Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • KV25
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • KV25
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • KV25
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

Leif Kajberg, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik.

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

Leif Kajberg, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik.

Kollektiv transport er ikke et luksusprojekt

Blå partier udskammer kollektiv transport, men griber ikke fat i privatbilismens konsekvenser, skriver Leif Kajberg.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Vi har netop, og meget apropos, overstået et kommunal- og regionsvalg. I København har et af valgkampens temaer været flere p-pladser og lettere adgang til bilparkering. Men også prioriteringen af bløde trafikanter og grøn transportomstilling.

Den seneste mediemelding viser overborgmesterskifte i København (dette indlæg er indsendt den 19. november klokken 10.40, red.). Så nu må vi se, hvad der sker.

I Rådet for Bæredygtig Trafik vil vi i hvert fald være kritisk observerende og også blande os i debatten. For øget parkeringskapacitet til biler er afgjort ikke en blomst, som er groet i vores have. Lefler man for bilisterne, og får bilerne højere prioritet i form af p-pladsudbygning, vil det spænde ben for en stille udvikling mod byer, der er til at leve i for mennesker. Det er en helt uacceptabel kurs for os, som går med i Folkets Klimamarch og dem, som møder frem foran trappen til Folketinget tidligt torsdage for at lytte til Klimapåmindelsen.

Letbanen er ikke et luksusprojekt: Den er et fælles gode.

Men lad mig lægge ud med at nævne en kommentar af Anders Ojgaard i Magasinet KBH den 2. november:

“Det sidste, København har mere brug for, er flere parkeringspladser”.

Ojgaard slår fast, at vi befinder os ved en skillevej i storbyens udvikling, og at det er helt essentielt for beboerne, at kursen på den politiske scene ikke drejes i retning af mere parkering for biler. Det ville også, fremgår det af kommentaren, være at gamble med de grønne og bilfrie byrum, der trods alt er indrettet de senere år. Vi skal ikke tilbage til de år, hvor torve og pladser var fyldt med parkerede biler. Eller som Ojgaard formulerer det:

“Det ville være en 180 graders vending tilbage mod 1960’ernes by nu at begynde at lave flere P-pladser i København”.

Anders Ojgaard præsenterer rigtig gode argumenter imod biler og bilisme i storbyen. Sat på meget kort formel drejer det sig jo om støj og trængsel og sikkerheden for de bløde trafikanter. Og så er bilen som bekendt en meget pladskrævende transportform. 

Men vi kan ikke se bort fra, at der foregår en kamp om byrummet og gadearealet. Det ses i friktionen mellem cyklisme og biler, og det træder tydeligt frem i den polariserede diskussion om letbaner og busser i eget tracé (“plusbusser”) versus biltrafik.

Nu fik vi så første etape af den nye letbane, som skal betjene flere hovedstadskommuner. Fra Ishøj til Rødovre Nord. Banen er stadig omdiskuteret, med skråsikre postulater og tvivlsomme påstande. Og der vil da helt klart blive tale om børnesygdomme og begyndervanskeligheder, som vi har set det i både Aarhus og Odense; men problemerne bliver løst, tiden går, og mange mennesker finder ud af, at de jo egentlig godt kan bruge dette nye transportmiddel i gadebilledet. Så passagertallene stiger år for år. Også noget vi kender fra udlandet.

Noget af kritikken kan rettes tilbage mod de bilister, som er sure på dette nye pladskrævende skinnebaserede monstrum eller fremmedelement på udvalgte veje, gader og delstræk. Til dem kan man jo sige: Jamen hør engang, det er jo ikke hug- og klippefast, og det står jo ikke i grundloven, at der ikke skal kunne forekomme skinnebaserede transportmidler på gadeniveau i de største af vores byer her i Danmark.

Der vil være andre transportformer, som gør krav på vejarealet end biler. Det er ikke bare førerne af de stadig større og tungere biler, også dem med batterier, der skal have fortrinsret overalt i det danske vejsystem. En kritisk tankegang, der kunne udfoldes meget mere.

Byrådsmedlem Katrine Skov (S) Gladsaxe, min egen kommune, er lidt inde på det. I et debatindlæg i netavisen Pio den 31. oktober med overskriften, “Hvorfor taler vi kun om, hvad kollektiv transport koster, og ikke hvad bilismen gør?”, langer hun ud efter borgerlige økonomer (“talmagikere”, kunne man kalde dem) og blå partiers evindelige og fejlanbragte kritik af kollektiv transport. Kollektiv mobilitet, og ikke mindst den nye letbane gennem forstadskommunerne, udskammes og karakteriseres som et prestigeprojekt. Og hundedyr er den, målt på anlægsomkostninger.

Men, spørger Katrine Skov, ganske præcist og rammende: Hvorfor ser man aldrig tilsvarende regnestykker for privatbilismen fra de blås side? For der var ellers nok at gribe fat i: (Motor)veje, broer, parkeringsanlæg, asfalt, olie, vedligeholdelse, ulykker, støj, trængsel, påvirkningen af natur og luftkvalitet samt CO2. Udgifter, som bilismen åbenbart skal friholdes for. Og som man ikke sætter spørgsmålstegn ved.

Men letbanen er ikke et luksusprojekt: Den er et fælles gode, og det handler så sandelig også om klima og miljø!


Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

84% af 750.000 DKK
628.841 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Leif Kajberg

21. november 2025 | 06:16

Sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik


Om Forfatteren ↓

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.

Om Forfatteren

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.


Tidligere indlæg ↓

  • Klima, provins og motorveje: Hvem sætter kursen?
  • Bilismen har domineret længe nok – nu må byen prioriteres for mennesker
  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Klima, provins og motorveje: Hvem sætter kursen?
  • Bilismen har domineret længe nok – nu må byen prioriteres for mennesker
  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
Vis alle

REKLAME

Relateret

Indland
KV25

Enhedslisten går tilbage i de største kommuner – men vinder frem i de mindre

0 kommentarer
Indland
Ny retning for København

Efter 112 år er Socialdemokratiet fortid på overborgmesterkontoret, hvorfor skete det?

0 kommentarer
Indland
Formænd i regionerne på plads

Vælgerlussing til Socialdemokratiet – også i regionerne

0 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Debat
Læserbrev

Håb i arbejdet med udsatte familier

0 kommentarer
Indland
KV25

Enhedslisten går tilbage i de største kommuner – men vinder frem i de mindre

0 kommentarer
Teori
Udnytter ny teknologi

Den kapitalistiske vision med kunstig intelligens: Profit, magt og kontrol

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Når ord bliver våben: Remigration, magt og dobbeltmoral i Danmark

0 kommentarer
Indland
Ny retning for København

Efter 112 år er Socialdemokratiet fortid på overborgmesterkontoret, hvorfor skete det?

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Ansvarshavende redaktør:
Marc B. Sanganee
mbs@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • KV25
  • Palæstina
  • EU-formandskab 2025
  • USA-baser
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Ansvarshavende redaktør:
Marc B. Sanganee
mbs@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop