Solidt socialt arbejde.
Kommuner raskmelder ulovligt syge mennesker
Der er problemer med kommuner, som raskmelder syge borgere, der ikke er i stand til at arbejde. De mister sygedagpengene og efterlades i mange tilfælde uden forsørgelse, skriver Ulf Harbo.Noget af det værste, et jobcenter kan gøre, er at raskmelde et alvorligt sygt menneske, som ikke kan forsørge sig selv.
At ryge i det sorte hul uden indtægt, indtil man har mistet alt og kan få kontanthjælp, er voldsomt belastende og kan resultere i alvorlig depression, belastningsreaktion og i sidste ende selvmord.
Så kommunerne bør udvise særlig omhu, inden de træffer afgørelse om at raskmelde en syg borger, som ikke kan arbejde og derfor ikke står til rådighed for dagpenge.
De fleste mennesker vil gerne klare sig selv og tjene deres egne penge.
For nogle er dette sværere end for andre, men med en stor viljestyrke, engagement, arbejdsomhed, stædighed og gåpåmod kan mennesker med alvorlige handicap godt klare sig uden hjælp fra det offentlige.
Men risikoen er, at disse mennesker ikke passer på sig selv og knokler sig halvt ihjel, og at der ingen hjælp er at få hos kommunen, når man så endelig har ødelagt sig selv med hårdt fysisk arbejde på trods af alvorlige handicap.
Christophers sag
Det nyeste eksempel, jeg er stødt på, er Christopher, som er født med alvorlige handicaps, da hans fødder og hænder blev ødelagt af navlestrengen i fostertilstanden.
Københavns Kommune smed Christopher i rendestenen uden hjælp på trods af alvorlig sygdom og nedslidning efter små 10 år med hårdt fysisk arbejde som blandt andet murerarbejdsmand og gulvlægger uden en eneste sygemelding.
Københavns Kommune stoppede kynisk Christophers sygedagpenge uden andet oplysningsgrundlag end en lægeattest lavet af en ny læge på 15 minutter ud fra sygejournalen.
Derefter stadfæstede Ankestyrelsen den åbenbart ulovlige afgørelse.
Jeg vil som formand for ForRetssikkerhed arbejde for sammen med 3F at hive Ankestyrelsen og Københavns Kommune i retten for denne åbenlyst umenneskelige behandling.
Jeg mener, afgørelsen åbenbart er ulovlig, da ordentlig oplysning inden afgørelse er en garantiforskrift. Garantiforskrift betyder, at kommunen skal gøre det, ellers er afgørelsen ugyldig og hjemsendes til fornyet behandling og afgørelse af Ankestyrelsen.
Københavns Kommune misbrugte en sætning i lægeattesten om, at Christopher på ingen måde kan arbejde fysisk, til at så kan han arbejde ikke-fysisk.
Kommunen så stort på Christophers oplysninger om, at han på ingen måde kan arbejde, da hans fødder, knæ, hænder, arme og skuldre er slidt ned. Han har voldsomme kroniske smerter, som gør, at han ikke kan sove om natten og fungere om dagen.
Kommunen valgte ikke at indhente yderligere lægelige oplysninger på trods af Christophers desperate bøn til jobcentret om, at han altså på ingen måde kunne arbejde og forsørge sig selv på grund af handicap, smerter og nedslidning.
Det er ellers beskrevet i både retssikkerhedslovens paragraf 10 og gennem den forvaltningsretlige grundsætning officialprincippet, at kommunen skal oplyse sager tilstrækkeligt inden afgørelse.
Menneskefjendsk sagsbehandling
Historien om Christopher er et symptom på en menneskefjendsk og korrupt kommunal sagsbehandling og Ankestyrelse.
Ankestyrelsen er over en årrække blevet stadig mere korrupt og menneskefjendsk, særligt når det kommer til ulovlige raskmeldinger af syge borgere.
Man skulle ellers tro, at Ankestyrelsen faktisk træffer de korrekte afgørelser, da omgørelsesprocenten (andel af sager, som Ankestyrelsen har hjemvist til kommunen til fornyet behandling, eller hvor afgørelsen er ændret – red.) de sidste 17 år har været omkring 33 procent ved denne type afgørelser.
Men jeg frygter, at kommunernes systematiske raskmeldinger særligt siden sygedagpengereformen i 2014 har presset Ankestyrelsen til i mange sager at se stort på garantiforskrifter og retssikkerhed for borgerne, og at omgørelsesprocenten burde være meget højere.
“Der er fejl i mere end hver tredje sag, hvor syge borgere klager over, at kommunen har raskmeldt dem og stoppet deres sygedagpenge. Sådan har det været de seneste syv år”, skrev Avisen.dk i 2015.
Da daværende beskæftigelsesminister Mette Frederiksen med hjælp fra blå blok lavede sygedagpengereformen i 2014, hvor man reducerede sygedagpengeperioden fra 12 til fem måneder, var det det udtrykte formål at sikre, at ingen syge røg i det sorte hul uden indtægt efter et sygedagpengestop.
Men kommunerne lavede i stor stil endnu mere menneskefjendsk og ulovlig sagsbehandling og skruede voldsomt op for ulovlige raskmeldinger af syge borgere, så antallet af syge, som kom i det sorte hul uden indtægt, ikke blev reduceret.
Særligt Københavns Kommune var slemme og tabte 50 procent af deres sager i Ankestyrelsen i 2014.
Christophers sag viser, at der er et kæmpe mørketal med syge mennesker, som ulovligt bliver raskmeldt og får stoppet deres sygedagpenge og smidt i det sorte hul uden indtægt til stor skade for deres helbred.
Christopher tiggede og bad og klagede i månedsvis om hjælp, da Københavns Kommune stoppede hans sygedagpenge. Men først efter jeg kom ind i sagen, fik han kontanthjælp i stedet for nul kroner til at klare sig for, på trods af at han jo er sygemeldt uden mulighed for at arbejde.
Behov for handling
Jeg vil som formand for ForRetssikkerhed arbejde for sammen med 3F at hive Ankestyrelsen og Københavns Kommune i retten for denne åbenlyst umenneskelige behandling, de har udsat en hårdtarbejdende handicappet mand for.
Der er brug for, at de ansvarlige politikere, Ankestyrelsen og Beskæftigelsesministeriet får styr på, at mennesker, som ikke kan stå til rådighed for 30 timers arbejde, ikke skal kunne raskmeldes af kommunen, men kun af deres læge.
For et ulovligt sygedagpengestop i form af en raskmelding er noget af det mest umenneskelige og skadelige, man som kommune kan gøre mod et sygt menneske og dennes familie.
Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.