Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

"Opgaven fremadrettet er at forsøge at samle de mange lokale aktiviteter i en landsdækkende bevægelse."

Folkebevægelse mod transportmafiaen i svøb?

I dette land findes der en stærk transportmafia, som har asfalt på hjernen, og som er uimodtagelig over for argumenter. Over for denne mafia har forskellige grønne organisationer indtil nu ikke fået et ben til jorden. Men måske er denne ulige magtbalance ved at vende.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Vejtransporten står for omtrent 30 procent af vort CO2-udslip – et tal, der trods gentagne erklæringer om det modsatte har været konstant stigende over de sidste mange, mange år.

Men klimabelastningen er ikke det eneste problem, vi døjer med i relation til transport. For den stigende mængde køretøjer kræver en konstant udvidelse af infrastrukturen, der i dag lægger beslag på enorme arealer i såvel det åbne land som i og omkring byerne. Overalt giver det store ar i landskabet, forarmer natur og landskab og skaber store gener for lokalbefolkningen.

Én af disse er støjen, som på det sidste har fået mere opmærksomhed. Miljøstyrelsen skønner, at trafikstøj belaster mellem 1,3 og 1,6 millioner boliger på niveauer, der ligger over Verdenssundhedsorganisationens (WHO’s) anbefalede grænseværdier. Det dør folk af – cirka 500 om året, skønner Miljøstyrelsen.

Hertil kommer den ekstra dødelighed som følge af transportens luftforurening, der er i samme størrelsesorden, hvortil skal lægges de 2-300 dødsulykker og titusindvis af lemlæstelser, der forårsages af trafikuheld.

“Transportmafia med asfalt på hjernen”

Den voksende vejtransport har enorme negative konsekvenser for natur, miljø, klima og sundhed, og samtidig er dens evne til at transportere os hurtigt fra A til B blevet ringere og ringere. For den stadigt stigende trafik betyder jo, at stadigt flere mennesker hver dag sidder fast i trafikkøer ind og ud ad vore større byer, ligesom de indre dele af byerne i dag er kendetegnet af regulær trafikforstoppelse.

Derfor skulle man tro, at stadigt flere politikere for længst havde fået øjnene op for det rådende transportvanvid og så småt var begyndt at tænke i nye baner.

Opgaven fremadrettet er at forsøge at samle de mange lokale aktiviteter i en landsdækkende bevægelse.

Men nej, det netop indgåede transportforlig fortsætter i det gængse spor med mange kilometer nye motorveje, og samtidig arbejdes der målbevidst med nye store projekter over det ganske land: En ny motorvej ned gennem Midtjylland, en motorvejsbro fra Als til Fåborg og videre op igennem Fyn, en ny Øresundsforbindelse med tilhørende motorveje i Nordsjælland og endelig en monumental Kattegatforbindelse fra Østjylland over Samsø og ind på Røsnæs eller Asnæs i Vestsjælland.

I dette land findes der en stærk transportmafia, som har asfalt på hjernen, og som er uimodtagelig over for argumenter. Den består af en uhellig alliance af rådgivende ingeniørfirmaer, entreprenører, asfaltvirksomheder og andre, der lever af at bygge veje, stærke erhvervsorganisationer med Dansk Industri i spidsen og magtfulde borgmestre.

Sammen med foreninger som FDM har de tungt og vedvarende agiteret for, at landet går i stå, medmindre vi får mere asfalt og flere biler.

“Grønne bevægelser skyder frem”

Over for denne mafia har forskellige grønne organisationer indtil nu ikke fået et ben til jorden. Men måske er denne ulige magtbalance ved at vende. I hvert fald har vi de senere år set nye lokalt forankrede bevægelser skyde frem over hele landet i protest mod nye ødelæggende motorvejsprojekter.

Det gælder for eksempel modstanden mod Ring 5 i Nordsjælland, mod en ny forbindelse over Limfjorden, mod den såkaldte Hærvejsforbindelse i Midtjylland, en ny forbindelse fra Als til Fyn samt sidst, men ikke mindst den monstrøse Kattegatforbindelse fra Østjylland, over Samsø til Vestsjælland.

I modsætning til de fleste grønne organisationer har disse nye modstandsbevægelser mobiliseret lokalt og mange steder med stor succes. For eksempel har organisationerne mod Kattegatforbindelsen fået mange tusinde medlemmer og titusindvis af følgere på de sociale medier. De er desuden meget synlige i de lokale miljøer og den lokale debat.

Stor lokal modstand er en nødvendig forudsætning for at stoppe disse ødelæggende projekter, men den er ikke tilstrækkelig. Derfor er opgaven fremadrettet at forsøge at samle de mange lokale aktiviteter i en landsdækkende bevægelse, der for alvor kan udfordre den herskende motorvejsmafia og dens helt forfejlede transportpolitik.

Læs også

Indland
18 organisationer går sammen

Klima- og naturbevægelser fra hele landet kræver ny politisk dagsorden

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

23% af 750.000 DKK
170.281 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

John Holten-Andersen

15. oktober 2021 | 06:28

Lektor emeritus ved Aalborg Universitet og medlem af NOAH’s bestyrelse.


Om Forfatteren ↓

Uddannet civilingeniør. Har i de sidste 25 år arbejdet med natur, miljø og klima med særligt fokus på de samfundsmæssige forandringer der er nødvendige for at undgå et økologisk kollaps – lokalt og globalt. Var i 2009 med til at organisere den alternative klimakonference Klimaforum09. Er medlem af bestyrelsen i miljøorganisationen NOAH.

Om Forfatteren

Uddannet civilingeniør. Har i de sidste 25 år arbejdet med natur, miljø og klima med særligt fokus på de samfundsmæssige forandringer der er nødvendige for at undgå et økologisk kollaps – lokalt og globalt. Var i 2009 med til at organisere den alternative klimakonference Klimaforum09. Er medlem af bestyrelsen i miljøorganisationen NOAH.


Tidligere indlæg ↓

  • Teknologi og klima
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Teknologi og klima
Vis alle

REKLAME

Relateret

Indland
Koste og spande taget i brug

Aktivister gør hovedrent hos Mærsk

0 kommentarer
Indland
Klima- og Palæstinakamp

Aktivister indtager museum og Operaen for at protestere mod Mærsk

0 kommentarer
Indland
Domstol skal tage stilling

Borgerbevægelse stævner staten: Kræver motorvej kendt ulovlig

0 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Debat
appel

De internerede kommunister fortjener en undskyldning og en mindeplade

0 kommentarer
Kultur
Særudstilling på Arbejdermuseet

GODT ARBEJDE – Tillidsrepræsentanter gennem 125 år

0 kommentarer
Indland
Nyhedskommentar

Flere penge til psykiatrien følges med øget tvang

0 kommentarer
Indland
Analyse

Værdighedsreform: Et vigtigt skridt, men ikke hele vejen

0 kommentarer
Udland
Efter TikTok-anklager

Rumænsk valgdrama med globale implikationer

1 kommentar
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop