Boligaktionen
Boligen er en menneskeret!
Her har vi nogle forslag til at bygge fremtidens billige lejeboliger i en tidssvarende standart og dog stadig så billige at de er for mennesker med en lavindkomst.
Er det i sidste ende en statslig opgave at opfylde det mål?
Det er et meget vigtigt og aktuelt spørgsmål – hvordan vi skaber tidssvarende, billige lejeboliger, som mennesker med lavindkomst reelt har råd til at bo i, uden at det går ud over kvalitet og værdighed. Her er nogle konkrete forslag og overvejelser, samt en refleksion over statens rolle:
________________________________________
1. Forslag til fremtidens billige lejeboliger
A. Byggetekniske og arkitektoniske løsninger
• Modulbyggeri og præfabrikation
Brug af moduler og præfabrikerede elementer sænker byggetiden og omkostningerne uden at gå på kompromis med standarden.
• Standardisering uden ensformighed
Gentagelige løsninger på tværs af byggerier kan give besparelser, men ved at arbejde kreativt med facader, farver og indretning undgår man “ghettoeffekt”.
• Smartere kvadratmeter
Mindre boliger med gennemtænkt rumudnyttelse. Funktionelle 1-3 værelses lejligheder med fællesarealer som supplement (fælleskøkken, vaskeri, værksted).
• Miljøvenligt og langsigtet
Energioptimering (f.eks. solceller, jordvarme, lavenergi-standarder) er dyrt ved opførelse, men sparer penge for både beboere og drift på sigt.
________________________________________
B. Sociale og strukturelle tilgange
• Blandet boligmasse og blandede områder
Byg billige boliger i alle bydele, ikke kun i udkantsområder – undgå ghettodannelse. Skab blandede boligområder med både ejer-, andels- og lejeboliger.
• Kooperative boligmodeller (f.eks. almene boliger, bofællesskaber)
Almene boliger med beboerdemokrati og nonprofit-leje kan give lavere huslejer. Bofællesskaber kan reducere individuelle kvadratmeterbehov.
• Fleksibel og trinvis udlejning
F.eks. mulighed for at bo i en mindre bolig og opgradere, hvis man får børn, men blive inden for samme område/selskab.
________________________________________
C. Økonomiske og juridiske virkemidler
• Statslig/lokal medfinansiering
Byggegrunde kan stilles til rådighed til lav pris af kommunen eller staten. Midlertidig fritagelse for visse afgifter ved opførelse.
• Langsigtede lån og garantier til almene boligforeninger
Lav rente og lange afdragstider mindsker behov for høje huslejer.
• Lejelov og boligregulering med indbygget socialt hensyn
F.eks. regler for maksimumshusleje i visse områder og krav om x % billige boliger i nybyggeri.
________________________________________
2. Er det en statslig opgave?
Ja – i sidste ende er det en statslig (og kommunal) opgave at sikre adgang til billige, tidssvarende lejeboliger. Her er hvorfor:
• Bolig er en basal menneskeret (ifølge FN). Markedet alene løser det ikke for lavindkomstgrupper.
• Markedsfejl og spekulation – især i de store byer – skaber boligmangel for lavindkomstgrupper.
• Social balance og integration kræver blandede boligformer, hvilket kun kan sikres politisk.
• Langsigtet økonomisk stabilitet – trygge boliger mindsker sociale problemer og udgifter til fx hjemløshed, sundhed og kriminalitet.
Staten og kommunerne kan:
• Investere direkte i boligbyggeri (som man gjorde efter krigen)
• Støtte almene boligorganisationer
• Sætte krav til private bygherrer om andel af billige boliger
• Yde boligsikring og huslejestøtte mere målrettet
________________________________________
Afslutning
At bygge billige, gode lejeboliger handler ikke kun om arkitektur og teknik – det handler også om vilje. En vilje til at sige, at boligen ikke kun er en vare, men en nødvendighed. Hvis markedet ikke selv løser det, må staten – i samarbejde med civilsamfund og boligorganisationer – tage ansvar.
Dette er et debatindlæg, modtaget den 24. maj 2025. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.
Prisudviklingen på boliger i de større byer er fuldstændig gået grassat, og skellet mellem rig og fattig stiger.
