Ordentligt udstyr til alle
FOA Nordjylland bakker 100 procent op om oprøret fra håndens arbejdere. Deres uddannelser er en fætter til flere omsorgsuddannelser, i særdeleshed social- og sundhedsuddannelsen, som også er en erhvervsuddannelse.Nedslidte maskiner til undervisningen, forældede værktøjer i praktikforløbet og en omverden, der ser ned på deres arbejde. Der er et lærlingeoprør i gang blandt unge håndværkere, som ikke føler, de kan få en ordentlig uddannelse, når boremaskinen er fra 1972, eller svejseapparatet har været med til at bygge Lillebæltsbroen. De mener heller ikke, politikerne respekterer deres arbejde eller vil bruge de penge, kvalitetsuddannelser koster.
FOA Nordjylland bakker 100 procent op om oprøret fra håndens arbejdere. Deres uddannelser er en fætter til flere omsorgsuddannelser, i særdeleshed social- og sundhedsuddannelsen, som også er en erhvervsuddannelse.
I FOA kender vi også til den manglende anerkendelse fra politikerne, selvom vores egne medlemmer udmærket ved, hvor stor og vigtig en opgave de løfter i det daglige.
SOSU-faget er også dybt afhængigt af de hjælpemidler og den teknologi, der findes på uddannelserne og arbejdspladserne. Sundhedsrobotter, der kan simulere at være patienter, er en af de teknologier, eleverne kan opleve. Der bruges en teknologi, hvor data fra den fysiske verden kombineres med virtuelle data – for eksempel hvor man kan stå ansigt til ansigt med en fiktiv psykisk syg borger. Det kræver nogle særlige kompetencer af den ansatte.
I FOA kender vi også til den manglende anerkendelse fra politikerne, selvom vores egne medlemmer udmærket ved, hvor stor og vigtig en opgave de løfter i det daglige. Vi kender også til, at der ikke bliver investeret nok i fagene, men det er primært løn- og arbejdsvilkår, vi taler om, når SOSU’erne er uddannede. Faktisk er det lykkedes at højne niveauet markant på social- og sundhedsskolerne i hele Nordjylland – og en af årsagerne er den moderne teknologi.
Teknologi i velfærdsfag
På SOSU NORD har vi for eksempel fået et videnscenter i Aalborg, som blandt andet har til opgave at indsamle den nyeste viden om teknologi indenfor velfærdsområdet, og undervise i den. Men den har også til opgave at få de studerende og undervisere i fællesskab til at udvikle ny teknologi, eksempelvis virtual reality, som kan stille eleverne over for de sværeste omsorgsopgaver, men i en fiktiv verden. Den slags er et fremragende supplement til at møde udfordringerne ude i virkeligheden. Videnscentret samarbejder og står til rådighed for alle SOSU-skoler i landet.
Vi har også fået en fremragende ”maskinpark” på SOSU Nord med robotter og alskens teknologi, som er med til at udvikle elevernes interesse for uddannelsen. På SOSU-uddannelserne i Nordjylland oplever vi, at det øgede fokus på teknologi langsomt tiltrækker flere mænd. Ude på arbejdspladserne kommer den nye teknologi også i stigende grad i brug.
Vil gerne værdsættes
En af idemændene bag lærlingeoprøret på erhvervsskolerne har sagt, at det skal være lige så fedt at gå på en erhvervsuddannelse som på gymnasiet. Han siger, at mange føler sig utilstrækkelige i skolen og uddannelsessystemet, men at de klarer sig meget bedre på en erhvervsuddannelse, end de ville have gjort på gymnasiet. Det er præcis de tanker, som jeg gør mig omkring SOSU-uddannelsen. Det er en fremragende uddannelse, og mange, som oplever nederlag andre steder, vil blive højt værdsatte og få en meningsfuld uddannelse. Med vores øgede fokus på teknologi er uddannelsen blevet endnu bedre.
Jeg håber, at den samme opgradering kommer til at ske på alle erhvervsuddannelser. Danmark har både brug for kompetente SOSU’er og håndværkere. God kamp, kære lærlinge.
Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.