Danske byer bør forbyde fossile reklamer
Reklamer for varer og tjenester, der truer hele samfundet og økosystemer, er ikke acceptable, og vores nuværende lovgivning og myndighedernes processer til at standse vildledende reklamer er utidssvarende.En række virksomheder, der sælger produkter, som øger klimakrisen, forsøger stadigvæk at greenwashe deres produkter og tjenester med vildledende markedsføring.
Det er derfor på høje tid, at danske politikere viser – gerne i forbindelse med kommunalvalget – at de tager klimakrisen alvorligt og vil støtte et forbud mod reklamer for fossil energi.
Det er et paradoks, at samtidig med at tropiske storme, oversvømmelser, skovbrande og udryddelse af arter stiger, så drukner vi i reklamer for “grøn” benzin, nye fossile SUV-biler og flyrejser. Med budskaber som “klimakompenseret”, “klimaneutral” og “bæredygtig”, så forsøger mange virksomheder bag disse reklamer at greenwashe deres skadelige aktiviteter.
“Oplagt at vi hastigt indfører et forbud”
I hele Europa og resten af verden ser vi en bølge af vildledende reklamer fra fossile brændstofvirksomheder, og det er både uansvarligt og tåbeligt, at disse virksomheder fortsat tillades at bruge offentlig og privat reklameplads til at vise reklamer, der er designet til at overbevise offentligheden og borgerne om, at fossilindustrien er deres pålidelige partner til at bremse klimaforandringerne.
Reklamer for varer og tjenester, der truer hele samfundet og økosystemer, er ikke acceptable.
Men reklamer for varer og tjenester, der truer hele samfundet og økosystemer, er ikke acceptable, og vores nuværende lovgivning og myndighedernes processer til at standse vildledende reklamer er utidssvarende.
Set i lyset af, at vi er forpligtet til at indfri klimalovens mål om 70 procent CO2-reduktioner i 2030, så er det oplagt, at vi hastigt indfører et forbud, der omfatter alle former for reklame for virksomheder, der producerer og sælger fossile brændstoffer, fossildrevne biler og flyrejser.
“Danske politikere og kommuner bør tage ansvar”
Et sådant forbud lyder måske kontroversielt, men vi har allerede i dag vedtaget en klog balance mellem handelsfrihed og behovet for at beskytte samfundet mod skadelige virkninger. Denne balance har betydet, at reklamer for eksempelvis tobak og alkohol er stærkt reguleret eller direkte forbudt.
Forbud mod fossile reklamer er allerede på vej i en række lande, hvor modige politikere, virksomhedsledere, bestyrelser og ngo’er nu gør en indsats for at stoppe fossile reklamer.
Amsterdam har allerede forbudt reklamer for dieselbiler og lavprisflyvninger i metroen som et første skridt i målet om at forbyde fossile reklamer i det offentlige rum. Diskussioner er i gang i Haag såvel som i flere byer i Storbritannien. I Frankrig behandles et lovforslag om forbud mod reklamer for fossile brændstoffer, og i Stockholm forventes byens politikere i oktober at tage stilling til et forbud mod reklamer for fossile brændstoffer i de reklamearealer, som byen ejer og kontrollerer.
Danske politikere og danske kommuner bør nu ligeledes tage ansvar og gå forrest i kampen for at bremse klimaskadelig markedsføring.
Klimabevægelsen har sammen med Greenpeace og en række europæiske miljøorganisationer netop igangsat en international kampagne, ”Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorships”, hvor et vigtigt mål er at indsamle en million underskrifter via European Citizens Initiative (Europæisk Borgerforslag), for at få EU-kommissionen til at drøfte et forbud for fossile reklamer i hele EU.