Thomas Danielsen – Danmarks usynlige transportminister
Af en opinionsmåling fremgår det, at over halvdelen af danskerne ikke ved, hvem Thomas Danielsen er, et helt år efter udpegningen til transportminister i SVM-regeringen, skriver Leif Kajberg.Af en opinionsmåling omtalt på Altinget.dk (15. december 2023) fremgår det, at over halvdelen af danskerne ikke ved, hvem Thomas Danielsen er, et helt år efter udpegningen til transportminister i SVM-regeringen.
Og Altinget har fulgt op i artiklen “Fra åbenmundet værdikriger til regeringens mest ukendte minister” (27. december 2023).
I artiklens indledning oplyses følgende om usynlige Thomas Danielsen: “Han har været transportminister i et år, men over halvdelen af danskerne kender stadig ikke Thomas Danielsens navn. Det skyldes ifølge ministeren, at han går mere op i ro og stabilitet end “X Factor”. “Mit succeskriterie er ro i butikken”.
Hvad mener du egentlig om transport og klima, Danielsen?
Det er et kaloriefattigt portræt, der bringes af transportministeren. Danielsen gør meget ud af at fremhæve, at han er pragmatisk og lavpraktisk og ikke rider på en ideologisk hest. Og i interviewet nævner han stort set ikke den kollektive trafik og klimavenlige tiltag inden for transportsektoren.
Men gravede man dybere, og stillede man sig lidt mere konfrontatorisk an end Altingets interviewer, ville ministeren sikkert markere sig som tilhænger af de store motorvejsprojekter som for eksempel den planlagte motorvej over Limfjorden via Egholm og nye faste forbindelser. På trods af projekternes dårlige samfundsøkonomi.
Men de gavner jo erhvervslivet! ville ministeren sikkert fremføre. Og han ville ved samme lejlighed holde den kollektive trafik ud i strakt arm som et i borgerlig optik pengekrævende uhyre, der skal bringes under kontrol og ikke må udvikle sig for meget. Og som måske kan nytænkes, omtænkes og beskæres og derved gøres meget mindre bevillingskrævende.
Vi har jo allerede set, hvordan den kollektive transport er blevet henvist til et ekspertudvalg, der først skal barsle med noget, når 2024 går på hæld.
Denne udskydelse tyder ikke på nogen dybere forståelse for, hvor presserende det er at omstille transporten i grøn og klimavenlig retning. For hvad mener du egentlig om transport og klima, Danielsen?
Måske vil du henvise til elbiler. Jamen, har du slet ikke tjek på alle de stærkt problematiske sider af den overvurderede satsning på elbiler?
Udvindingen af råstoffer og sjældne jordarter til batterierne med mere. Og CO2-regnskabet, som skrider, når man går lidt i dybden med elbilernes negative effekter. Spørgsmålet er vel, om elbilerne er så meget bedre end fossilbilerne.
Du havde ellers muligheder, sådan helt konkret, for at bevæge dig lidt ud af din transportministerielle “komfortzone” og gøre lidt mere, eller meget mere, for den kollektive transport.
Helt oplagt ville det da være, hvis du greb ind for at modvirke, at det bliver dyrere at benytte klimavenlig og grøn transport. Taksterne stiger omkring 10 procent i al kollektiv transport, og DSB indfører stigningen 21. januar. Det er jo helt sygt.
Og hvad med nattog og dagtog mellem de store byer i Skandinavien? Der er nok at tage fat i.
Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.