Når de store statslige bygge- og anlægsprojekter igangsættes, kniber det med transparens i hørings- og indsigelsesfasen. Den store industri-, erhvervs- og landbrugslobby afholder lukkede møder med bygherre.
Et eksempel er Kattegatforbindelsen. Her har man fra Transportministeriet meddelt, at projektet er lagt stille. Men under overfladen arbejdes der på planerne.
Transportministeriet har et forslag ude om lovændring, så betonelementfabrikken på Lolland bliver bevaret, når Femernforbindelsen er færdigbygget. Der er ingen offentlige planer om, hvad fabrikken skal bruges til. Så må vi se, om Folketinget kan stemme om et forslag uden konkret indhold.
Så derfor er en Kattegatforbindelse en dårlig og omkostningstung idé.
Vi ser jo også, hvordan industri-, erhvervs- og landbrugslobbyen arbejder i EU, hvor der holdes lukkede møder med EU-kommissionens top. Og hvor de anbefaler Kommissionen at prioritere erhvervslivet før miljø, natur og folkesundhed.
Vi har hørt gentagne gange fra politikerside ordet vækst i forbindelse med en Kattegatforbindelse. Det vi får mest vækst i, det er ødelagt natur og miljø, flere biler på vejene og udgifter i sundhedsvæsenet.
Så derfor er en Kattegatforbindelse en dårlig og omkostningstung idé. Projektet passer meget dårligt i forhold til grøn omstilling og reduktion af CO2.
Så skal vi nok ikke snakke så meget om demokratisk proces.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.