Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • KV25
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • KV25
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • KV25
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

Fremtidens transportformer er kollektive

Vi savner indgreb over for privatbilismen, hastighedsreduktioner på vejene, miljøzoner og ændring af parkeringsbestemmelser herunder begrænsning af gadeparkeringen. Vi savner seriøse udmeldinger om og skridt til at skrotte klimaskadelig transportinfrastruktur. Men man fortsætter med at please vejfolket og kræse for vejlobbyen.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Dagen før deadline for denne klimakommentar var jeg oplægsholder på et arrangement i Vanløse. Fokus var blandt andet på ladestandere, elbiler, delebiler og bedre forhold for cyklister og gående i Vanløse.

der skal virkelig strammes op. Transportvaner skal lægges om, og borgerne skal vænne sig til alternative, klimavenlige transportformer.

Mit oplæg havde titlen “Fremtidens transportformer er kollektive”, hvor vægten blev lagt på hensynet til de gående og cyklisterne og disses behov samt på miljøet og klimaet. Og kollektive trafikmidler. Det er supervigtigt, at borgerne høres om disse ting.

Ja, borgermanifestationer og borgerinddragelse er helt centralt, både kommunalt og på landsplan. Men, som vi ved, har det vist sig stort set umuligt at råbe regering og magtpartier op og få ændret afgørende ved pejlemærker og strategier inden for transportomstillingen, så retningen bliver mere klimavenlig.

Savner indgreb og seriøse udmeldinger

Vi savner indgreb over for privatbilismen, der virkelig kunne batte noget: afgiftsinstrumentet (grøn ejerafgift, diesel og benzin, roadpricing og bompenge for eksempel), hastighedsreduktioner på vejene, miljøzoner og ændring af parkeringsbestemmelser herunder begrænsning af gadeparkeringen.

Vi savner seriøse udmeldinger om og skridt til at skrotte klimaskadelig transportinfrastruktur. Men man fortsætter med at please vejfolket og kræse for vejlobbyen. For status quo skal bevares, og væksten i antallet af fossilbiler og SUV’er (Sports Utilities Vehicles), disse bredbagede stålkasser med tykke dæk, er indiskutabel.

Derfor viger man tilbage for at ændre og rense ud i de sorte infrastrukturprojekter. Vi ser det samme tilbageholdende mønster i regeringsudspillet om en – latterligt lav – flyafgift.

Også når regeringen nærmest vender det døve øre til Det Internationale Energiagenturs anbefalinger med adresse til nationale regeringer om at nedbringe energiforbruget inden for transportsektoren. Et eksempel er de bilfrie søndage.

Og de fleste af os, som var unge i 1970’erne, husker dem. Men det er altså ikke nok bare at udpege en enkelt søndag til bilfri i forventningen om, at det nok bliver respekteret.

Bilfri søndag flopper i Gladsaxe

Det fik vi et krystalklart eksempel på i Gladsaxe, min hjemkommune. Her bragte Gladsaxebladet en udførlig omtale af ”eventen” den 18. september under overskriften ”Bilfri Søndag med masser af biler”.

Den ironiske touch er ikke til at tage fejl af. For budskabet var ikke sivet ind.

Ærgerligt nok, for i Gladsaxe er antallet af biler steget med 70 procent i løbet af blot 10 år. Og Kommunen har tilmed en Strategi for Grøn Omstilling, hvor målet er at nedbringe CO2-udledningen med 70 procent, hvilket kræver, at udledningen fra trafikken i Gladsaxe reduceres med mere end 25 procent.

Så der skal virkelig strammes op. Transportvaner skal lægges om, og borgerne skal vænne sig til alternative, klimavenlige transportformer.

Journalisten, der beskriver bilfri søndag-floppet, citerer tilmed fra Det Internationale Energiagenturs 10-punkts-plan, som fremhæver gevinsterne for folkesundhed og klima, der kan opnås ved forbud mod bilkørsel på søndage.

Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

73% af 750.000 DKK
549.026 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Leif Kajberg

30. september 2022 | 06:51

Sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik


Om Forfatteren ↓

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.

Om Forfatteren

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.


Tidligere indlæg ↓

  • Bilismen har domineret længe nok – nu må byen prioriteres for mennesker
  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Bilismen har domineret længe nok – nu må byen prioriteres for mennesker
  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
Vis alle

REKLAME

Relateret

Indland
Ny rapport

Miljøpolitik på afveje: Danmark bryder egne løfter, mens havet kollapser

1 kommentar
Udland
Nyhedskommentar

Over 225 organisationer kræver storforurenere udelukket fra COP30

0 kommentarer
Udland
Ny UNCTAD-rapport

Vi er langt fra målet om en bedre verden

0 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Indland
Klar til kommunalvalg

Kommunistisk Parti i Aarhus vil have en kommune med fokus på fred og velfærd

0 kommentarer
Debat
Kronik

Den irakiske venstrefløj forud for valget i 2025: Mellem enhed og fornyelse

0 kommentarer
Fagligt
Danmarks længst varende strejke

Nordjyske fysioterapeuter har snart strejket i et halvt år for overenskomst og fair forhold

0 kommentarer
Indland
Tager ikke hånd om 250.000 3F-medlemmers største bekymringer

3F: Finanslov skuffer fælt, når det gælder billigere mad og tidlig pension

2 kommentarer
Indland
Hvor er pengene til ofrene for kontanthjælpsreformen?

Kirkens Korshær: Finanslov svigter de fattigste

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Ansvarshavende redaktør:
Marc B. Sanganee
mbs@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • KV25
  • Palæstina
  • EU-formandskab 2025
  • USA-baser
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Ansvarshavende redaktør:
Marc B. Sanganee
mbs@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop