Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

FOTO: Kristian Brasen

FOTO: Kristian Brasen

Mere kompetenceudvikling til lærerne gavner både eleverne og samfundet

I sidste ende bliver det folkeskolen og eleverne, der taber, når vi ikke investerer i lærerne. Derfor skal vi være meget opmærksomme på, at fremtidens lærere får bedre muligheder for kompetenceudvikling, end lærerne har i dag.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Folkeskolen står med en akut lærermangel. Det er efterhånden ingen nyhed, men tallet chokerer alligevel ofte de fleste: Hver femte underviser i folkeskolen har ikke en læreruddannelse. Der findes ikke nogen simpel løsning på den udfordring, der i øvrigt kun ser ud til at blive større i fremtiden. Men én af dem er at gøre lærerjobbet mere attraktivt, blandt andet ved at sikre lærerne gode udviklingsmuligheder gennem hele arbejdslivet.

Her spiller kompetenceudvikling en helt central rolle. Både når det gælder pædagogiske kompetencer inden for arbejdet med børn, der har brug for særlig støtte, eller til at forbedre elevernes trivsel, men også som faglig opdatering inden for undervisningsfagene.

Kompetenceudvikling vil ikke kun have en gavnlig effekt på lærermanglen – vi ved også, at kompetenceudvikling spiller en væsentlig rolle for elevernes faglige udvikling.

Desværre får alt for få lærere i dag den kompetenceudvikling, de efterspørger. En ny analyse fra Cevea viser, at hele 79 procent af lærerne i folkeskolen føler et stort behov for mere efteruddannelse. 51 procent af dem har et uopfyldt behov for at udvikle deres pædagogiske kompetencer med fokus på at understøtte inklusion, mens 40 procent oplever et behov for faglig opdatering. Sammenlignet med lærere i de andre nordiske lande og i OECD-landene i øvrigt får danske lærere i dag markant mindre kompetenceudvikling.

Og det er virkelig en skam. For kompetenceudvikling vil ikke kun have en gavnlig effekt på lærermanglen – vi ved også, at kompetenceudvikling spiller en væsentlig rolle for elevernes faglige udvikling.

Kompetenceudvikling løfter eleverne

Helt basalt er lærernes kompetencer nemlig afgørende for at kunne levere en god undervisning. Forskning har blandt andet vist, at efteruddannelse af lærere kan føre til en generel forbedring af elevernes læsefærdigheder og evner til at koncentrere sig. Det er altså i sidste ende eleverne, der misser muligheden for et fagligt løft, når lærerne ikke får den kompetenceudvikling, de efterspørger.

Ud over at være godt for eleverne, lærerne og arbejdsgivere på skolerne er kompetenceudviklingen også et gode for samfundet som hele. For skolen er et spejl af samfundet, og de ting, der foregår i samfundet, skal skolen kunne reflektere og bearbejde. Helt aktuelt sker der for eksempel en hastig digital udvikling i samfundet, som lærerne skal være klædt på til at arbejde med i skolen.

Dårlig økonomi spænder ben

Når kompetenceudvikling har så mange positive sidegevinster, hvorfor tilbydes danske lærere så så lidt af den? Over halvdelen af lærerne peger på dårlig økonomi som en hindring. Derfor er vi i Danmarks Lærerforening meget opmærksomme på, at kompetenceudviklingen får en stabil finansiering, så den ikke blot bliver sparet væk.

Derudover peger henholdsvis 30 og 25 procent af lærerne på den skemalagte arbejdstid og manglende vikardækning som de største barrierer. Det er derfor afgørende, at kompetenceudviklingen ikke bliver en ekstraopgave, der lægges oven i den stak af opgaver, lærerne i forvejen kæmper med at nå. Som lærerne selv peger på, er det også vigtigt, at der sikres vikardækning på skolen, så man ikke skal have dårlig samvittighed over, at kollegerne skal løbe ekstra hurtigt, når man er afsted på kursus.

Endelig er det vigtigt, at den enkelte lærer får medbestemmelse over, hvilken kompetenceudvikling de finder relevant. Og vi skal sikre, at arbejdsgiverne får en bevidsthed om, at kompetenceudvikling og dét jævnligt at holde sin faglighed opdateret er en naturlig del af medarbejdernes arbejdsliv.

At fire ud af fem lærere, der underviser i folkeskolen, gerne vil have mere kompetenceudvikling er opløftende og vidner om, at lærerne står vagt om deres faglighed, er nysgerrige og tager deres samfundsopgave meget alvorligt. Det er derfor enormt ærgerligt, at vi svigter så mange læreres ønske om faglig videreudvikling på grund af en presset kommunal økonomi og manglende investeringer i folkeskolen.

I sidste ende bliver det folkeskolen og eleverne, der taber, når vi ikke investerer i lærerne. Derfor skal vi være meget opmærksomme på, at fremtidens lærere får bedre muligheder for kompetenceudvikling, end lærerne har i dag.

Dette er et blog-indlæg, der alene er udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

23% af 750.000 DKK
170.281 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Gordon Orskov Madsen

16. september 2023 | 06:00

Formand Danmarks Lærerforening


Om Forfatteren ↓

Uddannet folkeskolelærer i 1996. 1996-2000 Skolelærer på Hasle Skole. 2000-2002 Næstformand i Århus Lærerforening. 2002-2010 Formand i Århus Lærerforening. 2010-2020 Udvalgsformand i Danmarks Lærerforening. 2020- Formand i Danmarks Lærerforening.

Om Forfatteren

Uddannet folkeskolelærer i 1996. 1996-2000 Skolelærer på Hasle Skole. 2000-2002 Næstformand i Århus Lærerforening. 2002-2010 Formand i Århus Lærerforening. 2010-2020 Udvalgsformand i Danmarks Lærerforening. 2020- Formand i Danmarks Lærerforening.


Tidligere indlæg ↓

  • En stærk lærerprofession er grundlaget for en stærk folkeskole
  • DLF: Velfærd og vækst er ikke modsætninger, men går hånd i hånd
  • Det handler både om løn og arbejdsvilkår, hvis vi skal have flere uddannede lærere i folkeskolen
Vis alle

Tidligere indlæg

  • En stærk lærerprofession er grundlaget for en stærk folkeskole
  • DLF: Velfærd og vækst er ikke modsætninger, men går hånd i hånd
  • Det handler både om løn og arbejdsvilkår, hvis vi skal have flere uddannede lærere i folkeskolen
Vis alle

REKLAME

Relateret

Fagligt
Kampen om pensionsalderen

Hundredvis på gaden i protest mod en pensionsalder på 70 år

1 kommentar
Indland
Den offentlige sektor anno 2024

133 milliarder kroner i overskud på den offentlige saldo

3 kommentarer
Indland
Seniorpensionen – en sørgelig historie

Flere ansøger om seniorpension, men får afslag

0 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Debat
Læserbrev

Frederiks Japan-besøg bør krones af dansk opbakning til forbud mod atomvåben

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Nej til Norden som NATO’s imperialistiske militærblok!

0 kommentarer
Kultur
anmeldelse

Kontroversiel DDR-roman nu på dansk

0 kommentarer
Indland
Frikendt i byretten – men politikere fortsætter jagten

Minister måtte se udvisningstruet efter Gaza-solidaritet i øjnene under samråd

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Anders Fogh glemmer sin største fejl

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop