Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

FOTO: Privat

FOTO: Privat

Om at diskutere Ukrainekrigen

Putin bærer selvfølgelig ansvaret for at have sendt militær ind i Ukraine. Ingen tvivl om det. Men invasionen kom ikke ud af den blå luft, den havde en forhistorie. Den er det vigtigt at kende, hvis vi overhovedet skal finde en vej ud af denne situation.
14 kommentarer
14
| Populær
|Print artikel|

Vi er nu i fjerde måned med krig i Ukraine. Og vi er længere væk fra freden end nogensinde. Tværtimod synes det at blive stadig vanskeligere at se en udvej af tragedien.

Jeg kommer desværre ikke i denne globale kommentar med en sikker opskrift på freden. Det ville have gjort mig mere fortjent til Nobels fredspris end mange af dem, der tidligere har modtaget den.

Putin bærer selvfølgelig ansvaret for at have sendt militær ind i Ukraine. Ingen tvivl om det. Men invasionen kom ikke ud af den blå luft, den havde en forhistorie. Den er det vigtigt at kende, hvis vi overhovedet skal finde en vej ud af denne situation. Især USA bærer også en stor del af ansvaret for tragedien.

Jeg mener, at vi må forvente, at vores politikere, debattører og eksperter debatterer på et oplyst og rationelt grundlag. Hvordan kan vi ellers træffe rationelle beslutninger? Lad mig her nævne bare et par udbredte misforståelser om forhistorien.

Forhistorien

For det første: Rusland under Putin har ikke på noget tidspunkt ønsket at indlemme hele Ukraine i et fornyet Russisk Imperium eller Sovjetunionen 2.0. En sådan ambition kan ikke påvises, omend der kan være passager i nogle af hans taler, der måske kan tolkes i forskellige retninger.

Temaet for Rusland i forhold til Ukraine er først og fremmest Ukraines NATO-tilhørsforhold. Der har Putins side til gengæld været forbilledlig klar.

Første gang, Ukraines NATO-medlemskab formelt kom på banen, var i april 2008 på NATO-topmødet i Bucharest, Rumæniens hovedstad.

Putin var inviteret med – han var rasende over invitationen til Ukraine og Georgien om NATO-medlemskab. Han advarede om, at det ville ende galt. Få måneder senere var der krig i Georgien.

I øvrigt er det ganske interessant, at kun 17 procent af den ukrainske befolkning i 2008 så NATO som en beskyttelse, omtrent halvdelen af befolkningen så det som en trussel, viser World Gallup.

Det var altså amerikanerne, der insisterede på ukrainsk NATO-medlemskab, ikke den ukrainske befolkning, der pressede på nedefra. Hvis ikke amerikanerne havde insisteret, havde Krim formentlig været en del af Ukraine i dag, ligesom der næppe heller ville have været krig.

Maidan, Minsk II og det uløste problem i Donbass

Næste kapitel kom med Maidan-oprøret i februar 2014. Det var uden tvivl teknisk set et kup, uanset hvor mange buzz words man fylder på om civilt samfund, værdighed, retssamfund og demokrati.

Maidan-kuppet satte fut i NATO-integrationen, samtidig med at den udgrænsede mange af de politiske kræfter, der havde været imod NATO, især fra den østlige del af landet.

I februar 2015 indgik Tyskland, Frankrig, Rusland, Ukraine og de to østlige udbryderrepublikker Donestsk og Lugansk en aftale om en fredelig løsning på krigen i Donbass: Minsk II. Minsk II var en vigtig aftale, hvis indhold ofte fordrejes i medierne.

For Rusland handler det om NATO-medlemskab og om den vedvarende krig i Donbass, ikke om Putins verdensfjerne drømme om en stor fortid.

Fra Putins side var der tale om en aftale, der skulle sikre de to republikkers genintegration i Ukraine! Forudsætningen var, at Ukraine skulle ændre sin forfatning, så den gav mulighed for autonom status blandt andet for disse to områder.

Den daværende ukrainske præsident, Petro Poroshenko, forsøgte at få en ny forfatning igennem i parlamentet. Men flere ekstremistiske bevægelser og partier demonstrerede voldsomt og bragte en bombe til sprængning ved indgangen til parlamentet, ligesom de truede med at dræbe præsidenten, hvis han fortsatte i dette spor.

Siden dengang har ingen ukrainsk præsident bare forsøgt at efterleve de ukrainske forpligtigelser, selvom aftalen blev ophøjet til FN-politik. Tyskland og Frankrig har ikke på noget tidspunkt presset Ukraine til at efterleve aftalen. Putin er på hjemmefronten blevet kritiseret for at være for naiv ved at tro på Tyskland og Frankrig.

Sammen med NATO-medlemskabet er det uløste problem i Donbass en krig med 14.000 dræbte, heraf mange østukrainske civile, den væsentligste årsag til Putins endelige beslutning.

Endnu en blind plet

Lad os kigge på endnu en for mange i Vesten blind plet, nemlig udbygningen af NATO-strukturer i Ukraine. NATO har efter 2015 uddannet i snit cirka 10.000 ukrainske soldater hvert år. Der er hvert år blevet gennemført flere militærøvelser med NATO og den ukrainske hær. Og fra 2017 begyndte USA – under Donald Trump i øvrigt – at levere tunge våben til Ukraine. Tyrkiet begyndte at sende avancerede droner og mere af samme skuffe.

I marts 2021 erklærede den ukrainske regering, at den ønskede at genindlemme ikke bare Donbass, men også Krim med militær magt.

Og den 16. februar 2022, altså nogle dage før Putins beslutning om at sende tropper ind i Ukraine, lancerede den ukrainske regering en offensiv i Donbass med en voldsom stigning i antallet af bomber, blandt andet mod civilbefolkningen, oplyser OSCE.

For Rusland handler det om NATO-medlemskab og om den vedvarende krig i Donbass, ikke om Putins verdensfjerne drømme om en stor fortid.

Det undskylder ham ikke, det er ikke et forsvar for Putins politik. Men hvis vi ikke tager det med i betragtning i en kommende fredsordning, kan vi risikere det, der er langt værre, nemlig den store krig, og det med nogle våben vi knapt har set anvendt endnu, og hvis konsekvenser ingen normale mennesker ønsker at tænke til ende.

Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

23% af 750.000 DKK
170.281 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Jens Jørgen Nielsen

22. juni 2022 | 06:58

Cand. mag. i historie og idehistorie, lektor på Niels Brock


Om Forfatteren ↓

Har boet i mange år i Rusland og Baltikum og arbejdet som projektansat og bl.a. også været korrespondent for Politiken. Taler flydende i russisk og følger meget med i russiske medier. Har skrevet en række bøger om Rusland og Polen. Er med i RIKO, Rådet for International Konflikthåndtering.

Om Forfatteren

Har boet i mange år i Rusland og Baltikum og arbejdet som projektansat og bl.a. også været korrespondent for Politiken. Taler flydende i russisk og følger meget med i russiske medier. Har skrevet en række bøger om Rusland og Polen. Er med i RIKO, Rådet for International Konflikthåndtering.


Tidligere indlæg ↓

  • Maskefald
  • Kaukasus under den nye kolde krig
  • Ukraines invasion af Kursk
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Maskefald
  • Kaukasus under den nye kolde krig
  • Ukraines invasion af Kursk
Vis alle

REKLAME

Relateret

Arbejderen mener

Vi står altid på modstandskampens side

1 kommentar
Indland
Istedgade overgiver sig aldrig

80-året for befrielsen fra den nazistiske besættelse blev markeret med kamp mod krig, oprustning og folkemord

2 kommentarer
Historie
Sejr over fascismen

Kvinder i front: De ukendte helte i Storbritanniens krigsindsats 

3 kommentarer

14 kommentarer

  • juni 23, 2022 at 09:01
    S says:

    stort tak for et meget velskrevet indlæg og meget enig . Det er kørt helt af sporet og man kan risikere alt fra en fyringsseddel til tæsk for ikke at støtte op om den linje som er udlagt . Det er meget mere kompliceret og slet ikke en entydig sag om skurk vs helt , udtrykket dydssignalering (fra virtue signalling) har fået en hel ny betydning og på alle plan . Selvfølgelig håber vi alle på forhandlinger og fred, det skal der aldrig værre tvivl om, ville ønske vi her i Europa valgte at støtte op om sådanne initiativer i stedet for den vej vi desværre er på nu .

    Log ind for at svare
  • juni 23, 2022 at 16:06
    Lars Ulrik Thomsen says:

    Den fremstilling som Jens Jørgen Nielsen giver af krigen i Ukraine er ensidig, og har udelukkende til formål at forsvare Ruslands krig.
    Den er identisk med den skildring som Anker Schjerning gav i et interview med netavisen Pio den 3. marts 2022, og med et blog-indlæg i Arbejderen af Henrik Stamer Hedin den 19. april 2022.

    Sådan som de offentlige medier i Danmark præsenterer krigen i Ukraine, er det en kamp mellem David og Goliat – en befrielse fra aggressoren, altså en frihedskamp.
    Virkeligheden er, at det er en imperialistisk krig med russiske oligarker på den ene side, og ukrainske oligarker i alliance med EU og NATO på den anden side.

    En krig skal altid analyseres i sin økonomiske og historiske kontekst. Efter opløsningen af USSR er socialismen blevet erstattet af kapitalisme, og Rusland er en pendant til EU/USA´s interesser i Mellemøsten, i Østeuropa og det arktiske område.

    Denne rivalisering har ført til den anden krig i Europa (den første var krigen i det tidligere Jugoslavien), hvor de to sider kæmper om indflydelse, dominans og magt.

    Arbejderbevægelsen og 1. Internationalen blev etableret som en kamp mod imperialistiske krige, og det er absolut utilladeligt at støtte begge sider i en imperialistisk krig, det er identisk med klasseforræderi.

    Det er blevet bekræftet på flere kongresser i II. Internationale, bl.a. Basel-kongressen i 1912. Det er denne tradition som venstrekræfterne i Danmark bør tage udgangspunkt i.

    Log ind for at svare
  • juni 23, 2022 at 16:30
    Jens Jørgen Nielsen says:

    Tak for indlægget. MIt indlæg var en kort kommentar til en meget kompleks situation. Jeg fremhævede et par travere fra vestlige medier, som jeg mener er forkerte og ikke fremmende for fredsforhandlinger. Jeg fremhævede især NATO politikken, som afgørende for Rusland. En fælles sikkerhed for hele Europa lykkedes det ikke at opnå i 1990´erne og senere. Er du Lars Ulrik Thomsen uenig i det?
    At jeg kun skulle have til hensigt at forsvare Ruslands krig, må stå for din egen regning. Jeg skrivrer udtrykkeligt det modsatte.

    Log ind for at svare
    • juni 23, 2022 at 17:36
      Lars Ulrik Thomsen says:

      Tak for din kommentar. Jeg citerer fra slutningen af dit blog-indlæg:

      ”For Rusland handler det om NATO-medlemskab og om den vedvarende krig i Donbass, ikke om Putins verdensfjerne drømme om en stor fortid. Det undskylder ham ikke, det er ikke et forsvar for Putins politik.
      Men hvis vi ikke tager det med i betragtning i en kommende fredsordning, kan vi risikere det, der er langt værre, nemlig den store krig, og det med nogle våben vi knapt har set anvendt endnu, og hvis konsekvenser ingen normale mennesker ønsker at tænke til ende.”

      Det du skriver her er ikke nogen analyse af klasseforholdene, hverken i Rusland eller i Vesten, det er det jeg mangler i din redegørelse. Du skriver videre i din kommentar:

      ”Jeg fremhævede især NATO politikken, som afgørende for Rusland. En fælles sikkerhed for hele Europa lykkedes det ikke at opnå i 1990´erne og senere. Er du Lars Ulrik Thomsen uenig i det?”

      Hvordan forestiller du dig at man skulle opnå en retfærdig løsning med imperialistiske magter der kæmper mod hinanden? Der er kun en ting der tæller, og det er styrkens position. Det er det vi nu ser udspille sig i Ukraine, alt andet er illusoriske synspunkter.

      Log ind for at svare
  • juni 24, 2022 at 15:08
    Lars Ulrik Thomsen says:

    Hvorfor er der så store forskelle i holdningen til krigen i Ukraine? Det er der fordi skillelinjen går mellem materialisme og idealisme. Jens Jørgen Nielsen forsvarer et idealistisk standpunkt, fordi han mener, der bør tages hensyn til Ruslands interesser for at fremme freden. Men han vil ikke gå nærmere ind i en debat om denne holdning.
    Det materialistiske standpunkt adskiller sig fra det idealistiske, ved ikke at nære illusoriske, opfattelser om imperialismen. Vi skal kæmpe for freden, men det skal ske i kamp mod imperialismen. Det gør vi ved at bryde med NATO og EU, ved at stoppe våbenleverancer til Ukraine og standse den pressehetz der foregår i medierne vendt mod Rusland, og tilhængerne af en fredelig løsning på konflikten.
    Desværre er flertallet af venstrefløjen gået over på et idealistisk standpunkt, med Enhedslistens tilslutning til krig og oprustning. Det fører ingen vegne – kun til mere krig!

    Log ind for at svare
  • juni 25, 2022 at 10:33
    Lars Ulrik Thomsen says:

    HVEN BÆRER SKYLDEN FOR KRIGEN I UKRAINE?

    Der er et næsten enslydende sammenfald mellem Anker Schjernings, Henrik Stamer Hedins og Jens Jørgen Nielsens indlæg om krigen i Ukraine:

    Hedin: ”Krig er en forbrydelse mod menneskeheden, men ikke alle er lige skyldige. Ansvaret for den situation, som førte til krigen, for den målbevidste opbygning af spænding i regionen og for dens udløsning i krig ligger hos USA, EU og NATO – og hos Danmark, der til stadighed og under skiftende regeringer har hørt til de mest aggressive og krigslystne lande i den imperialistiske blok, både over for Rusland og i de andre krige, imperialismen har startet i de sidste tredive år.”

    Schjerning: “Jeg har en vis forståelse for Ruslands handlemåde. Det hænger sammen med, at jeg har læst hele Putins tale i forbindelse med, at han 21. februar anerkendte de to folkerepublikker Donetsk og Luhansk,” siger Schjerning til Netavisen Pio.
    “Putin redegør for at der er sket en militær opbygning i Ukraine i 2021 – både med leverancer af droner fra Erdogan og USA. Rusland var simpelthen bange for, at der kunne blive massiv krig mod de to folkerepublikker. Og så ville Rusland komme til at stå i en defensiv situation, og så har man altså valgt at komme de andre i forkøbet,”

    Nielsen: ”For Rusland handler det om NATO-medlemskab og om den vedvarende krig i Donbass, ikke om Putins verdensfjerne drømme om en stor fortid.
    Det undskylder ham ikke, det er ikke et forsvar for Putins politik. Men hvis vi ikke tager det med i betragtning i en kommende fredsordning, kan vi risikere det, der er langt værre, nemlig den store krig, og det med nogle våben vi knapt har set anvendt endnu, og hvis konsekvenser ingen normale mennesker ønsker at tænke til ende.”

    Alle 3 deltagere i debatten ser ikke Rusland som en imperialistisk magt, men hvad er det er adskille klasseforholdene i USA, EU og Rusland? Det er det afgørende spørgsmål for at forstå krigen i Ukraine.

    PS. Anker Schjerning gav et interview med netavisen Pio den 3. marts 2022, og Henrik Stamer Hedins blog-indlæg blev bragt i Arbejderen af den 19. april 2022.

    Log ind for at svare
  • juni 27, 2022 at 21:46
    12063 says:

    Her er et link til eftertryks Interview med Jens Jørgen Nielsen om Rusland/Ukraine-krisen. https://www.youtube.com/watch?v=AjoApc4k92c

    Log ind for at svare
    • juni 27, 2022 at 22:16
      Lars Ulrik Thomsen says:

      Der er ikke skyggen af en materialistisk holdning i det Jens Jørgen Nielsen kommer med. Han forsøger at retfærdiggøre Ruslands angreb på Ukraine ud fra en borgerlig historikers synspunkt i interviewet på Netpunkt og i blogindlægget.

      Han ønsker heller ikke at deltage i en debat, men optræder på skolemestervis som bedrevidende og sagkyndig.
      Desværre forsøger Arbejderen at skjule denne debat, ved at fjerne henvisninger til debatten på blogindlæggets forside!

      Log ind for at svare
      • juni 28, 2022 at 09:53
        Anders Sørensen says:

        Hvad er det vi forsøger at skjule?

        Log ind for at svare
        • juni 28, 2022 at 11:42
          Lars Ulrik Thomsen says:

          Hvorfor er der ingen henvisninger på forsiden af blogindlægget? Det ser ud som om der ingen kommentarer er!

