Det viser jo bare, at der er råd til at give medarbejder en anstændig løn
Lav løn og dårlige arbejdsforhold gør, at omkring 76.000 britiske lastbilchauffører nægter at fortsætte i erhvervet, skriver Storbritanniens næststørste fagforening Unite the Union (Unite).
Firmaer ser desuden deres chauffører gennemføre strejke mod en timeløn, der kan være på under 43 kroner, mens fagforeninger for første gang i årtier spiller en fremtrædende rolle i kampen for lønforhøjelser i Storbritannien.
På grund af manglen på chauffører har supermarkeder set deres hylder stå tomme for varer, mens tankstationer er løbet tør for brændstof, der ikke er blevet leveret.
Ifølge The Guardian har manglen på britiske lastbilchauffører fået firmaer til at overbyde hinanden i forsøget på at hyre chauffører, så deres varer kan blive leveret. Således tilbyder arbejdsgivere hyringsbonusser, lønforhøjelser og årlige lønstigninger på over 25.000 kroner.
“Værste årti for lønstigninger siden Napoleonskrigene”
Fagforeningen Unite har udgivet et manifest, der forklarer, hvorfor lastbilchauffører fravælger erhvervet. Her understreger Unite, at chaufførernes lave lønninger er hovedproblemet.
“Der er ingen tvivl om, at chauffører i sektoren er blevet underbetalt i mange år. Kulturen for at nedbringe vilkår gennem benchmarking og outsourcing samt misbrug af agentur-chauffører og falske selvstændige chauffører har resulteret i løn, der ikke afspejler de færdigheder, viden og kvalifikationer, der er nødvendige for at udføre jobbet”, skriver Unite.
Lastbilchaufførernes lave lønninger er en del af en bredere tendens i Storbritannien, hvor gennemsnitslønnen stadig er lavere end før finanskrisen i 2008. Gennemsnitslønnen er altså ikke steget i over 13 år, skriver The Guardian og tilføjer, at Storbritannien har oplevet “det værste årti for lønstigninger siden Napoleonskrigene” i 1800-tallet.
– Der er ikke mangel på arbejdskraft, der er mangel på løn. Der er mennesker til at udføre disse job, hvis der tilbydes nok penge til, at de vil yde, hvad der kræves af jobbet, siger Alex Marshall, leder af fagforeningen IWGB, til The Guardian.
Farlige arbejdsforhold
Samtidig advarer fagforeningen Unite om, at den konservative britiske regering ledet af Boris Johnson forsøger at lempe reglerne for, hvor mange timer et firma må kræve, at dets lastbilchauffører kører om dagen.
Normalt må en britisk lastbilchauffør maksimalt køre 10 timer om dagen, men for en “midlertidig periode” på seks måneder vil regeringen ændre den maksimale køretid til 11 timer, samtidig med at hviletiden reduceres.
Unite kalder regeringens plan for “farlig, hensynsløs og potentiel ulovlig”, da den vil øge chaufførernes træthed og dermed risikoen for trafikuheld. Desuden stiller Unite et juridisk spørgsmålstegn ved, om en seksmånedersperiode på lovlig vis kan betegnes som “midlertidig”.
For første gang i en generation er det sælgers marked for arbejdere.
Andy Prendergast, national sekretær for GMB
Unite anser regeringen og arbejdsgiverne for at være ansvarlige for de dårlige løn- og arbejdsforhold, den medførte mangel på lastbilchauffører og dermed firmaernes mangel på dagligvarer og brændstof.
For at sikre at lastbilchauffører arbejder under ordentlige løn- og arbejdsforhold, kræver Unite, at der oprettes et nationalråd, der skal sætte standarder for chaufførerne, så deres arbejdskraft ikke bliver misbrugt af arbejdsgivere.
Tomme hylder og brændstofkrise
Ian Wright, chef for Food and Drink Federation (FDF), fortæller BBC, at kunder i Storbritanniens supermarkeder ikke længere kan gå ud fra, at de vil have mulighed for at købe alle de varer, som normalt har været at finde på hylderne.
– I sidste uge havde hele det østlige England stort set ingen forsyning af flaskevand, fordi det bare ikke var muligt for de virksomheder, der transporterer de ting rundt, at levere, siger chefen for FDF, der repræsenterer over 800 fødevarefirmaer.
Og mens mange hylder i Storbritanniens supermarkeder står tomme, er der samtidig opstået mangel på brændstof. The Independent beskriver situation som en “brændstofkrise”, der fører til enormt lange køer ved tankstationer, hvor der er opstået hamstring og slagsmål mellem bilister om adgangen til brændstof.
Ifølge Morning Star er manglen på brændstof kommet til et punkt, hvor regeringen af sikkerhedsmæssige årsager forbereder militæret på at transportere brændstof til de britiske tankstationer.
“Sælgers marked for arbejdere”
Men selv om mange firmaer oplever manglen på dagligvarer og brændstof som en økonomisk krise, skaber situationen “muligheder” for arbejderne, skriver The Guardian.
250 chauffører for firmaet Yodel, der leverer varer til Aldi og Marks & Spencer, har for nylig stemt for at nedlægge arbejdet i protest mod dårlige løn- og arbejdsforhold. Samtidig strejker firmaet Ocados chauffører, fordi de tjener mindre end 43 kroner i timen, og lignende protester har udfoldet sig andre steder i landet.
– For første gang i en generation er det sælgers marked for arbejdere, siger Andy Prendergast til The Guardian. Han er national sekretær for fagforeningen GMB, der repræsenterer chauffører i logistiksektoren.
Ifølge transportmediet Trans.INFO har manglen på britiske lastbilchauffører fået firmaer som Arla, Asda og Tesco til at tilbyde hyringsbonusser på op til 17.200 kroner. Samtidig forhøjer Aldi lastbilchaufførers løn, mens et råd i Hertfordshire Amt indfører årlig lønstigning på 25.000 kroner for dets skraldebilchauffører.
Firmaernes “bydekrig” kommer, efter at de britiske fagforeninger har set deres medlemstal vokse for fjerde år i streg. Forinden var medlemstallene ellers dalet i årtier. Fagforeningernes nye styrke gør, at de ikke længere kæmper for at redde jobs, men for højere lønninger og bedre arbejdsforhold, slutter The Guardian.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.