligt
Ny udvikling i asbestsag

Nu slæber håndværkere bygherre og arbejdsgivere i retten for brud på asbest-regler

0 kommentarer
Indland
Landet Rundt

Mere olie og gas fra Nordsøen, ulovlige busser, færre pladser på plejehjem og pres for atomkraft

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop