Det vigtigste formål med at bygge en tredje limfjordsforbindelse vest om Aalborg er at få fjernet køerne ved Limfjordstunnelen. Kritikerne har sagt, at en vej så langt mod vest ikke vil aflaste nok. Altså at der fortsat vil opstå kø.
Det har Vejdirektoratet afvist. Ved en offentlig høring i 2021 skrev de, at der kun ville køre 77.000 biler igennem Limfjordstunnelen på hverdage, selv om man gik helt frem til år 2040. Kapacitetsgrænsen er cirka 80.000.
Her i 2023-24 afholdes en ny høring. I den forbindelse har Vejdirektoratet opdateret trafiktallene. Der forventes nu 80.900 biler i Limfjordstunnelen allerede i 2032, på trods af at de forestiller sig forbindelsen etableret og åbnet dette år.
Så motorvejsanlægget til små 8 milliarder løser ikke engang sin opgave fra dag ét. Problemet bliver større med årene, når trafikken vokser. Det kommer til at gå ud over bilister fra Frederikshavn, som skal over Limfjorden. Og ud over Aalborg, som får svært ved at tiltrække arbejdskraft og studerende nordfra, der skal sidde 10-30 minutter i kø morgen og eftermiddag. Vejen bliver mest til glæde for de forholdsvis få bilister, der skal mellem E45 syd og det vestlige Vendsyssel.
Når skaden er sket, vil der ikke være råd til at gøre noget ved det i mange år. Man har jo lige har “brændt en masse statskroner af”.
Et kort:

Som det ses, skiller de to motorveje E39 og E45 sig som et Y nord for fjorden.
Vælger man i stedet den meget billigere løsning med udvidelse af E45 inklusive et ekstra rør ved den nuværende tunnel (violet markering), kan man forbedre situationen til og fra begge motorveje i Vendsyssel. Og syd for fjorden kan man skabe en sikker forbindelse til og fra de fleste trafikmål i Aalborg byområde. Disse ligger nemlig i Aalborg C og Aalborg Ø.
Aalborg Ø rummer de fleste af byens store virksomheder plus Aalborg Universitet, Nordjysk Videnpark, Gigantium, Regionshuset, det nye supersygehus og Aalborg containerhavn. Men denne løsning er blevet modarbejdet, læs mere om det på www.3-limfjordsforbindelse.dk/42
Hvis motorvejen vest om kommer, kan problemet ved Limfjordstunnelen også føre til, at nogle bilister må acceptere en stor omvej som vist på kortet:

Det er før lykkedes at trække dyre statslige infrastrukturprojekter til Nordjylland – uanset om de løser trafikproblemer – bare der er mange arbejdspladser i dem.
Det gælder for eksempel jernbanen til Aalborg Lufthavn, som har to-tre passagerer pr. afgang. Og motorvejen mellem Hirtshals og Bjergby, hvor der efter 20 år stadig kører under 10.000 biler i døgnet. Man skal faktisk være heldig for at se mere end tre biler ad gangen via webkameraerne ved vejen.
En væsentlig majoritet i den lokale befolkning foretrækker en udvidelse af E45 som tredje limfjordsforbindelse, se www.3-limfjordsforbindelse.dk/opinion.
Men politikerne vil noget andet, og nu er vi altså inde i en fase, hvor loven om Egholmmotorvejen bare skal presses igennem. Prisen svarer til 2000 kroner pr. dansk skatteyder.
CO2-mæssigt ligger vejen også i den absolut kritiske ende: De 20 kilometer motorvej udleder 4-500.000 ton i anlægsfasen.
Læs mere på www.3-limfjordsforbindelse.dk
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.