Kvaliteten af fritidstilbud skal i fokus
Det er på tide, at alle anerkender, at børns fritid er lige så vigtig som deres skoletid, og det kræver en målrettet investering for at sikre kvaliteten af fritidsinstitutionerne, skriver Anne Dahl Thing i denne blog.I et nyt folkeskoleudspil lægges op til, at skoledagen igen forkortes. Efter en alt for lang evalueringsperiode på folkeskolereformen fra 2014 er det virkelig gode nyheder. Men i en tid, hvor skoledagen forkortes, og forventningerne til børn stiger, er det afgørende at sætte fokus på kvaliteten af de fritidstilbud, der stilles til rådighed for vores yngste medborgere.
Skolefritidsordninger (SFO’er) og klubber udgør ikke blot en praktisk foranstaltning for forældre, men er også en kritisk komponent i børns udvikling og trivsel. Det er på tide, at alle anerkender, at børns fritid er lige så vigtig som deres skoletid, og det kræver en målrettet investering for at sikre kvaliteten af fritidsinstitutionerne.
Reformen, der blev gennemført med gode intentioner om at styrke undervisningen, førte til betydelige besparelser på fritidsområdet. Dette har resulteret i en underfinansiering af SFO’erne, som nu kræver handling.
Det handler om børns trivsel og udvikling
Det er på høje tid at erkende, at besparelserne på fritidsområdet ikke kun har økonomiske konsekvenser, men også påvirker børns trivsel og udvikling. Pengene, der blev trukket tilbage fra SFO’erne som en del af besparelserne, var afgørende for de pædagogiske tiltag, ansættelse af kvalificeret personale og opretholdelse af inspirerende aktiviteter. Resultatet har været et fald i kvaliteten af fritidstilbuddene og en udfordring i at imødekomme børnenes behov.
En central faktor for at sikre et godt fritidstilbud er at prioritere midlerne til området. Da skoledagen blev gjort længere i 2014, flyttede man midlerne hertil fra fritidsområdet, men nu, hvor man igen går den anden vej, så er det op til kommunerne at omfordele midler til den længere dag i fritidstilbuddet.
Men når midlerne ikke øremærkes til fritidsdelen, så bliver jeg i tvivl, om de kommunale politikere får rettet op på den ubalance, der vil opstå. For mens der ofte er politisk fokus på skoledagen, er det afgørende at forstå, at børn ikke kun lærer og udvikler sig i klasseværelset, men også i fritiden. At investere i kvalitetsfritid er at investere i fremtiden – i vores børns mentale, følelsesmæssige og sociale udvikling.
Lad os prioritere vores børns fritid, fordi en stærk fritid er en investering i en stærk fremtid.
Kvaliteten af SFO’er og klubber kan ikke overses. For det første er det afgørende, at de ansatte er velkvalificerede og har en pædagogisk tilgang. Der skal være nok pædagoger og medhjælpere til at guide børnene gennem deres fritid og tilbyde meningsfulde aktiviteter. Dette ikke kun for at nogen kan passe børnene, men for at sikre, at børn og unge har meningsfulde voksenrelationer og nogle, de kan tale med, som kan facilitere fællesskabet med andre.
Fritidstilbuddene spiller nemlig også en afgørende rolle i at skabe et inkluderende miljø. Det er her, børn træner sociale kompetencer, samarbejde og respekt for forskelligheder. Ved at prioritere et mangfoldigt udvalg af aktiviteter og sørge for, at alle børn har adgang til dem uanset socioøkonomisk baggrund, skaber vi et samfund, der er mere retfærdigt og inkluderende.
Behov for geninvestering
For at rette op på en ubalance mellem skoledag og fritid er det afgørende, at der geninvesteres i SFO’er og klubber. Det indebærer ikke blot at tilbageføre midlerne, der blev taget væk under folkeskolereformen, men også at sikre en stabil finansiering fremover. Det kræver politisk vilje til at prioritere børns fritid som en lige så vigtig del af deres trivsel og læring som skoletiden. Dette ansvar bør placeres på Christiansborg, og man kunne jo begynde med, at fritidsområdet fik en selvstændig lovgivning.
Det ville i samme ombæring være en forsikring for forældre om, at den forældrebetaling, der stiger gang på gang, faktisk bidrager til bedre kvalitet i institutionen og ikke til at dække huller – eller endda til at finansiere, at ressourcer trækkes fra fritiden til skolen.
Investeringer i fritidsområdet er ikke kun en nødvendighed for at opretholde en høj kvalitet i SFO’erne og klubberne, men det er også en langsigtet investering i samfundet som helhed.
Børn i trivsel og balance udvikler sig til voksne i trivsel og balance. Ved at genoprette finansieringen af SFO’erne sender vi et klart signal om vores samfunds forpligtelse til at styrke vores børns grundlag for en sund opvækst og en fremtid med muligheder. Det er tid til at genoprette balancen og sikre, at vores børns fritid får den opmærksomhed og støtte, den fortjener.
Som samfund må vi erkende, at børns fritid er mere end blot en parentes mellem skoledagene. Det er en afgørende periode for deres personlige udvikling. Når vi forkorter skoledagen, skal vi også forpligte os til at styrke kvaliteten af fritidstilbuddene. Det kræver investeringer, ikke kun i aktiviteter og faciliteter, men også i mennesker – de dedikerede voksne, der guider vores børn mod en fremtid, der er præget af selvværd, tillid og meningsfulde oplevelser. Lad os prioritere vores børns fritid, fordi en stærk fritid er en investering i en stærk fremtid!
Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.