Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

Leif Kajberg, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik.

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

Leif Kajberg, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik.

Lyt til fornuften, færre fly i luften

Vi ser, hvordan lavprisselskaber som Ryanair og Wizz Air buldrer frem. Passagervæksten er synlig i lufthavnene, heriblandt Københavns Lufthavn, der har sat passagerrekord i juli 2024. Noget er riv-rav-ruskende galt og helt uden for skiven. Bundlinjen er, at flybilletter er alt for billige vejet op imod flybranchens klimabelastning.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

“Sommeren er forbi nu, og den – nærmest fløj afsted”, som C.V. Jørgensen synger i nummeret “Sæsonen er slut”. Og vi er i september.

Jeg hægter mig fortsat på den transportpolitiske dimension af klimakampen. Her føler jeg mig hjemme, og her er der rigtig meget at se til. Arbejdsopgaver og udfordringer står i kø. Og der er jo desværre på den store klinge nogle tilbageslag inden for opgøret med den traditionelle klimapolitik.

Luftfarten er på total fejlkurs: Danskerne hører til de værste syndere og flyver enormt meget, endda endnu mere nu end før corona.

Magtpartiernes politikere og regeringerne viger tilbage for at gøre det fornødne og livsvigtige. De vil ikke se realiteterne i øjnene. Og fakta er jo, at klimaet løber amok.

Vi ser det eksempelvis i Øst- og Centraleuropa lige for tiden, hvordan monsterregnen får lokalsamfund til nærmest at drukne. Oversvømmelserne hærger. Kombineret med at polerne smelter, og verdenshavene stiger.

Men regeringer, politikere og store dele af befolkningerne i det globale nord synes at vende ryggen til eller fortrænge klimaforandringerne. Eller også forsøger man ihærdigt at tale tekniske fix op. Og forsikrer, at det skam går den rigtige vej. Tvetungetheden dominerer.

Jeg var derfor til et klimaevent, en symbolsk protestdemonstration sidste lørdag i København. Formålet var at manifestere, at det er på høje tid at få begravet 30 års manglende klimahandling, der har konkretiseret sig i 28 COP’er fyldt med luftige hensigtserklæringer og ingen handling.

Klimatopmøder begravet

Vi var samlet, et antal grønne ngo’er og klimaaktivistiske initiativer, for i symbolsk forstand at begrave COP’erne (de internationale møder med fokus på klima og klimapolitiske initiativer). For at sende et klart signal til ansvarlige politikere og ministre.

Vores (Rådet for Bæredygtig Trafiks, red.) forperson, Poul Kattler, der også er med i Bevar Jordforbindelsen, holdt oplæg. Der var desuden taler af Esther Michelsen Kjeldahl fra Fossilfri Fremtid, Nicholas Nyrup fra Global Aktion og Laura Horn fra Scientist Rebellion. Det foregik fra en lastbilscene på Den røde Plads på Nørrebro og blev suppleret med musikalske udfoldelser af FOLKAMOK, Folkets Hus’ Spillefolk og Earth’s Punk.

Vi var to fra Rådet for Bæredygtig Trafiks bestyrelse, der bar hver sit skilt. Det ene skilt havde parolen “Så tag dog toget!” (mit skilt), og på det andet, som min kampfælle bar, stod der “Lyt til fornuften, færre fly i luften!”

Vores sag om den bæredygtige transport udstiller krystalklart, hvordan man fejler: Udledninger flyttes til andre dele af verden, mens der kommer flere elbiler på de danske veje ved siden af den allerede alt for store bilpark, der er afhængig af fossil energi (der udfases al for sent). Potentialet for gang, cykling og kollektiv transport udnyttes ikke, men skubbes ud på et sidespor, så flere kan sætte sig i bilerne, og nu senest også de 17-årige.

Og luftfarten er på total fejlkurs: Danskerne hører til de værste syndere og flyver enormt meget, endda endnu mere nu end før corona. Det store flertal af danskerne rejser fortsat ud i verden til sol og badestrande, til varme og oplevelser.

Der er stadig alt for få, som rejser med tog. Selv om der dog sker fremskridt her. Der er faktisk blevet bedre muligheder for at finde ud af køreplanerne og bestille billetter. Der er nemlig blevet oprettet en hjemmeside, udlandstog.dk, som rejselystne kan tilgå, når de vælger at benytte den grønne kollektive transportmulighed ud i Europa.

“All you can fly”

Vores agenda er jo, at mange flere skal rejse med tog ud i Europa! Som led i den grønne omstilling. Men vi er, tyder meget på, desværre på vej et helt forkert sted hen.

Det indtryk fik jeg bestyrket, da jeg læste en artikel i Flensborg Avis med overskriften “Knaldtilbud på flyrejser er nået til Danmark”. Det startede med, at der medio august dukkede et slagtilbud op på det ungarske flyselskab Wizz Air’s hjemmeside.

Her lokkede man med, at man for en årlig pris på 499 dollars, eller omkring 3700 kroner, kan få adgang til et ubegrænset antal flyture. Overskriften var All you can fly (Alt du kan flyve, red.). Der var åbenbart rift om dette tilbud. De 10.000 flytur-abonnementer blev nemlig revet væk. I løbet af to dage var der udsolgt. Der er også danskere, der har ladet sig friste af tilbuddet.

Vi ser i øvrigt, hvilket er stærkt betænkeligt, hvordan lavprisselskaber som Ryanair og Wizz Air buldrer frem. Passagervæksten er synlig i lufthavnene, heriblandt Københavns Lufthavn, der har sat passagerrekord i juli 2024 med 3,2 millioner flyrejsende.

Noget er derfor riv-rav-ruskende galt og helt uden for skiven. Bundlinjen er, at flybilletter er alt for billige vejet op imod flybranchens klimabelastning.

Samtidig har vi fået nyheden om, at den svenske regering vil fjerne afgiften på flyrejser fra 2025.

Nej, vi skal i den stik modsatte retning, og der skal helt anderledes drastiske tiltag til. Det er ikke gjort med at gøre flybrændstoffet en lille smule “grønnere” ved iblanding af to procents bæredygtige brændstoffer – sådan som EU stiller krav om fra 2025. 

Men trods alt det, der skræmmer og foruroliger, var det en indholdsrig og opmuntrende lørdag eftermiddag. Med en fin stemning. Også selv om der ikke var så mange fremmødte, som man måske kunne ønske. Det var aktivisterne og organisationernes folk, der dominerede billedet. Foran scenen og ved boderne.

Der er behov for forstærket klimahandling, men vi skal nok også genbesøge vores paroler, initiativer, virkemidler og overtalelsesmåder. Måske skal indholdet af agitation, retorik og kampmidler efterses, og måske skal aktioner og aktiviteter gøres mere synlige.

Vi skal som aktivister og græsrødder nå længere og bredere ud og have større gennemslagskraft i medierne. Både i de konventionelle, aviser og TV, og på de sociale medier.

Men nemt er det ikke, det skal jeg gerne indrømme.


Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

23% af 750.000 DKK
170.281 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Leif Kajberg

20. september 2024 | 06:44

Sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik


Om Forfatteren ↓

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.

Om Forfatteren

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.


Tidligere indlæg ↓

  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
  • Lyt til fornuften, færre fly i luften
  • Tonedøv adfærd: Folketinget baner vej for større afhængighed af biler
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
  • Lyt til fornuften, færre fly i luften
  • Tonedøv adfærd: Folketinget baner vej for større afhængighed af biler
Vis alle

REKLAME

Relateret

Indland
Istedgade overgiver sig aldrig

80-året for befrielsen fra den nazistiske besættelse blev markeret med kamp mod krig, oprustning og folkemord

2 kommentarer
Indland
Historisk dom

Byret anerkender protest mod ødelæggelse af natur som nødret

0 kommentarer
Udland
Svensk bank bidrager til klimakrisen

Klimaaktivister afbrød generalforsamling: “Vi kræver, at SEB stopper alle investeringer i fossile industrier”

0 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Kultur
anmeldelse

Kontroversiel DDR-roman nu på dansk

0 kommentarer
Indland
Frikendt i byretten – men politikere fortsætter jagten

Minister måtte se udvisningstruet efter Gaza-solidaritet i øjnene under samråd

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Anders Fogh glemmer sin største fejl

0 kommentarer
Fagligt
Ny udvikling i asbestsag

Nu slæber håndværkere bygherre og arbejdsgivere i retten for brud på asbest-regler

0 kommentarer
Indland
Landet Rundt

Mere olie og gas fra Nordsøen, ulovlige busser, færre pladser på plejehjem og pres for atomkraft

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop