Diskrimination af personer med funktionsnedsættelse
FN’s Handicapkomité skal vurdere, om Danmark overholder FN's Handicapkonvention. Komitéen har to gange tidligere kendt Danmark skyldig i at overtræde konventionen.Her troede man måske lidt naivt, at personer med funktionsnedsættelse (handicappede) her i Danmark var genstand for en særlig positiv omsorg og støtte, der gør det muligt at fungere på lige fod med den øvrige befolkning.
Det er da også meget sjældent, at man i den offentlige debat hører problemstillinger italesat som diskrimination, når det drejer sig om personer med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser.
Hvis det skal være, så taler man om ligebehandling, og i meget grelle tilfælde kan man da også klage til et “Ligebehandlingsnævn”, hvis man føler, at der er tale om den lovgivning, som findes på området.
Her er så tale om blandt andet lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet, der blandt andet indeholder beskyttelse mod direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund af handicap.
Måske er det selve formålet at holde disse medborgere uden for indflydelse – selv om det jo kan være svært at tro.
Ordet diskrimination findes derimod ikke i loven, og det virker heller ikke som om, de organisationer, der varetager interesserne for personer med funktionsnedsættelser, er særligt optagede af at tale om diskrimination. Men måske er det netop det, vi skal til at gøre.
Netop nu er der møder i FN’s Handicapkomité, hvor Danmark er et af de lande, som er inviteret til en drøftelse af forholdene for de handicappede i Danmark.
Her kan man godt tale om diskrimination, idet man i FN bruger definitionen:
Discrimination on the basis of disability “means any distinction, exclusion or restriction on the basis of disability which has the purpose or effect of impairing or nullifying the recognition, enjoyment or exercise, on an equal basis with others, of all human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural, civil or any other field. It includes all forms of discrimination, including denial of reasonable accommodation”.
Ud fra denne definition vil komitéen komme til at stille en række kritiske spørgsmål til repræsentanterne fra de danske myndigheder, og på baggrund af svarene herpå vil der blive udarbejdet såkaldte “Concluding Observations” om Danmarks overholdelse af FN’s Handicapkonvention – se seneste konklusioner fra 2014 på FN’s hjemmeside.
Danmark overtræder konvention
Ud over forløbet med de periodiske møder/rapporter, kan man også indgive klager til komitéen, hvis man i individuelle sager mener, at Danmark har overtrådt FN’s Handicapkonvention.
Det er ikke mange gange, at Danmark er blevet indklaget, men i de to sager, der indtil nu er afgjort af komitéen, er der i begge sager fundet overtrædelser – se for eksempel på min hjemmeside.
At der vil komme flere sager er utvivlsomt, og denne udvikling taler i retning af en mere “rettighedsorienteret” tilgang i strategien for at sikre et værdigt liv for personer med funktionsnedsættelser.
Lad os dog tale om diskrimination, når det er dét, der er sagen. På den måde kan vi også få ført de sager, der forhåbentlig kan føre til også generelle forbedringer for en særligt udsat gruppe af befolkningen.
For mit eget vedkommende er det jo sager om diskrimination i forbindelse med tildeling af statsborgerskab, som jeg blandt andet tidligere har ført (og fået medhold) ved FN’s Menneskerettighedskomité.
Se senest sag CCPR No. 2754/2016, som kan ses på min hjemmeside.
Der er dog desværre en generel politisk uvilje mod udlændinge, hvilket desværre også slår igennem i den diskriminerende behandling, som handicappede udlændinge udsættes for ved deres ansøgninger om indfødsret.
Derfor er det desværre nødvendigt fortsat at tale om diskrimination og at føre disse sager, i håbet om at også danske folketingspolitikere med tiden forstår, at en støt voksende andel af befolkningen ikke er i stand til at stemme til folketingsvalg, uanset at de er medborgere, som har levet her i årevis herunder også med funktionsnedsættelser, der gør det endnu vigtigere at kunne deltage i den demokratiske proces om, hvilken lovgivning der skal gælde herom.
Men måske er det selve formålet at holde disse medborgere uden for indflydelse – selv om det jo kan være svært at tro.
Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.