Man gør ikke utopier til virkelighed ved at tillade artister i privatfly
Roskilde Festival er en internationalt anerkendt festival, og det kan skabe afgørende ringe i vandet – globalt! – hvis festivalen tør sige fra overfor privatflyvning. Mellem 2020 og 2022 er brugen af privatfly i Danmark firedoblet, skriver Scientist Rebellion Danmark.Festivalsæsonen i Danmark er ved at være slut. Det giver anledning til at reflektere over festivalernes bredere betydning, og hvordan deres sociale betydning og kulturelle impact (påvirkning, red.) også har materielle og klimamæssige konsekvenser.
Roskilde Festival er et perfekt eksempel på dette – en festival, der har været forankret i den kollektive kulturelle bevidsthed i mere end 50 år, og som i år har taget hul på deres nye tema, utopi.
Mellem 2020 og 2022 er brugen af privatfly i Danmark firedoblet.
Festivalen har i løbet af de sidste år implementeret en række tiltag indenfor bæredygtighed – men de har (endnu?) ikke grebet muligheden for at være en modig, systemtænkende aktør i den nationale og globale klimadagsorden.
I kølvandet på blokaden af Roskilde Lufthavn – Danmarks hotspot for privatflyvninger – under årets Roskilde Festival, forklarer festivalens bæredygtighedschef Sanne Stephansen til Information, hvorfor festivalen ikke vil forbyde artister at ankomme i privatfly. De forklaringer, der bliver givet, er på flere niveauer problematiske og kalder på modsvar.
Modsvar
Først og fremmest fortæller Sanne Stephansen, at de ”hellere vil sætte ind, hvor der er bedre muligheder for at nedsætte vores aftryk”. I en tid, hvor planeten bogstaveligt talt står i flammer, og hvor mennesker fordrives, sulter og dør på grund af klimakrisen, er det ikke et enten-eller. Det er et både-og.
Derudover lyder det fra Sanne Stephansen, at man på Roskilde Festival gerne vil ”skabe dialog og samtale, fordi forbud og krav ikke nødvendigvis er bedst til at starte en samtale”.
Vi står i en eskalerende klimanødsituation, hvor den ene gruopvækkende klimarekord erstattes af den anden med få dages mellemrum. Det er simpelthen utilstrækkeligt, at man nøjes med at ville starte en samtale. Tiden kalder i dén grad på, at vi sætter foden ned overfor de store udledere og tvinger dem til at ændre deres ekstremt klimaskadelige praksisser.
Det kan Roskilde Festival meget konkret gøre ved at forlange, at artisterne lader privatflyet stå hjemme. Privatflyvning er i øvrigt allerede på dagsordenen i musikbranchen, og der findes konkrete initiativer, blandt andet fra store bands som Massive Attack, der netop omhandler reduktion af klimaaftryk og brugen af privatfly blandt musikere.
Mangel på perspektiv
Sanne Stephansen påpeger, at det muligvis kun er én eller to artister, der ankom til Roskilde i privatfly i år, og at man skal huske på ”proportionerne”: privatflyvninger udgør nemlig kun en ”meget lille andel” af festivalens samlede klimaaftryk.
Så vidt vi kan se i bilaget til festivalens klimaregnskab, har man ikke inkluderet rejser med privatfly, som udleder 5-14 gange mere per passager end rutefly, og man har kun medtaget musikernes transport til festivalen.
Vi insisterer netop på, at man skal huske på proportionerne – for det handler grundlæggende ikke om de musikere, der ankom til Roskilde Festival i privatfly i år. Det handler om at skubbe til en global dagsorden og adressere et af de største problemer i klimakrisen: at de rige udleder allermest.
Det viser mangel på perspektiv, at Roskilde Festival udelukkende fokuserer på sit eget ufuldstændige klimaregnskab, når dét klimakrisen kalder på, er systemisk forandring. Roskilde Festival har en oplagt mulighed for at gøre noget, som ikke kun handler om, hvad 130.000 mennesker gør lokalt i én uge, men som også handler om, hvad samfundets rigeste – dem, der udleder allermest! – gør globalt og året rundt.
Den økonomiske elite udleder voldsomt meget mere end gennemsnitlige mennesker, og deres vinger skal stækkes. Det forudsætter blandt andet, at aktører som Roskilde Festival siger “nej tak” til privatfly.
Bæredygtig branding
Bæredygtig branding er desuden en essentiel del af festivalens kommercielle strategi og dens kulturelle og politiske positionering. En overforsigtig tilgang til bæredygtighed i en tid med dødelige hedebølger og oversvømmelser i en hidtil uset grad afspejler ikke et ægte, grønt engagement – tværtimod.
At den hollandske festival DGTL fremover vil kræve, at artister ankommer i fly tanket med “bæredygtigt” brændstof er problematisk, og der er brug for, at der sættes en højere standard.
Roskilde Festival er en internationalt anerkendt festival, og det kan skabe afgørende ringe i vandet – globalt! – hvis festivalen tør sige fra overfor privatflyvning.
Man skal heller ikke underkende den rolle, Roskilde Festival spiller i en større dansk kontekst.
Mellem 2020 og 2022 er brugen af privatfly i Danmark firedoblet. I 2022 lettede 5898 privatfly fra dansk jord, og 1573 af dem var via Roskilde Lufthavn.
Roskilde Festivals relevans rækker langt ud over den konkrete festivalbegivenhed, og festivallens praksisser kan skubbe til dagsordenen omkring privatflyvninger i Danmark. Det er i dén grad tiltrængt!
Og når det tilsyneladende er så få musikere, der flyver til Roskilde Festival i privatfly, er den lige til højrebenet. Det er praktisk talt gratis for festivalen at sige nej tak til artister i privatfly; det kommer ikke til at spænde ben for et festivalprogram i verdensklasse fremover.
Konsekvenser eskalerer
Vi er på ingen måde interesserede i at svække Roskilde Festivals kreativitet, innovation og de fællesskaber, festivalen avler. Tværtimod ønsker vi at sikre, at fundamentet for festivalers eksistens – nemlig planetær stabilitet, social mobilitet og ytringsfrihed – vil være til stede i de kommende årtier.
Det kræver ikke bare utopier – et tema, som Roskilde Festival vil fokusere på de næste år – det kræver også aktører, der tør handle utopisk og bryde med business-as-usual.
Denne sommer ser vi for alvor klimakrisen og dens konsekvenser eskalere. Vi håber, at Roskilde Festival vil gribe rollen som en modig, systemtænkende aktør i den nationale og globale klimadagsorden, så vi fremover fortsat kan se kulturliv og fællesskab udfolde sig – også på Roskilde Dyrskueplads.
Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.