Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

FOTO: Privat

FOTO: Privat

SVM-regeringens folkeskolereform efterlader skolens store udfordringer uløste

Ressourceudhuling og voksende inklusionsopgave kompenseres ikke.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Marts 2024 indgik undervisningsminister Mathias Tesfaye og SVM-regeringen en politisk “Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram” med K, LA, R og DF. 

Aftalens hovedelementer handler primært om styring af folkeskolen og strukturændringer i undervisningen. Hvad angår styringen af folkeskolen decentraliseres denne i et vist omfang til kommuner og skolebestyrelser/ skoleledelser, blandt andet ved at centrale mål og krav og bindinger reduceres. 

En større ændring i opbygningen af undervisningen er det, at “understøttende undervisning” nu afskaffes og konverteres til såkaldt “timebank”, der kan benyttes til lidt af hvert, herunder tolærerordninger samt til lidt kortere skoledage primært i indskolingen. Endvidere indføres en ny timetalsfordeling mellem fagene med færre timer til enkelte.

Kommuner og skoler tvinges til at tage penge til specialundervisningen fra almenundervisningen, som så tilsvarende forringes.

Hvad angår undervisningens indhold har reformen mindre at byde på: Der skal være større valgfrihed, og der lægges op til, at undervisningen hen ad vejen skal være “mere praktisk”. Det mest konkrete udslag af det sidstnævnte er for nærværende, at der indføres en såkaldt “juniormesterlære”, hvor elever i skolen undervises deltids og ved siden heraf ligeledes deltids tilknyttes en virksomhed eller lignende.

Det må anerkendes, at der er enkeltelementer i “reformen”, som er positive, herunder at man vil gøre undervisningen mindre boglig og mere praktisk orienteret, blandt andet gennem “juniormesterlæren” Det må også anerkendes som positivt, at “Kvalitetsreformen” tager skridt til at tilbagerulle dele af SRSF’s famøse “folkeskolereform” fra 2014 ved at afskaffe den “understøttende undervisning”, som en pæn del af den daværende udvidelse af undervisningstimetallet gik til. 

Uvæsentligt løft af standard, økonomi og bemanding

Derimod skal man lede længe i reformen på et egentligt løft af folkeskolens standard og økonomi. Det må anerkendes, at der med reformen afsættes 2½ milliarder kroner til bedre faglokaler og 450 millioner kroner til flere papirskolebøger. Men det er for det første over seks år, og hvad angår de afsatte penge til mere analog undervisning, så udgør det 4½ millioner kroner pr. gennemsnitskommune eller 80 om året pr. elev. For det andet afsættes i reformen således kun større beløb til anlæg. Beløbet lyder af meget, men der vil formentligt kun være til et til to faglokaler pr. skole. Tiltagene er mere symbolpolitik end reel forandring.

Men det væsentlige er, at der er meget få penge i reformen til løft af folkeskolens drift, standard og bemanding. Ud af reformens samlede finansiering på 3.355 millioner kroner i 2030 er der kun 740 millioner hertil i nye penge. Heraf er 500 millioner kroner reserveret til mere intensiv undervisning for elever med læringsvanskeligheder. Godt, men altså intet løft af undervisningen og bemandingen generelt.

Størstedelen af finansieringen af “Kvalitetsprogrammet” kommer fra folkeskolens eksisterende rammer. Godt 2.500 millioner kroner tilvejebringes ved nedlæggelsen af “understøttende undervisning”. Men der er her mere tale om en formalisering, idet det de seneste tre år har været muligt at konvertere understøttende undervisningstid til tolærerordninger, hvilket mange kommuner allerede for længst har benyttet sig af. Og det må betegnes som decideret negativt, at der med aftalen åbnes op for forringelse af disse tolærerordninger, idet kommunalbestyrelsen fremover kan overføre op til 500 millioner kroner af de 2½ milliarder til fritidstilbud.

Reformen løser IKKE stort ressourceefterslæb for folkeskolen

Men et afgørende kritikpunkt mod “reformen” er, at den helt overordnet intet gør ved den udhuling af folkeskolens standard og økonomi, som skete i 10’erne i kraft af en borgerlig økonomisk sparepolitik, der prioriterede skattelettelser på bekostning af velfærd. Ganske vist er elevtallet faldet igennem 10’erne, men udgifterne i folkeskolen faldt mere end elevtallet, hvilket har medført, at folkeskolen i dag står med et efterslæb på adskillige milliarder og dermed et tilsvarende hul i normeringen med lærere.

Hertil kommer yderligere forringelse af folkeskolens økonomi, da SRSF-regeringens famøse “Folkeskolereform” fra 2014 udvidede antallet af undervisningstimer stærkt, men uden at tilføre økonomiske midler til flere undervisere. Tværtimod blev også denne reform finansieret inden for eksisterende rammer, ved at lærerne betalte for de flere undervisningstimer gennem reduktion af deres forberedelsestid. Hvilket selvsagt ikke bare var en økonomisk, men også kvalitetsmæssig forringelse.

Undervisningstiden er dog siden 2014 blevet sænket igen, men svarede i 2024 stadig til en betydelig yderligere ressourcemangel i folkeskolen i form af årsværk og økonomiske midler, der stadig mangler i at modsvare til det øgede timetal. 

Reformen kompenserer heller ikke voksende inklusionsopgave

En anden af folkeskolens store udfordringer, som “Folkeskolens Kvalitetsprogram” heller ikke løser, er den voksende inklusionsopgave.

Ondets rod er en anden af SRSF-regeringens “famøse” skolereformer – “inklusionsreformen” fra 2012/13. Her vedtog regering og højrefløj (V, K og DF) pr. dekret med ét slag at flytte en lang række børn fra specialundervisning til folkeskolens almenundervisning – uden at timer og lærerkræfter fulgte med i tilstrækkeligt omfang og uden kompetenceoprustning af lærerne. Operationen var en spareøvelse og dumpede forudsigeligt nok. I 2016 blev “reformen” reelt droppet, og siden er antallet af børn i folkeskolen med specialtilbud vokset igen. Hvor der i 2015/16 “kun” var omkring 27.300 børn i specialtilbud, var det i 2024 steget til 34.000.

Da specialundervisning kræver langt flere lærerkræfter, er folkeskolens udgifter hertil vokset kraftigt. MEN: Da regeringen IKKE har kompenseret kommuner og folkeskole herfor over de årlige økonomiaftaler, tvinges kommuner og skoler til at tage penge hertil fra almenundervisningen, som så tilsvarende forringes. Fortsætter stigningstendensen, vil folkeskolen i 2030 kæmpe med en underfinansiering på et par milliarder, som uden kompensation vil medføre massiv udhuling af almenundervisningen.

Hvor blev styrkelsen folkeskolen af?

I en nylig kronik i “Politiken” har undervisningsminister Tesfaye hævdet, at aftalens formål er “at styrke folkeskolen”. Men selvom SVM-regeringen og højrefløjens nye folkeskole-“reform” – “Folkeskolens Kvalitet” – rummer gode enkeltelementer, løser den på ingen måde folkeskolens store udfordringer: Udhulingen af folkeskolens standard og ressourcer af sparepolitik igennem 10’erne og den manglende kompensation fra regeringen af en voksende inklusionsbyrde, som i den sidste del 10’erne og ind i 20’erne i stedet i stigende grad har udhulet almenundervisningen.

Reformen bør have karakteren 02 for den utilstrækkelige præstation, der IKKE demonstrerer en acceptabel grad af målopfyldelse, hvad angår “at styrke folkeskolen”. Der er langt, meget langt til topkarakter.

Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

23% af 750.000 DKK
170.281 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Henrik Herløv Lund

26. maj 2024 | 10:39

Økonom, cand.scient.adm.


Om Forfatteren ↓

Uddannet som økonom (cand.scient.adm.) fra Roskilde Universitet. Har blandt andet undervist i økonomi ved Danmarks Forvaltningshøjskole. Var medlem af Den Alternative Velfærdskommission 2004-2009.

Om Forfatteren

Uddannet som økonom (cand.scient.adm.) fra Roskilde Universitet. Har blandt andet undervist i økonomi ved Danmarks Forvaltningshøjskole. Var medlem af Den Alternative Velfærdskommission 2004-2009.


Tidligere indlæg ↓

  • USA er blevet et oligarki/plutokrati
  • Indlysende årsag til faldende børnetal: Familien er blevet nedprioriteret i jagten på arbejdsudbud
  • Præsidentvalget i USA: Økonomisk deroute bag fortsat dyb splittelse
Vis alle

Tidligere indlæg

  • USA er blevet et oligarki/plutokrati
  • Indlysende årsag til faldende børnetal: Familien er blevet nedprioriteret i jagten på arbejdsudbud
  • Præsidentvalget i USA: Økonomisk deroute bag fortsat dyb splittelse
Vis alle

REKLAME

Relateret

Indland
Nyhedskommentar – Folkeskolen i krise

Kæmpe fraværstal og ny inklusionsbølge hærger folkeskolen

0 kommentarer
Arbejderen mener

Statsministeren vil hellere have oprustning og krig end fred og velfærd

8 kommentarer
Indland
Kan samarbejdet fortsætte?

Arrestordre mod Netanyahu lægger pres på den danske regering

0 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Debat
Læserbrev

Frederiks Japan-besøg bør krones af dansk opbakning til forbud mod atomvåben

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Nej til Norden som NATO’s imperialistiske militærblok!

0 kommentarer
Kultur
anmeldelse

Kontroversiel DDR-roman nu på dansk

0 kommentarer
Indland
Frikendt i byretten – men politikere fortsætter jagten

Minister måtte se udvisningstruet efter Gaza-solidaritet i øjnene under samråd

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Anders Fogh glemmer sin største fejl

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop