Uden for emnet – og så alligevel ikke: https://www.dr.dk/nyheder/indland/medarbejdere-advarede-om-svig-inden-styrelse-udbetalte-28-millioner-kroner-til
Næsten alle Folketingets partier er med i en eller anden del af regeringens nye gigantiske infrastrukturaftale, som blev fremlagt i sidste uge.
Nogle har allerede døbt den “asfaltaftalen” – og det med god grund.
Med investeringer for samlet set 161 milliarder kroner er der tale om den største danske infrastrukturplan nogensinde. Og selv om der er i aftalen er nye investeringer i togdrift, kollektiv trafik og cykelstier, så sker der samtidig en massiv oprustning af biltrafikken. Aftalen indeholder over 25 motorvejs- og vejanlægsprojekter.
Flere veje giver mere biltrafik og mere trængsel. Og heller ikke elbiler er klimaneutrale – hverken i produktion, drift eller som skrot.
161 milliarder kroner er mange penge – penge som ikke kan bruges på andre gode offentlige projekter eller forbedring af velfærden. Mens sygeplejerskerne strejker, og velfærden udsultes, fremmes trafik – vi skal simpelthen transportere os mere, hurtigere, længere…
Industrien jubler sammen med politikerne. Ikke mindst asfaltindustrien er ganske godt tilfreds, ligesom brancheorganisationen for vejtransport er. Omvendt kritiserer grønne eksperter og klimaaktivister aftalen.
Sagt på ekspertsprog: Det er en aftale, der ikke gør noget godt for Danmarks mål om at skære 70 procent af CO2-udledningen i 2030.
Eller som Danmarks Naturfredningsforening siger: Nye motorveje er ikke kun dårligt nyt for klimaet, det har også negative konsekvenser for vores natur.
Regeringen selv forsøger at sælge aftalen som klimaneutral. Og asfalten er angiveligt klimavenlig. Men som flere eksperter påpeger, så har regeringen i sine beregninger ikke medregnet den CO2-udledning, der sker i forbindelse med at anlægge vejprojekterne.
Flere veje giver mere biltrafik og mere trængsel. Og heller ikke elbiler er klimaneutrale – hverken i produktion, drift eller som skrot.
Og ikke nok med det – det er også en del af aftalen, at man ødelægger naturområder. 20 kilometer fire-sporet motorvej hen over Egholm. En ø som er drevet helt økologisk.
Bag hele aftalen ligger en grundlæggende tro på, at vi bare skal fortsætte med at vækste og forbruge – og skifte til lidt grønnere teknologi. Klimakrisen løser vi med et teknologisk fix – ikke i dag men i morgen eller i overmorgen.
Tænk hvis de 161 milliarder var blevet brugt på at fremme alle mulige former for kollektiv trafik. Tænk hvis vi samtidig besluttede, at vi ikke har brug for flere veje.
Det er lidt sigende, at aftalen blev fremlagt, mens de i Canada havde 46 graders varme…
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.