Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • USA-baser
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • USA-baser
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • USA-baser
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

Leif Kajberg

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

Leif Kajberg

Betydelige dele af den kollektive trafik skrider sammen

Det er jo grotesk og helt uacceptabelt, at en ressourcestruttende stat med et velpolstret finansielt råderum ikke ser sig i stand til at holde hånden under busruter, som er med til at repræsentere et alternativ til den forurenende og pladskrævende biltrafik, skriver Leif Kajberg.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Denne klummetekst færdiggøres, medens jeg opholder mig på Liselund Højskole, der ligger i Slagelses sydvestlige udkant. Med en herlig park og nærhed til klosterruiner er det et kulturarvstungt område.

Holstebro Kommune har udmeldt en total fjernelse af den kollektive trafik. Og på et tidspunkt forsvandt bybusserne i Frederikshavn.

Men idyllen forstyrres af den konstante summen fra den nærliggende E20-motorvej. Den er der døgnet rundt. Og står det til transportminister Thomas Danielsen og regeringspartiernes trafikordførere, så skal vi indstille os på mange flere kilometer klimaskadelig motorvej.

Og vi skal som borgere også vænne os til nye faste forbindelser. Muligvis også en fast forbindelse Als-Fyn.

Listen over nye infrastrukturprojekter er lang. Fælles for projekterne er, at de låser os fast til mere brug af fossil energi i mange år fremover.

Modstand

Men selv om magten på Borgen og kapitalinteresserne afviser at lægge stilen om og fortsat vender det døve øre til klimaforskernes advarsler, så nægter græsrødder, aktivister og ngo’er at bøje nakken og stoppe protester og indsigelser.

Sammen med blandt andre modstanderne af Kattegatforbindelsen og dem, som kæmper imod en motorvejslinjeføring via Egholm (ved Aalborg), søger det flyvnings- og lufthavnskritiske protestinitiativ Bevar Jordforbindelsen derfor at markere, at der er en ny folketingssamling lige om hjørnet, hvor disse og andre fossile infrastrukturprojekter skal vedtages.

Der lægges derfor op til, at alle i københavnsområdet skal synliggøre deres modstand mod disse klima- og miljøskadelige infrastrukturprojekter. Der vil blive en markering den 1. oktober på Amager Strand, i Parkourparken, og den vil meget naturligt have fokus på udbygningen af Kastrup Lufthavn.

En social dimension

Medens det således tegner ganske lyst for bilismens og flyvningens infrastruktur, ser 2024 ud til at blive endnu et skæbneår med reduktion af den kollektive trafik i Danmark.

Adskillige regioner og kommuner har allerede udmeldt deres nedskæringsplaner i forbindelse med trafikkøb. Det gælder ikke blot kollektiv trafik i landdistrikter, men også i flere byer.

Holstebro Kommune har udmeldt en total fjernelse af den kollektive trafik. Og på et tidspunkt forsvandt bybusserne i Frederikshavn.

Det, vi oplever, er en nedadgående spiral: Et fortsat forringet kollektivt transportsystem får de bedre stillede borgere til at fravælge de kollektive trafikmidler helt til fordel for bilejerskab.

Det bliver derfor mere og mere vanskeligt for flere samfundsgrupper at opretholde deres mobilitet, herunder husstande uden bil, pensionister, unge under uddannelse, en række beboere i udkant- og landdistrikter og handicappede medborgere.

Der er således også en social dimension af denne galimatias og den åbenlyse begunstigelse af bilismen.

Priserne stiger

Problemet for regioner og kommuner er blandt andet den reducerede finansielle kapacitet til at imødegå stigende energipriser.

Transportminister Thomas Danielsen har nedsat et ekspertudvalg for fremtidens kollektive transport, men udvalget skal først fremlægge resultaterne af sine overvejelser i form af en rapport ultimo 2024. Rapporten vil derfor ikke kunne bidrage til at hindre de annoncerede nedskæringer.

Og for at det ikke skal være løgn, så er der bebudet endnu en prisstigning på togrejser. Det fortæller DSB, efter at man i samarbejde med blandt andet de regionale trafikselskaber, Arriva og Din Offentlige Transport har fastsat taksterne for næste års togrejser.

Stigningerne varierer fra område til område og afhængigt af, hvilken billettype der er tale om – men de ligger typisk omkring 10 procent.

Oftest er prisstigningerne højere øst for Storebælt end i Jylland og på Fyn.

Men det er jo grotesk og helt uacceptabelt, at en ressourcestruttende stat med et velpolstret finansielt råderum ikke ser sig i stand til at holde hånden under busruter, som er med til at repræsentere et alternativ til den forurenende og pladskrævende biltrafik.

Mærkeligt og forstemmende er det at være vidne til, hvordan betydelige dele af den kollektive trafik skrider sammen lige for tiden.

Bud på visionær udvikling

Men vi kan jo ikke bare kaste håndklædet i ringen. Som aktivister og ngo-aktive må vi skrue op for megafonen: Både agitere indædt og demonstrere offensivt på gadeplan, bruge medierne, de konventionelle og de sociale, og søge sympatisører og alliancepartnere i transportselskaber og forskningsmiljøer.

Vi skal også være opmærksom på de medarbejdere, der i det daglige arbejder med kollektiv transport som planlæggere og kommunikatører med mere.

Afslutningsvis nogle bud på en mere visionær udvikling af den kollektive transport. 

På den korte bane, her og nu:

  • Noget så simpelt som at staten via finansloven skal øge investeringerne i den kollektive trafik.
  • At regioner og kommuner skal støttes finansielt, så de får mulighed for at styrke og fremtidssikre en kollektiv transport, der er pålidelig med flere afgange og kortere rejsetider.
  • At der skal være så få skift som muligt mellem transportmidlerne for at tiltrække flere passagerer.
  • At der skal gennemføres en takstreform i den kollektive transport med det sigte, at det bliver billigere at benytte de kollektive transportmidler. Især unges adgang til pålidelig og billig kollektiv transport skal prioriteres, så tendensen til, at unge vælger den individuelle personbiltransport til uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser, imødegås.
  • Bussernes fremkommelighed i byerne skal have prioritet. Stationsfaciliteter skal generelt opgraderes med bedre vente- og toiletforhold.

Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

35% af 750.000 DKK
263.993 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Leif Kajberg

29. september 2023 | 06:31

Sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik


Om Forfatteren ↓

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.

Om Forfatteren

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.


Tidligere indlæg ↓

  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
  • Lyt til fornuften, færre fly i luften
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
  • Lyt til fornuften, færre fly i luften
Vis alle

REKLAME

Relateret

Udland
Ny rapport

På vej ud over klimakanten

0 kommentarer
Indland
Koste og spande taget i brug

Aktivister gør hovedrent hos Mærsk

0 kommentarer
Indland
Klima- og Palæstinakamp

Aktivister indtager museum og Operaen for at protestere mod Mærsk

0 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Indland
Se billederne

Horserød-Stutthof forening vil have mindeplade for internerede kommunister

0 kommentarer
Arbejderen mener

Langt ude på overdrevet …

0 kommentarer
Indland
En del af en lokal identitet

Fodbold er mere end penge og sejre

2 kommentarer
Kultur
MAD & KULTUR

Brød i nøden af pastamel: #Gaza_bread

0 kommentarer
Kultur
Anmeldelse

Grevinde Danner: En stærk kvinde der turde bryde med konventionerne

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • USA-baser
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop