Tusindvis af rejsende kunne tirsdag ved midnatstid ånde lettet op.
Da meddelte SAS og piloternes fagforeninger i Danmark, Norge og Sverige, at den strejke, som 1000 SAS-piloter havde varslet til start onsdag den 29. juli, er udskudt i foreløbig 72 timer, det vil sige til natten til lørdag den 2. juli.
Til den norske avis Dagens Næringsliv forklarer den norske rigsmægler Mats Wilhelm Ruland, at tidsfristen udskydes, fordi “det er komplekse spørgsmål, som der skal findes en løsning på.”
I en pressemeddelelse udsendt klokken 00:01 natten til onsdag byder SAS beslutningen velkommen og siger, “at det er flyselskabets ambition at nå en aftale og undgå strejke.”
Forhandlingschef i Dansk Metal Keld Bækkelund Hansen siger, at “piloterne har strakt sig meget langt for at hjælpe SAS, men at også de er klar til at bruge tre dage ekstra på forhandlingerne, hvis det er det, der skal til.”
– I de kommende dage kommer vi derfor ikke til at sige så meget til pressen. Det sker i respekt for forhandlingerne og for at skabe så gode chancer som muligt for at finde en løsning, som begge parter kan være tilfredse med. Det er vigtigt, vi får lavet en aftale, så piloterne kan flyve danskerne på sommerferie. Der er ikke noget, de hellere vil, siger Keld Bækkelund Hansen.
Forhandlet i månedsvis
Ledelsen i SAS og repræsentanter for de skandinaviske piloters fagforeninger har forhandlet i månedsvis om løn og arbejdsvilkår i flysselskabet, der befinder sig i en regulær overlevelseskamp.
Ledelsen i SAS fremlagde i foråret redningsplanen ‘SAS Forward’. Ifølge den skal der skæres 7,5 milliarder svenske kroner af de årlige omkostninger, og piloterne skal bidrage med cirka 800 millioner svenske kroner ved at gå 30 procent ned i løn og gennemføre store effektiviseringer.
Piloterne tilbyder en reduktion på 25 procent, svarende til en besparelse på 450 millioner svenske kroner om året.
Under coronapandemien fyrede SAS piloter. Andre gik på midlertidig deltid, og piloterne accepterede, at lønnen blev fastfrosset for en tid. Piloterne har krævet, at de, der blev fyret under coronapandemien, bliver genansat i moderselskabet.
Omgår overenskomsten
Det har bidraget til det anspændte forhold mellem parterne, at SAS under coronapandemien dannede datterselskaberne SAS Connect og SAS Link, hvor der blev ansat nyt og billigere personale. Piloterne opfatter det som en måde at omgå overenskomsten på, og de så det som en yderligere provokation, da SAS, dagen efter at piloterne havde afgivet deres strejkevarsel, oprettede et tredje datterselskab SAS Crew Services A/S.
Forhandlingerne var således låst fast, og parterne stod langt fra hinanden, da de i søndags mødtes for i sidste øjeblik at forsøge at lande en aftale og dermed forhindre en strejke i at bryde ud midt i højsæsonen.
De kommende døgns forhandlinger foregår i Stockholm og fra Danmark deltager formand for Dansk Pilotforening Henrik Thyregod og forhandlingschef i Dansk Metal Keld Bækkelund Hansen.
Læs også
SAS opretter tredje datterselskab dagen efter piloternes konfliktvarsel
Læs også
SAS optrapper konflikt ved at varsle lockout af både piloter og kabinepersonale
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.