I København kan alle politikere fra højre til venstre hidse sig op over priserne på både lejeboliger og ejerboliger, ud fra et argumentet at folk i middelklassen ikke har råd til en husleje på 14.000 til 18.000 kroner om måneden. Det til trods for at mange har gennemsnitlig indtægt på over 40.000 kroner månedligt, hvorfor to samboende nok burde have råd til at betale huslejen.
Hvis andre end jeg selv kan se en idé med projektet, må I gerne melde tilbage …
Imidlertid ignoreres den store gruppe af lavtlønnede arbejdende mennesker i byen, som rent faktisk er dem, der holder hjulene i gang. Byen er fortsat fuld af lavindkomstgrupper, som arbejder til en løn mellem 22.000 og 26.000 kroner månedligt eller mindre.
Servicemedarbejdere, opvaskere og rengøringsfolk, butiksansatte og lagerarbejdere har tydeligvis ikke råd til at bo her, hvilket også bidrager til omfattende pendling fra mere betalelige områder i hele Sjællandsregionen.
Det gælder også for alle de håndværkere, som er forsvundet fra byen, hvilket alt i alt bidrager til øget trafik ud og ind ad byen. Byens skæve økonomiske og sociale fordeling skal også ses i et klimamæssigt perspektiv.
Udskiftningen af den københavnske arbejderklasse og den massive stigning af en mere velhavende middelklasse har lagt et urimelig pres på de almennyttige boliger. Skamløst gør man grove indhug i denne sociale boligform med udsalg af boliger og nybyggerier for at give plads til denne invasive gruppe.
Med ghettolovgivningen har man foruden etniske kriterier også taget uddannelses- og indtægtsniveau med i udrensningen af beboere i det almene byggeri, en klar afvisning af de oprindelige sociale mål om gode betalelige boliger til den danske arbejderklasse.
Politikerne er slet ikke optagede af at bygge alment andet end på skrømt, men råber gerne op om flere ejerboliger, og lovgivning har i praksis i sammenhæng med stigende udgifter til bygge og anlæg og opskruede høje grundpriser gjort alment alt for dyrt. Den seneste politiske udmelding for billiggørelse af nyt alment, er (suk) at nedsætte bæredygtighedskrav for alment byggeri.
Man vil tydeligvis hellere nedlægge almene boliger end bygge nye, derfor må vi finde på nye løsninger!
Der må andre boller på suppen, og det på tide, at vi som borgere udvikler nye ideer, der kan sikre billige boliger til mindrebemidlede, når de eksisterende boligorganisationer ikke kan gøre noget ved sagen.
Et alternativ er at opbygge en landsdækkende social almennyttig boligfond med en portefølje af lejeboliger til en rimelig leje for mindrebemidlede. Der sidder formodentlig en hel del mennesker i villaer eller ejerlejligheder købt til ingen penge, hvis boliger nu er vurderet til en formue, der udgør en ufortjent indtægt, mig selv inklusiv.
Disse formuer udgør en samfundsskabt værdi, som ud fra et solidarisk menneskesyn burde overdrages til en social boligfond, der kan varetage mindre heldige boligsøgendes interesser, eftersom andre ikke gør det.
En social boligfond med udbud af betalte lejeboliger vil give lavere indtægtsgrupper adgang til dele af det boligmarked, de er udelukket fra. Hertil kommer familier, der mister deres indtægt af forskellige årsager og tvinges til at sælge eller gå på tvangsauktion. Tilstedeværelse af en social boligfond med midler til at opkøbe deres boliger ville også kunne sikre, at de fortsat kunne blive boende som lejere.
Ergo: En social boligfond med god portefølje af udlejningsboliger med mulighed for at opbygge en kapital også til opkøb ville kunne løse en hel del problemer for folk i hele landet. Registreret som en social almen boligforening ville den også kunne få offentlig støtte under loven for almene boligselskaber.
Hvis andre end jeg selv kan se en idé med projektet, må I gerne melde tilbage til hanneschmidt@mail.tele.dk med overskriften: Møde om oprettelse af en social boligfond, hvorefter jeg vil indkalde til møde med en juridisk rådgiver, hvor vi kan diskutere mulighederne for oprettelse af en sådan fond og kriterierne for dens virke.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.

