Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

FOTO: Aage Christensen

FOTO: Aage Christensen

Spareplan i DSB rammer ansatte og passagerer

Det klinger hult, når politikerne snakker om, at vi skal have mere grøn transport og flere folk over i togene, og de så samtidig hæver prisen for at køre med tog.
1 kommentar
1
| Populær
|Print artikel|

Hvor er togdriften henne i Danmark i dag, og hvor og hvordan ønsker vi den i fremtiden?

Vi oplever i dag en togdrift, der er totalt i bund, i hvert fald når vi snakker tog til tiden, men også passagerservice og tryghed.

Hvis vi kigger på vores allesammens togoperatør DSB, ser vi, at man er ved at spare sig til voldsomme konsekvenser for passagerer og medarbejdere.

Som jeg har skrevet i tidligere indlæg, har DSB’s ledelse besluttet at spare 5 procent årligt fra 2020 og frem til og med 2024 og derefter 20 procent frem til 2030.

Dette sker ved blandt andet udlicitering af reservedele. Konsekvensen heraf er, at det tager unødig lang tid at ordne selv helt simple reparationer, fordi DSB-værkstederne ofte ikke har reservedele til togene på lager.

For mig at se er togdriften ændret fra at være en nødvendig infrastruktur til en forretning, som i fremtiden, når den giver høj profit, skal overdrages til private operatører.

Hvad angår besparelser på medarbejdere, har DSB indført en politik, der rykker opgaver nedad i lønhierarkiet, hvilket reelt kan betragtes som social dumping. Det vil sige, at det job, en lokomotivfører, der er uddannet til passagerkørsel, tidligere udførte, nu bliver udført af kollegaer, der er billigere, men som også har en dårligere uddannelse, helt ned til tre måneder.

Togføreren, som passagererne har oplevet som en del af servicen og trygheden på fjern- og regionaltog, er DSB ved at lave om til kombimedarbejdere, som i fremtiden og allerede nu skal udføre stikprøvekontrol, som vi oplever det på S-tog. Det vil sige, at vi i fremtiden kun vil opleve medarbejdere kort tid på toget, og som har en hovedopgave med at opfylde den daglige rate af bøder, som vi netop har kunnet læse om er sket i metroen. Resultatet er altså et minimum af service, men en del konflikter mellem passagerer og medarbejdere.

Denne plan om billigere overenskomster (social dumping) kom DSB til at lække ved en mail ud til nogle medarbejdere for cirka et år siden – en plan, som medarbejderne i dag oplever, bliver mere og mere effektiviseret, og som betyder, at der bliver lagt mere pres på medarbejderne i form af flere opgaver til de dårligere betalte.

På mit eget område i togklargøring oplever vi en konstant personalemangel, da flere kollegaer grundet dårligere og dårligere vilkår vælger at sige fra og finde et andet job. Vi har, som jeg er orienteret, på mit område en personaleomsætning på 20 procent og mangler alene i københavnsområdet cirka 50 kollegaer ud af en samlet styrke på omkring 300. Det gjorde vi også for fire år siden, men det er bare blevet værre nu, da vi samtidig oplever en øget arbejdsbyrde i form af flere opgaver fra andre arbejdsområder samt mindre personale. 

Kigger vi på stationsservice, så er der en personaleomsætning på 30 procent. Stationsservice er dem, som står for stationerne, handicaphjælp og rengøring undervejs – og som i fremtiden er den medarbejder, der er på toget, når der ikke er en togfører.

Sådanne forhold, forårsaget af besparelser og forhøjet arbejdspres, er jo selvklart med til at presse arbejdsmiljøet, hvilket jo også den sidste tid har været tydeligt:

– Vi har set eksempler på dårlige toiletforhold for personalet på S-tog.

– Vi har for nyligt set en lokomotivfører blive fyret, fordi han selv valgte at gøre noget ved et beslag på førerstolen, der kunne skære i skinnebenet. Forinden havde han forgæves henvendt sig hele 29 gange til systemet for at gøre opmærksom på det sikkerhedsmæssige problem.

– Vi oplever flere og flere kollegaer, der går ned med stress.

Kort sagt opleves der et totalt kaos på området arbejdsmiljø og sikkerhed.

Hvad betyder det så for togdriften?

Som det er i dag, er det rettidigheden, der har største prioritet – en rettidighed der ofte opleves som en udfordring for passagererne.