          Log ind for at svare
  • juli 4, 2022 at 19:09
    Peter Seidelin Jessen says:

    Som jeg ser det er Lars Ulrik Thomsens skelnen imellem det idealistiske og materialistiske synspunkt en vigtig pointe.

    For ved første øjekast virker det absolut troværdigt, at de to imperialistiske fronter, Rusland på den ene side, og USA/NATO/EU på den anden side skal slutte fred. Problemet er blot, at den stærkeste part, USA, ikke ønsker fred. Nuværende situationen har USA arbejdet på siden murens fald. Altså ingen fred. Lige nu malker den anglo-amerikanske magtelite de europæiske lande for våbenpenge til såkaldt Ukrainestøtte. Latterligt! Vi støtter imperialismen!

    Hvis vi så tager de materialistiske briller på, hvordan ser situationen så ud? Mainstreammediernes fremstilling af Ukrainekrigen er helt ude af proportioner, og det eneste man kan sige med sikkerhed er, at det meste af det de skriver er løgn. Krigen er en del-krig imellem folket på den ene side og magteliten på den anden. Det er en top-down krig. Militærindustrien mæsker sig, den finansielle verden godter sig, EU-vasalnationalstaterne, som nyttige idioter, klapper hælene sammen og gør hvad USA befaler. Vi, folket, er taberne. Vi bliver sku’ aldrig klogere… vi troede på Krigen-mod-terror-narrativet, vi (de fleste) troede på corona-pseudopandemien, og nu tror vi på nødvendigheden af, at Europas befolkninger forarmes fordi USA dikterede, hvem vi ikke måtte handle med. Hvis ikke folket gør oprør, kommer der aldrig fred. Alle disse krige og kriser drejer sig om én ting: Frihedsberøvelse, kontrol og overvågning. Første skridt på vejen er vi, folket, holder op med at lade os bedrage, og holder op med at bekrige hinanden! Næste skridt må være at rette kritiske blikke imod vore politikere, myndigheder og mainstreammedier, som indtil videre ikke har tjent vore interesser.

    Log ind for at svare
  • juli 4, 2022 at 22:12
    Lars Ulrik Thomsen says:

    Der er meget sandhed idet du skriver, men der er også mangler. Du skriver bl.a. følgende:

    “Vi, folket, er taberne. Vi bliver sku’ aldrig klogere… vi troede på Krigen-mod-terror-narrativet, vi (de fleste) troede på corona-pseudopandemien, og nu tror vi på nødvendigheden af, at Europas befolkninger forarmes fordi USA dikterede, hvem vi ikke måtte handle med.”

    Vi må ikke undervurdere folkets evne, til at gennemskue kapitalismens manøvrer. Mange flere end vi tror, forstår hvordan overførslen af milliarder til våbenproduktion og til Ukraine, bliver taget fra vores sociale rettigheder og andre goder. Det vi må gøre er, at intensivere kampen for denne forståelse, at hver gang man sender 1 kr. til EU, til NATO og militæret går det fra disse rettigheder.

    Kampen for fred og nedrustning er det afgørende spørgsmål for øjeblikket for arbejderklassen og alle progressive kræfter!

    Log ind for at svare
    • juli 7, 2022 at 07:07
      Peter Seidelin Jessen says:

      Jeg er enig. Måske ser jeg bare flasken som halvtom hvor du ser den halvt fyldt;-)

      Log ind for at svare
      • juli 8, 2022 at 23:18
        Lars Ulrik Thomsen says:

        Tak for din kommentar, vi må aldrig undervurdere folkets forståelse af de principielle modsætninger i samfundet. Du ved selv hvor vanskeligt det er at komme til orde i medierne med kritiske holdninger, det forstår arbejderklassen og folket også!

        Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Fagligt
Ny udvikling i asbestsag

Nu slæber håndværkere bygherre og arbejdsgivere i retten for brud på asbest-regler

0 kommentarer
Indland
Landet Rundt

Mere olie og gas fra Nordsøen, ulovlige busser, færre pladser på plejehjem og pres for atomkraft

0 kommentarer
Fagligt
Fagforening kritiserer

Pædagog risikerede fyring på grund af smølfespark: “Jeg synes, det er en noget overdrevet reaktion”

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Danske soldater i Ukraine – et yderst farligt skridt

1 kommentar
Debat
Læserbrev

Ærgerligt med de rejseselskaber

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop