Fleksibilitet med eleven i fokus
Hvis flere skal begynde på og gennemføre en erhvervsuddannelse, er der brug for undervisning af høj kvalitet, vejledning og inddragelse af eleverne. Der skal mere fleksibilitet på uddannelserne, bedre sociale miljøer og samme muligheder for ferie på alle ungdomsuddannelser.Penge er ikke det eneste, der skal til for at sikre, at flere gennemfører og starter på erhvervsuddannelserne. Men er målet bare at få en masse igennem et system, hvor de ikke trives, eller de ikke uddanner sig til noget, de har lyst til?
Det er det ikke for mig. I stedet bør vi have et system, der griber os og hjælper, både når det går godt, og når det går skidt. På erhvervsskolen betyder det blandt andet undervisning i høj kvalitet, vejledning og inddragelse af eleverne på meningsfyldte måder.
Men vigtigst af alt, når der skal laves forandring, er at have målgruppen – nemlig eleverne – for øje. Vi går hver dag på landets erhvervsuddannelser, og det er os, uddannelserne er der for, så derfor bør forandringer ske med eleverne ved bordet, både nationalt og lokalt. Landets erhvervsuddannelseselever er stolte af deres uddannelser og vil gerne være med til at gøre dem bedre, så stol på os, og lad os være med, når der skal laves forandringer.
Hvis erhvervsuddannelserne skal kunne konkurrere med gymnasierne, skal de også kunne konkurrere med dem om det bedste ungdomsmiljø.
En del af den forandring, der skal laves, handler ikke så meget om, hvad der sker, men hvad der skal være mere af. Der skal være bedre sociale fællesskaber, større muligheder for læring på anderledes måder og langt mere ferie. Hvis erhvervsuddannelserne skal kunne konkurrere med gymnasierne, skal de også kunne konkurrere med dem om det bedste ungdomsmiljø. På erhvervsuddannelserne er der langt fra de bedste muligheder for det lige nu og ikke nok vilje blandt ledelse og politikere til at opnå det.
Hvad kan flere sociale miljøer så være? Det kan være alt muligt, men bør altid ske i samarbejde med den enkelte skole og uddannelse. Derfor er det særligt vigtigt, at eleverne bliver inddraget i, hvad de synes er fedt, og hvilke sociale aktiviteter de vil deltage i. Men nogle mere konkrete ideer kan man tage direkte fra andre uddannelser, det kan for eksempel være fredagsbarer, brætspilcafé og fester, men det kan også være ting, der er mere specifikke til erhvervsuddannelser som åbne værksteder, fyraftensfusk og meget mere. Selv om bedre sociale miljøer er vigtigt for både at kunne tiltrække og fastholde elever, skal det jo gå hånd i hånd med god undervisning i høj kvalitet.
Derfor er der også brug for mere fleksibilitet i, hvordan vi uddanner på erhvervsuddannelserne, både for eleverne generelt, men særligt også for de udfordrede elever. Der er lige nu alt for lidt fleksibilitet i forløbene, og hvis man for eksempel har større eller mindre udfordringer, er der ikke et system, der griber en og sikrer, at man får den hjælp, man har behov for. Derfor bør det blive muligt, at skolerne fylder mere for dem, der har udfordringer, så de kan få den pædagogiske støtte, de har behov for.
Men der er også brug for at kigge på, om systemet er for firkantet selv for den mere gennemsnitlige elev. EEO mener, der bør være mulighed for at kunne lære på forskellige måder, det kan blandt andet være gennem studieture, opgaver på tværs af uddannelser og bedre muligheder for at udforske i sit eget fag. Vi skal have plads til at kunne nørde os ned i vores fag, både med globalt og lokalt fokus, og derfor bør vi arbejde på nye måder i vores uddannelser.
De her ting vil hjælpe med at gøre det endnu federe, end det er i dag at gå på en erhvervsuddannelse, men der bliver ved med at være et men. En elev på en erhvervsuddannelse har cirka fire ugers mindre ferie end en gymnasieelev. Her bør uddannelserne ligestilles, så man har samme friheder og muligheder, uanset hvilken uddannelse man tager. Man bør give alle unge de samme muligheder for at blive voksne i et roligt tempo, og noget af det vigtigste er, at det er muligt at holde fri samtidig med ens venner, men det har man ikke altid, når man går på en erhvervsuddannelse.
Så alt i alt bør eleverne inddrages i forandringerne på deres uddannelse. Der skal mere fleksibilitet på uddannelserne, bedre sociale miljøer og samme muligheder for ferie på alle ungdomsuddannelser.
Det er sikkert ikke så nemt, som det lyder, men i EEO håber vi på, at vi kan være med til at skabe forandring i systemet, så uddannelserne kan følge med tiden og dem, der går på dem.
Dette er et blog-indlæg, der alene er udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.