Men det betyder også, at de tog, som leveres fra klargøringscenteret ud til driften og passagererne, ikke altid har nået den fulde klargøring. Det vil sige, at det, der er lavet og klargjort, kun er forsyning og sikkerhedsmateriel. 

Det, der ofte ikke er klargjort, men som er en del af trafikaftalen, er udskiftning af lys, beskidte sæder, rullegardiner eller uvirksomme toiletter. Det er opgaver, der selvsagt kan være svære at nå, når der ikke er folk nok, eller når nogle er på arbejde på 14. overarbejdsvagt af op til 16 timers varighed, som jo betyder, at medarbejderne er ved at være godt trætte for ikke at sige slidte. Man kan med rette spørge, hvorfor ledelsen tillader, at dette finder sted ved udførelsen af sikkerhedsmæssigt arbejde, og det kan vel kun tolkes som et tydeligt eksempel på, at ledelsen vælger at tilsidesætte arbejdsmiljøet og medarbejdernes tarv.

Desværre kan det sammenlignes med, hvad vi ser i hospitalsvæsenet. Her må man nok konstatere, at jernbanedrift og jernbanearbejdere nok ikke er så politisk sexede for de populistiske politikere som sundhedsvæsenet, og det selv om jernbanedriften og jernbanearbejderen i dagligdagen har en kæmpe betydning for, at eksempelvis sygeplejersken og mange andre vigtige personer kan komme på arbejde.

Men besparelserne betyder også, som allerede nævnt, at flere og flere kompetente medarbejdere forlader jobbet. Samtidig skræmmer den dårligere service og ringere rettidighed også passagererne væk, hvilket jo er ærgerligt for ikke at sige katastrofalt, når nu politikerne snakker om, at vi skal have mere grøn transport og flere folk over i togene.

Når politikerne udtaler sig sådan, kan det godt lyde lidt hult i mine ører, når nu jeg ved, at den øverste chef i DSB er transportministeren og Transportministeriet.

Man kan i hvert fald undre sig over, at der overhovedet ikke er nogen form for politisk interesse for fremtidens togdrift, som især bliver tydeliggjort af de sidste varslinger om billetstigninger på op til 13 procent. Som det bør være tydeliggjort ovenfor, skyldes prisstigningerne ikke medarbejdernes lukrative løn- og arbejdsvilkår, men nok nærmere dårlig politisk vilje til en fremtidig statsejet togdrift.

For mig at se er togdriften ændret fra at være en nødvendig infrastruktur til en forretning, som i fremtiden, når den giver høj profit, skal overdrages til private operatører.

Til orientering er det allerede besluttet, og der arbejdes på, at når skatteborgerne har betalt udviklingen af de førerløse S-tog samt den krævede infrastruktur, skal en privat operatør tage over. Arbejdet med de førerløse S-tog forventes færdig i 2035. Herefter skal det afprøves, og når driften i 2037 forventes at være pålidelig, skal det i udbud. Det betyder, at vi som skatteborgere betaler for en sikker drift for derefter at lade en privat operatør overtage forretningen, når den giver overskud.

Jeg er af den overbevisning, at en sund og klog togdrift skal drives som statsejet, men det betyder og kræver politisk vilje.

At DSB vælger at hæve priserne i en tid, hvor vi konstant får at vide, at der er masser af penge, samtidig med at man forringer produktet, lugter langt væk. Det lugter langt væk af, at man fra politisk side prøver at fortælle, at det ikke er muligt at drive statsejet togdrift, præcis som man gjorde i England og i vores naboland Sverige. Man kan jo så spørge politikerne, hvorfor de ser det som en succes, især når man i England – som har en konservativ regering – vælger at tage togdriften tilbage i offentlig eje. Ganske vist med en del forringelser hvad angår service samt løn og arbejdsvilkår, hvilket har resulteret i en del strejker – en situation som jeg ikke forestiller mig er et ønske hverken for passagerer, medarbejdere eller trafikministeren. Jeg er også overbevist om, at det ikke er holdbart.

Så konklusionen må være, at vi skal have en statsejet togdrift i Danmark. Vi skal have en togdrift, som har høj politisk prioritet, ikke mindst for klimaets skyld, men også af hensyn til de mere end 300 millioner passagerer, som hvert år rejser med tog.

Togdrift er en vigtig del af Danmarks infrastruktur.

Dette er et blog-indlæg, der alene er udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

23% af 750.000 DKK
170.281 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Kim Olesen

03. oktober 2023 | 11:46

Formand for Jernbanearbejdernes Landsklub


Om Forfatteren ↓

Født i 1962. Har været ansat som stationsbetjent ved DSB siden 2011. Inden da arbejdede han som stilladsarbejder i 28 år.

Om Forfatteren

Født i 1962. Har været ansat som stationsbetjent ved DSB siden 2011. Inden da arbejdede han som stilladsarbejder i 28 år.


Tidligere indlæg ↓

  • Har fagligt aktive og tillidsvalgte ytringsfrihed?
  • Spareplan i DSB rammer ansatte og passagerer
  • Tanker på bagkanten af OK23
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Har fagligt aktive og tillidsvalgte ytringsfrihed?
  • Spareplan i DSB rammer ansatte og passagerer
  • Tanker på bagkanten af OK23
Vis alle

REKLAME

Relateret

Fagligt
Blokade gav pote

Hovedentreprenør tager ansvar for nedrivningsarbejdere uden overenskomst

0 kommentarer
Fagligt
mindeaktion for arbejdsulykke

International arbejdsmiljødag markeret i Flemløse: “Ingen burde tage på arbejde uden at komme hjem”

0 kommentarer
Arbejderen mener

Mægtige Novo: Frem med de røde faner

6 kommentarer

1 kommentarer

  • oktober 9, 2023 at 07:24
    Arne Lund says:

    Beslutningen om at udlicitere eller privatisere S-togene blev truffet af VLAK-regeringen i 2017. Den aftale var S-regeringen ikke en del af, og er derfor ikke bundet af beslutningen. Når S alligevel fastholder planerne, så viser det hvor borgerlig S er blevet. Det må jo være det Mette Frederiksen mener med at “frisætte” den offentlige sektor.
    De dårlige erfaringer fra privatiseringen af S-togene i Stockholm burde ellers få alle alarmklokker til at ringe. Men ikke hos de tre aber, der hverken hører, ser eller spørger til andres erfaringer.
    I 2013-14 forsøgte Trafikministeriet at fjerne togførerne på Kystbanen. Der blev opsat monitorer på alle stationer – pris ca. 25 mio kr- de står og griner i dag af en uduelig departementchef, der fik en skør ide. Heldigvis fik lokoførerne forpurret idiotien, de kunne nemlig dokumentere, at hvis ikke togføreren udførte visuel kontrol ved afgang, så ville det koste menneskeliv – det havde der været eksempler.
    Den galoperende vanvid udspringer fra Folketinget og trafikministeriet, og tog bl.a. sin begyndelse i 2010 da VOK-regeringen bestilte en rapport hos et konsulentfirma, der ikke anede en skid om togtrafik. Man mente således, at en lokofører kun arbejdede 1 t 45 min om dagen, resten af tiden gik med bremseprøver og på at vente på at køre til perron. Konsulenterne mente også, at for at spare på energien, så kunne DSB godt sænke temperaturen i S-togene til 17-18 grader. Hvis det var sket, så ville dele af teknikken ikke længere kunne fungere fordi det var for koldt, og så ville der fx. samle sig kondensvand omkrig kabler mv.
    Det er desværre fortsat niveauet i dele af DSB, og med de regeringer vi har været plaget af i de senere år, så skal vi – passagerer og ansatte – næppe regne med at det bliver bedre. Det mest tragiske er at hvis DSB og transportminsiteriet løftede blikket fra plovfuren, så ville de se hvor succesrigt jernbaner kan drives i Schweiz. Men også her spiller janteloven ind – ingen skal komme og lære os noget. Du skal ikke tro, at du er klogere end os.

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Debat
Læserbrev

Frederiks Japan-besøg bør krones af dansk opbakning til forbud mod atomvåben

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Nej til Norden som NATO’s imperialistiske militærblok!

0 kommentarer
Kultur
anmeldelse

Kontroversiel DDR-roman nu på dansk

0 kommentarer
Indland
Frikendt i byretten – men politikere fortsætter jagten

Minister måtte se udvisningstruet efter Gaza-solidaritet i øjnene under samråd

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Anders Fogh glemmer sin største fejl

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop