Er Ankestyrelsen korrupt?
Ankestyrelsen laver jævnligt principafgørelser, som kommunerne skal tage til efterretning. Men mange af disse principafgørelser er tydeligt borgerfjendske og går i mange tilfælde imod både lovens ord og ånd.Ankestyrelse er vores allervigtigste institution, når det kommer til vores retssikkerhed.
På utallige samråd om diverse personsager, hvor kommuner åbenlyst har handlet forkert, har skiftende ministre gang på gang henvist til, at det ikke er ministeren og diverse ministerier, der kan komme efter kommunerne. Den opgave er overladt til Ankestyrelsen, som man kan klage til, hvis man er uenig i en afgørelse om for eksempel afslag på førtidspension.
Et eksempel på en kommune, der handler åbenlyst forkert, så vi senest i sagen om kræftsyge Nick, der lå i koma på kontanthjælp, da kommunen ville have ham ud og arbejde. Han døde inden første udbetaling af den førtidspension, han langt om længe blev tilkendt.
Ankestyrelsen laver jævnligt principafgørelser, som kommunerne skal tage til efterretning og bruge i deres sagsbehandling. Men mange af disse principafgørelser er tydeligt borgerfjendske og går i mange tilfælde imod både lovens ord og ånd.
Den sidste måned har radioen 24/7´s reporterne forsøgt at sætte lys på problemerne i Ankestyrelsen på tvangsanbringelsesområdet. Blandt andet med en udsendelse med advokaterne Jeanette Gjørret og Hanne Ziebe som direkte udtaler, at Ankestyrelsen er korrupt, og ikke er til for borgerne men for kommunerne
Stop for sygedagpenge
Det er langt fra kun i forhold til tvangsanbringelser, at der er problemer med Ankestyrelsens afgørelser. Det gælder også sygedagpengeområdet, førtidspensioner og så videre.
For eksempel slog Ankestyrelsen fast i principafgørelse 32-15, at en stationær tilstand inden revurderingstidspunktet efter fem måneders sygedagpenge medfører et sygedagpengestop!
Der er også principafgørelse 28-20, som giver kommunerne hjemmel til at stoppe sygedagpenge og henvise til kontanthjælp, hvis det viser sig, at sygemeldingen for eksempel i form af stress, depression og angst grundlæggende skyldes en diagnose som hukommelsesproblemer, ADD, ADHD, Aspergers, infantil autisme, personlighedsforstyrrelse eller andet handicap.
Der er voldsomt brug for, at vi får ryddet op i Ankestyrelsen og får styrket retssikkerheden for os alle sammen.
“En sygemelding, der alene skyldes forstyrrelser i personlighedsstrukturen, vil som udgangspunkt ikke medføre uarbejdsdygtighed i sygedagpengelovens forstand. Forstyrrelser i personlighedsstrukturen knytter sig til den pågældendes person og personlighedstræk, og kan blandt andet have betydning for den pågældendes evne til at begå sig på arbejdsmarkedet og i sociale fællesskaber. En diagnose, der knytter sig til forstyrrelser i personlighedsstrukturen, vil ikke i sig selv medføre en indvirkning på den pågældendes arbejdsevne, der medfører uarbejdsdygtighed i sygedagpengelovens forstand”, står der i afgørelsen.
Endvidere står der i afgørelsen om to konkrete sager at:
“Ankestyrelsen vurderede ud fra en helhedsvurdering af sagens oplysninger, at borgerens sygemelding ikke skyldtes egen sygdom i sygedagpengelovens forstand, men derimod borgerens handicap i form af hukommelsesproblemer.”
“Borgerens udfordringer i forhold til at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet ikke skyldtes sygdom i sygedagpengelovens forstand, da begrænsningerne i borgerens arbejdsevne knyttede sig til udviklingsforstyrrelsen og den narcissistiske personlighedsforstyrrelse.”
Det er ren Kafka
Jeg blev opmærksom på principafgørelse 28-20, fordi Skive Kommune misbrugte den i en sag om en borger, som efter tre års sygemelding på grund af stress, depression og PTSD-symptomer efter lang tids udredning i psykiatrien fik diagnosen ADHD uden behandlingsmuligheder.
Diagnosen blev fulgt af en anbefaling om at starte forsigtigt op med en arbejdsprøvning på seks timer om ugen, hvorefter kommune trak 28-20 op ad hatten og i stedet for at afklare til fleksjob eller førtidspension ved hjælp af sygedagpenge, ressouceforløb eller jobafklaringsforløb gav besked om, at der kunne søges kontanthjælp. Det skete, selvom kommunen godt vidste, at den almindelige lønmodtager før sygemelding havde købt både hus og bil, som vedkommende først skulle leve af, før der kunne udbetales kontanthjælp.
I stedet for at den psykiatriske udredning bruges til at hjælpe mennesker med handicap med at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet og undgå yderligere forværring af deres tilstand, misbruges de nødvendige vurderinger om ingen behandlingsmuligheder, varig nedsat arbejdsevne og i bedste fald stationær tilstand til at smide disse borgere under bussen i kontanthjælpssystemet. Her ved vi, at de fleste kun bliver mere syge med ofte uoprettelige skader på sjæl og legeme af den belastning og stress, det medfører at miste sin forsørgelse og skulle kæmpe i årevis på at få en afklaring.
Det er værd at huske på, at en EU-dom i 2013 slog fast, at kronisk sygdom er et handicap.
Det er ren Kafka eller Catch 22, hvor lige meget hvad man gør, så ryger man på røven økonomisk og kan se frem til uendelig afklaring med nul kroner i forsørgelse eller på kontanthjælpsniveau.
Hvis udredningen i psykiatrien ikke konkluderer, at der ingen behandlingsmuligheder er, og tilstanden er varig og stationær, kan man ikke få afklaret sin arbejdsevne. Men så snart psykiatrien vurderer, at tilstanden er varig og uden behandlingsmuligheder, så risikerer man, at kommunen prompte stopper sygedagpengene.
Der er voldsomt brug for, at vi får ryddet op i Ankestyrelsen og får styrket retssikkerheden for os alle sammen, for alle kan risikere at blive ramt af sygdom, ulykke eller en anonym anklage om hvad som helst, uden at det hjælper en dyt at klage til Ankestyrelsen, hvis først kommunen laver en vurdering uden hold i virkeligheden.