Klima på afveje – der skal handles nu!
Den politiske kultur med kurs mod afgrunden skal ændres NU. Derfor skal vi støtte op og være med, når borgergrupper og NGO’er fra hele landet er fælles om en stor demonstration i København den 25. september.Hovedrapporten fra FN’s Klimapanel var tonsende klar: Klimaforandringerne er i fuld gang, og de påvirker allerede nu den verden, vi lever i.
Et citat fra et Klaus Rifbjerg-digt, der er forunderligt aktuelt:
”Nultimens ure haster med visere
som gale rygsvømmere, insekter på flugt
over truende stilhed væk fra os.”
Klokken er altså faldet i slag, men som vi ved, reageres der meget forskelligt på klimatruslen. Regeringen, magtpartierne og de store kapitalfølgagtige medier er bevidst fodslæbende og fordrejende.
Det er for sygt, at der kræses for klimaskadelig transport med mange flere motorvejskilometer og endnu mere asfaltvanvid, samtidig med at den kollektive transport forringes og fordyres.
I Berlingske Tidende kan man således læse om de seneste udskejelser og forbrugertrends inden for fossilbilernes verden.
Den avis, der servilt agerer talerør for dem, som vil losse klimaregningen over på de unge ved at skære i dimittendsatsen og bevidst forringe levevilkårene for unge arbejdsløse, skriver indforstået om bildillen.
Bilfascinationen går amok
Organet, som villigt giver spalteplads til dem, som vil frede ejendomskapitalister og velsituerede boligejere, inviterer læserne med på en tur med bilkenderen Henrik Dreboldt.
Og i samtalen får man forklaringer på, hvorfor der kommer flere store og dyrere firehjulede i byerne, hvorfor storbybeboere falder for kampvognsstore SUV’er, hvordan forbrugsinstinktet pirres, og bilfascinationen og -dyrkelsen går eller kører helt vildt amok. En besynderlig opvisning i virkelighedsflugt og klimafortrængning.
Men katastrofekursen fortsætter uanfægtet – og ikke mindst inden for transportsektoren.
Målet er, at Danmark skal være klimaneutralt i 2050, men ifølge nye beregninger baseret på den seneste IPCC-rapport har vi opbrugt CO2-budgettet allerede om højst 15 år. Og som formanden for Klimarådet formulerer det, er det ”helt afgørende”, at vi får udskudt tidspunktet for, hvornår Danmarks CO2-budget er opbrugt.
Kræs for klimaskadelig transport
Vi, som er aktive i klimakampen, og som bruger en masse energi på at påvise, hvor overflødige de naturskadelige og klimaproblematiske motorveje er, kommer ikke uden om at tage et opgør med den åbenlyse bilfascination.
Der er en “bilistpsykologisk” dimension af alt dette bilræs. Hvorfor alle disse kæmpestore SUV’er og komfortbiler? Hvorfor denne afkobling mellem forbrugerræs og klimaalvor?
Det er for sygt, at der kræses for klimaskadelig transport med mange flere motorvejskilometer og endnu mere asfaltvanvid, samtidig med at den kollektive transport forringes og fordyres. Jeg skulle for eksempel betale næsten 900 kroner, da jeg fornyede mit mimrekort, mod tidligere 595 kroner. Og samtidig med at afgifterne på de store, prangende fossilbiler er sat ned, og bilejerne betaler alt for lidt for benzin.
Men vi skal også være aktive på den store klinge. Den politiske kultur med kurs mod afgrunden skal ændres nu. Derfor skal vi støtte op og være med, når borgergrupper og NGO’er fra hele landet er fælles om en stor demonstration i København den 25. september.