Cirkusrevyen på Dyrehavsbakken nord for København er en scene fuld af kultur-historie.
Det er ligeledes en opvisning af landets bedste skuespilkunst udi komikken, med timing og komik af højeste klasse. Levende scenekunst der sker i nuet mellem publikum og skuespillere i det store telt på Bakken. Alene af den grund er det en oplevelse værd.
Og nu er det muligt igen med corona-restriktioner.
Cirkusrevyen er en opvisning af landets bedste skuespilkunst udi komikken, med timing og komik af højeste klasse.
Traditionen tro starter årets revy med et stort åbningsnummer med alle medvirkende – og jeg bilder mig ind, at jeg kunne mærke den store gensynsglæde på både scene og blandt publikum. Som heste der ikke har været på græs i måneder, var skuespillerne klar til galop. Med en veloplagt tekst af den mangeårige leverandør Carl-Erik Sørensen fuld af paradoksale betragtninger over Danmarks covid-skæbne i året der er gået.
Velkendt blanding
Vi er klar og fulde af forventninger efter denne start. Og rask går det i en velkendt blanding af små sketches, parodier og tungere politisk satire med bid og alvor. I den sidste genre er det især Lisbet Dahls skildring af Lars Løkke, som hun rammer lige på kornet i den jovial/folkelige udglattende plattenslagerstil, han bruger til at fremlægge sit nye politiske projekt. Med den vigtige og vildt sjove tvist at det hele (for-)tolkes af en døvetolk, Henrik Lykkegaard, som kommenterer mere end han oversætter.
Niels Ellegaard har en nærmest ydmyg nærværende tilstedeværelse på scenen i hans præcise gengivelser af de figurer, han skildrer. Det ses i nummeret om miljøminister Dan Jørgensen. Han rammer den kvien sig ved tingene, som Jørgensen udstråler. En bekymring der ikke så meget går på miljøet, men derimod mere over at han synes, han er på en urimelig opgave. I en helt anden rolle er Ellegaard ubetalelig morsom som hundetræneren, der absolut ikke formår at få noget som helst omkring sig til at lystre. Stor kunst.
Niels Olsen er vendt tilbage til Cirkusrevyen. Han er ikke bange for at spille grimme typer. Han udleverer med sort snak og fortalelser en af de grimme af slagsen. Og det tjener Revyens ære, at den ikke er faldet for fristelsen for at hænge MeToo bevægelsen ud, men derimod holder fast i krænkerne og kulturen bag.
Kløerne kom frem
Lisbet Dahl er imponerende kraftfuld i sine roller. Ikke mindst i nummeret om moderen, der har slået lejr i den voksne datters hjem. En okkupation der til forveksling minder om en teenagers hærgen. Der er sågar en gemt fyr under dynen – og målet er, at datteren får nok og laver et forældrekøb – altså køber en lejlighed til forældren. Sjovt.
Et besøg i testcentret er omdannet til skøn koreografi i en ballet med de to midaldrende Lykkegaard og Ellegaard – rørende morsomt og enkelt sat op. Det kan Cirkusrevyen osse.
Kløerne kom frem i Dahls nummer om kulturminister Joy Mogensen. Det startede med en blød og ufarlig pote, der slog på, hvor ukendt ministeren er, men endte med at ridse op, hvor anonym og fraværende ministeren er for sit område. Kulturens folk klappede højlydt i salen.
Cirkusrevyens debutant Merete Mærkedahl skildrede den kolde enevældige statsminister, der søger at bløde op med folkelig makrelmad. Det handlingskraftige socialdemokrati er i søgelyset. Magten har altid været revyens skydeskive.
Til gengæld er nummeret om USA’s præsident reduceret til en gøren grin med Joe Bidens alder.
Revyens Grand Old Man
Det store klimaks er lagt op til at være en hyldest af revyens Grand Old Man, Ulf Pilgaard, der har været med i 40 sæsoner og nu tager den sidste. Det er bevægende og forståeligt. Pilgaard er bogstaveligt talt et fyrtårn, der har fortjent det, og mangen gang vil hele teltet rejse sig i stående klapsalver gennem sommeren. Det er der ingen tvivl om. I en blanding af tekst og filmklip skildres Ulf. Tanken var god – udførelsen lidt humpende og stiv. Heldigvis redder hovedpersonen situationen med en sidste tur som dronning Margrethe, der pakker kuffert til Grønlandsturen. Forudsigeligt komisk, sødt og sjovt.
Dejligt at ses igen. Dejligt at høre sproget håndteret ekvilibristisk i hænderne på de bedste scenekunstnere – og grine.
Cirkusrevyen 2021 på Dyrehavsbakken.
Medvirkende: Ulf Pilgaard, Niels Olsen, Lisbet Dahl, Niels Ellegaard, Henrik Lykkegaard, Merete Mærkedahl.
Instruktion: Lisbet Dahl. Kapelmester: James Price. Scenograf: Niels Secher.
Dyrehavsbakken nord for København. Spiller frem til 28. august.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.