Lyt til fornuften, færre fly i luften
Vi ser, hvordan lavprisselskaber som Ryanair og Wizz Air buldrer frem. Passagervæksten er synlig i lufthavnene, heriblandt Københavns Lufthavn, der har sat passagerrekord i juli 2024. Noget er riv-rav-ruskende galt og helt uden for skiven. Bundlinjen er, at flybilletter er alt for billige vejet op imod flybranchens klimabelastning.“Sommeren er forbi nu, og den – nærmest fløj afsted”, som C.V. Jørgensen synger i nummeret “Sæsonen er slut”. Og vi er i september.
Jeg hægter mig fortsat på den transportpolitiske dimension af klimakampen. Her føler jeg mig hjemme, og her er der rigtig meget at se til. Arbejdsopgaver og udfordringer står i kø. Og der er jo desværre på den store klinge nogle tilbageslag inden for opgøret med den traditionelle klimapolitik.
Luftfarten er på total fejlkurs: Danskerne hører til de værste syndere og flyver enormt meget, endda endnu mere nu end før corona.
Magtpartiernes politikere og regeringerne viger tilbage for at gøre det fornødne og livsvigtige. De vil ikke se realiteterne i øjnene. Og fakta er jo, at klimaet løber amok.
Vi ser det eksempelvis i Øst- og Centraleuropa lige for tiden, hvordan monsterregnen får lokalsamfund til nærmest at drukne. Oversvømmelserne hærger. Kombineret med at polerne smelter, og verdenshavene stiger.
Men regeringer, politikere og store dele af befolkningerne i det globale nord synes at vende ryggen til eller fortrænge klimaforandringerne. Eller også forsøger man ihærdigt at tale tekniske fix op. Og forsikrer, at det skam går den rigtige vej. Tvetungetheden dominerer.
Jeg var derfor til et klimaevent, en symbolsk protestdemonstration sidste lørdag i København. Formålet var at manifestere, at det er på høje tid at få begravet 30 års manglende klimahandling, der har konkretiseret sig i 28 COP’er fyldt med luftige hensigtserklæringer og ingen handling.
Klimatopmøder begravet
Vi var samlet, et antal grønne ngo’er og klimaaktivistiske initiativer, for i symbolsk forstand at begrave COP’erne (de internationale møder med fokus på klima og klimapolitiske initiativer). For at sende et klart signal til ansvarlige politikere og ministre.
Vores (Rådet for Bæredygtig Trafiks, red.) forperson, Poul Kattler, der også er med i Bevar Jordforbindelsen, holdt oplæg. Der var desuden taler af Esther Michelsen Kjeldahl fra Fossilfri Fremtid, Nicholas Nyrup fra Global Aktion og Laura Horn fra Scientist Rebellion. Det foregik fra en lastbilscene på Den røde Plads på Nørrebro og blev suppleret med musikalske udfoldelser af FOLKAMOK, Folkets Hus’ Spillefolk og Earth’s Punk.
Vi var to fra Rådet for Bæredygtig Trafiks bestyrelse, der bar hver sit skilt. Det ene skilt havde parolen “Så tag dog toget!” (mit skilt), og på det andet, som min kampfælle bar, stod der “Lyt til fornuften, færre fly i luften!”
Vores sag om den bæredygtige transport udstiller krystalklart, hvordan man fejler: Udledninger flyttes til andre dele af verden, mens der kommer flere elbiler på de danske veje ved siden af den allerede alt for store bilpark, der er afhængig af fossil energi (der udfases al for sent). Potentialet for gang, cykling og kollektiv transport udnyttes ikke, men skubbes ud på et sidespor, så flere kan sætte sig i bilerne, og nu senest også de 17-årige.
Og luftfarten er på total fejlkurs: Danskerne hører til de værste syndere og flyver enormt meget, endda endnu mere nu end før corona. Det store flertal af danskerne rejser fortsat ud i verden til sol og badestrande, til varme og oplevelser.
Der er stadig alt for få, som rejser med tog. Selv om der dog sker fremskridt her. Der er faktisk blevet bedre muligheder for at finde ud af køreplanerne og bestille billetter. Der er nemlig blevet oprettet en hjemmeside, udlandstog.dk, som rejselystne kan tilgå, når de vælger at benytte den grønne kollektive transportmulighed ud i Europa.
“All you can fly”
Vores agenda er jo, at mange flere skal rejse med tog ud i Europa! Som led i den grønne omstilling. Men vi er, tyder meget på, desværre på vej et helt forkert sted hen.
Det indtryk fik jeg bestyrket, da jeg læste en artikel i Flensborg Avis med overskriften “Knaldtilbud på flyrejser er nået til Danmark”. Det startede med, at der medio august dukkede et slagtilbud op på det ungarske flyselskab Wizz Air’s hjemmeside.
Her lokkede man med, at man for en årlig pris på 499 dollars, eller omkring 3700 kroner, kan få adgang til et ubegrænset antal flyture. Overskriften var All you can fly (Alt du kan flyve, red.). Der var åbenbart rift om dette tilbud. De 10.000 flytur-abonnementer blev nemlig revet væk. I løbet af to dage var der udsolgt. Der er også danskere, der har ladet sig friste af tilbuddet.
Vi ser i øvrigt, hvilket er stærkt betænkeligt, hvordan lavprisselskaber som Ryanair og Wizz Air buldrer frem. Passagervæksten er synlig i lufthavnene, heriblandt Københavns Lufthavn, der har sat passagerrekord i juli 2024 med 3,2 millioner flyrejsende.
Noget er derfor riv-rav-ruskende galt og helt uden for skiven. Bundlinjen er, at flybilletter er alt for billige vejet op imod flybranchens klimabelastning.
Samtidig har vi fået nyheden om, at den svenske regering vil fjerne afgiften på flyrejser fra 2025.
Nej, vi skal i den stik modsatte retning, og der skal helt anderledes drastiske tiltag til. Det er ikke gjort med at gøre flybrændstoffet en lille smule “grønnere” ved iblanding af to procents bæredygtige brændstoffer – sådan som EU stiller krav om fra 2025.
Men trods alt det, der skræmmer og foruroliger, var det en indholdsrig og opmuntrende lørdag eftermiddag. Med en fin stemning. Også selv om der ikke var så mange fremmødte, som man måske kunne ønske. Det var aktivisterne og organisationernes folk, der dominerede billedet. Foran scenen og ved boderne.
Der er behov for forstærket klimahandling, men vi skal nok også genbesøge vores paroler, initiativer, virkemidler og overtalelsesmåder. Måske skal indholdet af agitation, retorik og kampmidler efterses, og måske skal aktioner og aktiviteter gøres mere synlige.
Vi skal som aktivister og græsrødder nå længere og bredere ud og have større gennemslagskraft i medierne. Både i de konventionelle, aviser og TV, og på de sociale medier.
Men nemt er det ikke, det skal jeg gerne indrømme.
Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.