Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

Leif Kajberg, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

Leif Kajberg, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik

Bilismen har domineret længe nok – nu må byen prioriteres for mennesker

Skal det være lidt lettere at fungere som børnefamilie, er det ikke flere biler vi har brug for – men byer der fungerer uden dem.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Jeg blev for et par uger siden opmærksom på et debatindlæg i Information. Det er skrevet af Henrik Busch, der præsenterer sig som detailhandler (bragt den 14. maj). Hans intention med indlægget, som først kommer synligt frem i slutningen af læserbrevet, er at markere afstandtagen over for beskæringen af parkeringspladser i København.

Magtpartierne har her talt med to tunger, og de gør det stadig.

Det konkrete kritikpunkt er det tiltag, som har reduceret 820 p-pladser i Indre By med 525.

Men inden vi når så langt, inden læserbrevsskribenten for alvor udløser sin galde over et – i hans optik – bilfjendtligt tiltag, skal man som læser igennem et broget udvalg af argumenter for bilens nødvendighed for beboere i Københavns indre bydele.

Han kommer vidt omkring, hold da op: tidshensynet, hverdagsfortravlede børnefamilier og folkesygdommen stress. Tiden karakteriseres som ”den ultimative luksus”.

Debattøren nævner kort sin egen opvækst på Vesterbro i 1960’erne. Dengang var tid ikke en mangelvare.

Hylder parkeringsmuligheder

Men i dag er situationen en helt anden: det er hverdagslogistikken, som dominerer i familier, hvor den store udfordring er at få familielivet og hverdagen til at hænge sammen med to fuldtidsjob. Det kræver, postuleres det, biladgang, fleksibilitet samt en god portion held.

Dermed nærmer læserbrevets skribent sig omsider kernen i det, han har på hjerte: Det er meget godt med al den snak om og satsning på bæredygtighed. Men der er en nærliggende risiko for, at man derved kommer til at ignorere børnefamiliernes (mobilitets)behov.

Her er det konkrete og synlige eksempel fjernelsen af de 525 p-pladser i Indre By, København – ud af 820. Det er, må man forstå, helt tosset, for ud af en sådan beslutning vokser ”kaos, konflikter og stress”.

Ofrene er ikke mindst håndværkere, der skal udføre opgaver, ældre og børnefamilier. Det er ikke værdigt, fastslår debattøren.

Parkeringsmulighederne for bilen nærmest hyldes og løftes op på en piedestal: Skal det være lidt lettere at fungere som børnefamilier, ja så er der brug for rammer, der fungerer. Ikke mindst mulighed for at tilvælge og gøre brug af bilbaseret mobilitet.

Teksten slutter med denne salut:

”Vi har brug for et opgør med systemets ligegyldighed. Tid er en gave. Og børnefamilierne skal have mulighed for at bruge den rigtigt – med frihed og fleksibilitet”.

15 minutters byen

Ja, det er noget af en svada. Men spørgsmålet er vel, om debattøren farer lidt vild i sin bestræbelse på at sammenkæde eksempelvis børnefamiliers trivsel i Middelalderbyen eller brokvartererne i København med biladgang og parkeringskapacitet, og gøre trivsel og biltilgængelighed til noget uadskilleligt.

Umiddelbart kunne man have lyst til at sige til ham: Hey, jamen så anskaf dog en ladcykel! For hvorfor skal der være så mange pladskrævende ”stålkasser” på fire hjul? De bliver større, tungere og farligere! Og er det ikke klima, miljø og sundhed, vi skal prioritere? En bæredygtig livsstil?

For øvrigt, har du hørt om konceptet “15 minutters byen”? Hvad er så det? Jo, sat på kort formel drejer det sig om et byudviklingsbegreb, hvor den grundlæggende idé er, at man gennem planlægning sikrer, at alle borgere har adgang til hverdagens essentielle funktioner inden for en tidsmæssig radius på 15 minutter til fods eller på cykel fra deres bopæl. Det koncept er vi meget optaget af i Rådet for Bæredygtig Trafik.

Apropos det opgør med systemets ligegyldighed, som læserbrevsskribenten efterlyser. Jamen det kan jo vendes om! For drejer det sig ikke snarere om at rette den kritiske opmærksomhed mod et politisk system, der i årtier har forkælet bilismen, lyttet ensidigt til billobbyismen og tilpasset infrastrukturen i vores hovedstad til den firehjulede og dens fremkommelighed?

Talt med to tunger

Magtpartierne har her talt med to tunger, og de gør det stadig. Jo, vi skal omstille os, og de er med på, at vi skal agere meget mere grønt og klimavenligt, men samtidig holder de i Folketinget fast på en infrastrukturplan (tidsramme 2035), som gavner bilismen med stærkt problematiske motorvejsudvidelser.

I København har Socialdemokratiet ændret holdning i forhold til parkeringspladser. Nu ønsker partiet, med Pernille Rosenkrantz-Theil i spidsen, flere p-pladser, der skal gøre det ”nemmere at have bil i København”.

Ja, så ved vi, hvor vi har Pernille Rosenkrantz-Theil, der har valgt så klart og utvetydigt at støtte bilismen i København. Koblet med de skingre og verdensfjerne udmeldinger om et supermetro-tillæg, når man rejser til og fra lufthavnen, så bliver det unægtelig lettere at stemple S-overborgmesterkandidatens mobilitetspolitik som værende helt skør og ude af trit med, hvad der virkelig er behov for.

Samtidig kan man uden for Borgen, i medierne, støde på kontrasterende progressive politikerudmeldinger. Jeg er for eksempel faldet over en kronik af to borgmestre, Trine Græse og Ole Bondo Christensen, i Politiken 25. marts 2021, med overskriften ”sådan her skaber vi en bæredygtig hovedstad”.

De to kronikører repræsenterer Gladsaxe og Furesø Kommuner. Essensen af deres forslag og synspunkter er udtrykt i dette sammenfattende citat:

”I hovedstadskommunerne drømmer vi om en plan, som skaber sammenhæng på tværs af hele hovedstaden, og som kan løse vores store udfordringer med trængsel, støj og klimabelastning fra den massive biltrafik.”

Støjbekæmpelsen ligger de to borgmestre meget på sinde. Det er jo super, men hvordan får vi drømmen gjort til virkelighed? Hvordan vil borgmestrene trænge igennem over for beslutningstagerne og det politiske etablissement?


Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

26% af 750.000 DKK
195.342 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Leif Kajberg

30. maj 2025 | 06:51

Sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik


Om Forfatteren ↓

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.

Om Forfatteren

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.


Tidligere indlæg ↓

  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
  • Lyt til fornuften, færre fly i luften
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
  • Lyt til fornuften, færre fly i luften
Vis alle

REKLAME

Relateret

Indland
Koste og spande taget i brug

Aktivister gør hovedrent hos Mærsk

0 kommentarer
Indland
Klima- og Palæstinakamp

Aktivister indtager museum og Operaen for at protestere mod Mærsk

0 kommentarer
Indland
Domstol skal tage stilling

Borgerbevægelse stævner staten: Kræver motorvej kendt ulovlig

0 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Indland
Økonomistyring i kommunerne

Fagbevægelsen må vågne op og kæmpe mod budgetloven, siger LFS-næstforperson

0 kommentarer
Indland
Råd til venstrefløjen

Kunstig intelligens: I kapitalens tjeneste eller et redskab til befrielse?

0 kommentarer
Kultur
Filmanmeldelse

Et cykelbuds historie

0 kommentarer
Udland
Anklager om valgsnyd

Sådan vandt  Daniel Noboa valget i Ecuador, og hvad man kan forvente af hans nye embedsperiode

0 kommentarer
Indland
Vil nemmere kunne udvise indvandrere

Eksperter i menneskeret er bekymrede over Meloni og Frederiksens åbne brev

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop