Daniel Norback er kulturarbejder og leder af Norpol, som skaber forestillinger, der bevæger sig mellem teater og journalistik.
Derudover bor han på Nørrebro – meget tæt på Tikøbgade – hvor der i efteråret 2019 udspillede sig en arbejdskonflikt, som kulminerede med, at et stillads blev væltet.
Jeg synes, kunsten har en opgave i at tage svære samfundsproblemer frem og debattere dem.
Daniel Norback, kulturarbejder og instruktør
Den konflikt har han nu skabt teaterstykket Arbejdskraft over, som har premiere den 23. september. Et stykke som på den ene side handler om den konkrete konflikt, men på den anden side også om de store samfundsmæssige forhold, som ligger bag konflikten.
– Jeg synes, kunsten har en opgave i at tage svære samfundsproblemer frem og debattere dem, siger Daniel Norback til Arbejderen.
– I stykket ser vi på konsekvenserne af den vandrende arbejdskraft i EU. Jeg er som sådan ikke imod EU og østarbejderne, men jeg kan se, at det har nogle store konsekvenser især for håndværksbranchen, som er under pres. Den problematik synes jeg ikke, vi taler nok om – og i hvert fald ikke i kunsten.
– Jeg ser det sådan, at i det sekund stilladset falder – falder også ideen om samarbejde over grænserne i Europa, forklarer Daniel Norback.
For vildt
Da stilladset blev væltet i december 2019, vidste Daniel Norback intet om stilladsbranchen.
– Da jeg hørte om konflikten, tænkte jeg, “det er da for vildt”. Jeg gik over på byggepladsen, og så blev jeg interesseret i, hvad der foregik. Jeg talte med forskellige mennesker, blandt andet nogle fra det firma, som stillede det nye stillads op, efter at det var blevet revet ned.
Da han først havde fået øje på stilladskonflikten, begyndte han at researche på den.
– Jeg begyndte at snakke med stilladsarbejdere, og jeg tog fat i det litauiske arbejdshold. Jeg opsøgte nogle mennesker, som vidste noget om, hvad der foregik, og mødte virkelig mange søde mennesker, men også lukkede døre fra begge sider i konflikten. Så det var ikke altid nemt at være journalist.
– For mig har det været en meget spændende proces. Jeg har været med Rune – som er stilladsarbejder – på arbejde. Jeg har set, hvordan det foregår. Teaterstykket er dermed også blevet en hyldest til håndens arbejde. Og en hyldest til de mange fysiske job, som er forsvundet til andre lande som følge af globaliseringen, siger Daniel Norback.
Byggeplads i Tikøbgade
Arbejdskraft tager udgangspunkt i den konflikt, som udspillede sig omkring byggeriet i Tikøbgade, hvor firmaet DS Byggeri, som var underentreprenør til Dansk Boligbyg A/S, havde ansat folk fra Polen og Litauen.
I efteråret 2019 havde byggefagforeningerne i København gennem flere måneder pladsen i sigtekornet, da de mente, at der ikke blev udbetalt overenskomstmæssig løn, at der foregik sort arbejde og i øvrigt var store problemer med sikkerheden.
I december kørte konflikten op i en spids, da en faglig sekretær fra El-forbundet og en stilladsarbejder blev overfaldet, da de ville dokumentere, hvordan arbejdet foregik. Det resulterede efterfølgende i, at de københavnske stilladsarbejdere nedlagde arbejdet og forsamlede sig foran byggepladsen, hvor et stillads blev væltet.
Ikke et partsindlæg
Daniel Norback understreger, at teaterstykket som sådan ikke er et partsindlæg for eller imod stilladsarbejderne eller de litauiske arbejdere, altså de to parter i konflikten.
– Det er nogle meget forskellige vilkår, som de to parter har, men for dem begge gælder, at de er underlagt nogle processer, som sker her og nu i Europa.
Du taler kun om konfliktens to parter, men er der ikke også en tredje part, arbejdsgiverne, som udnytter de muligheder, den vandrende arbejdskraft har givet?
– Jo, og det synspunkt fremføres også i teaterstykket af stilladsarbejderen Rune, som siger, at han ikke har noget imod den litauiske stilladsarbejder, men har noget imod hans boss, som underbetaler de litauiske arbejdere.
I denne konflikt har der jo også været talt om kriminelle bagmænd…
– Ja, det er et meget komplekst billede, som den her forestilling spiller ind i. Jeg har ikke mulighed for at tage alle facetter op, men nogle af de ting, du nævner, bliver sagt i stykket. Jeg har været nødt til at give teaterstykket en form, en slags abstraktion, som er kunstens væsen. Jeg viser nogle billeder, og så må det være op til publikum at tale videre om den her problemstilling, som er meget vigtig, siger Daniel Norback.
Manderoller
Teaterinstruktøren understreger dog, at selv om stykket beskæftiger sig med et alvorligt emne, har det også andre lag og er sjovt.
– For mig som kulturarbejder har det været interessant at møde stilladsarbejderne, som er en meget mandsdomineret branche, hvor der er kort fra ord til handling og i det hele taget “ikke så meget pis”.
Det bruger Daniel Norback i teaterstykket, hvor han selv medvirker som kulturarbejder. Derudover medvirker også en litauisk stilladsarbejder og en polsk lyddesigner.
– På en måde sætter vi jo ansigter på den her konflikt. Vi kommer fra forskellige steder i Europa. Og mig og min litauiske stilladsarbejder har en mandlig konkurrence, hvor vi leger med hinanden. Der opstår et clash mellem den hårde arbejder og den lette kulturarbejder – det giver nogle sjove scener.
– Som scenekunstner er det vigtigt for mig at tage udgangspunkt i nogle konkrete begivenheder og konflikter, men også at gøre dem sjove. Jeg vil gerne blande politisk scenekunst med et personligt legende univers og skabe noget nyt. Ellers kan man jo lige så godt læse en interessant artikel i en avis. I mine forestillinger vil jeg gerne åbne publikums sind op og få dem til at tænke nyt, siger Daniel Norback.
Arbejdskraft har premiere den 23. september og spiller frem til den 2. oktober. Lige nu er der ingen planer om at tage på turné, selv om instruktøren meget gerne ville.
– Det er et teaterstykke, som kræver et særligt rum, fordi vi bygger et stillads op. Men det er samtidig et oplagt debatstykke, som henvender sig til alle former for organisationer, som har tilknytning til håndens arbejdere. Det er så sjældent, der laves teater om arbejdere – det er altid middelklassens problemer, som behandles, lyder det til afslutning fra Daniel Norback.
“Arbejdskraft” spiller fra 23. september til 2. oktober. Billetter købes via teaterbilletter.dk
Læs også
Faglig strid handler om snyd, sort arbejde og manglende sikkerhed
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.