“… der er en klar fornemmelse af, at DI er med til at presse på for at lave varige besparelser på vores bekostning …” = hvad pokker er meningen??? Hvor er fagforeningerne, hvor er den nationale foragt for sådan noget???
I takt med at coronarestriktionerne bliver lempet, går stadig flere fly på vingerne i Københavns Lufthavn. Det betyder også, at nogle af de mange, der blev fyret under coronakrisen, så småt begynder at vende tilbage til deres arbejdspladser.
I nogle tilfælde på helt andre vilkår.
Ledelsen i SAS Ground Handling har meldt ud, at nyansatte bagageportører vil få en timeløn, der er 10 procent lavere end den nuværende løn. Samtidig bliver de kun ansat på deltid.
– Forestil dig, at du er gået ud af døren som opsagt fra din arbejdsplads for, lad os sige, et halvt år siden, og nu går du så ind ad den samme dør, til den samme arbejdsplads, det samme arbejde, de samme kollegaer, men til en lavere timeløn og en arbejdstid på 75 procent, siger Henrik Bay-Clausen.
Han er formand for 3F Kastrup, der blandt andet organiserer bagageportørerne.
Mange forringelser
Lønnedgangen er blandt de mange forringelser, som bagageportørerne har oplevet, efter at ledelsen i SAS Ground Handling sidste år opsagde lokalaftalerne.
Det har blandt andet betydet, at de har mistet den betalte frokostpause, at deres tillæg for weekendarbejde er forringet, og at de nu kun har fri hver tredje weekend mod hver anden weekend tidligere.
Kollegaerne oplever også, at de får kortere vagter, men til gengæld skal møde oftere ind, og at vagtplanen ofte ændres med kort varsel.
Bo Larsen, tillidsmand SAS Ground Handling
– Kollegaerne oplever også, at de får kortere vagter, men til gengæld skal møde oftere ind, og at vagtplanen ofte ændres med kort varsel. Det giver problemer. Folk skal jo kunne have et privatliv ved siden af arbejdet. De ekstra weekendvagter gør det især svært for fraskilte forældre med delebørn, forklarer Bo Larsen, der er tillidsrepræsentant og formand for bestyrelsen i Ekspeditionsarbejdernes Klub under SAS Ground Handling.
Han understreger, at de ansatte og deres repræsentanter har stor forståelse for krisen i luftfartsbranchen, der er en følge af coronapandemien. De gik sidste år med til en tre-måneders midlertidig lønnedgang på 10-15 procent ligesom ansatte i andre af lufthavnens firmaer. Derudover er de parat til at acceptere andre midlertidige forringelser, men ikke en varig lønnedgang eller total afskaffelse af lokalaftalerne.
Kort strejke
Tirsdag i denne uge blev situationen for meget for de ansatte i SAS Ground Handling. De nedlagde arbejdet overenskomststridigt i et par timer i protest.
Det samme gjorde ansatte i en række andre firmaer, der også står for bagage og fragt i lufthavnen, som Aviator, Spirit Air Cargo, Copenhagen Flight Services og Menzies.
Selvom arbejdet er genoptaget, ulmer utilfredsheden stadigt under overfladen, vurderer Henrik Bay-Clausen. Han understreger, at den ikke må føre til overenskomststridige arbejdsnedlæggelser. I stedet må parterne fremover sætte sig ved et bord og blive enige om, hvordan de løser uoverensstemmelser på arbejdspladsen.
– Lokalaftaler kan opsiges af begge parter. Vi har da også masser af gange oplevet virksomheder opsige en lokalaftale, fordi der var et enkelt eller nogle få punkter, de ville have ændret. Men vi har aldrig før oplevet, at hele aftaler bliver opsagt for helt at blive annulleret, siger den lokale 3F-formand.
Bo Larsen opfordrede kollegaerne til at stoppe den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse. Tillidsmanden arbejder nu videre med at finde en løsning på problemerne. Han oplever stor utryghed blandt kollegaerne.
– De er blandt andet bekymrede for, at det kommer til at give gnidninger, når to mand, der laver det samme arbejde, skal have forskellig løn. De tænker også på, om firmaet næste gang, der bliver fyret folk, vil skille sig først af med de “gamle”, der får mest i løn, forklarer Bo Larsen.
Med SAS’ nye lønmodel kommer en fuldtidsansat bagageportør i fremtiden til at have en bruttoløn på 28.371 kroner om måneden mod 31.562 kroner i dag. Men for dem, der kun kan få et deltidsjob, bliver lønnen jo endnu lavere.
De faglige klubber i lufthavnen har løbende kritiseret arbejdsgiverne for at udnytte coronakrisen til at forringe de ansattes løn og arbejdsvilkår.
Sidste efterår var der for eksempel protester foran Dansk Industri, samtidig med at de faglige organisationer uden held forsøgte at få arbejdsgiverne til at indgå nye lokalaftaler.
Læs også
Ud over SAS har bagageselskabet Menzies også opsagt lokalaftalerne.
De andre firmaer, hvor ansatte nedlagde arbejdet kortvarigt i tirsdags, har ikke opsagt lokalaftalerne eller krævet varige forringelser af løn- og arbejdsforhold.
Bekymring i andre firmaer
– Men kollegaerne er bange for, at det smitter. At deres firmaer følger efter for at være konkurrencedygtige. Bekymringen har ulmet længe, siger Clay Hansen, der er tillidsmand i Copenhagen Flight Services, der også står for bagagehåndtering.
Han var på tillidsmandskursus på kursuscentret Smålandshavet, da han tirsdag modtog besked om, at kollegaerne var gået til fagligt møde.
Copenhagen Flight Services har en lokal overenskomst. De ansatte er derfor anderledes stillet end de andre firmaer, der har lokalaftaler, som kan opsiges med tre måneders varsel.
Bekymringen blandt de ansatte i firmaet hang også sammen med, at ledelsen har været lang tid om at få underskrevet den nye overenskomst, der blev indgået sidste år. Den blev først underskrevet i tirsdags, hvor de ansatte gik til fagligt møde.
Det glæder Clay Hansen, at overenskomsten nu er på plads. Samtidig er han tilfreds med, at ledelsen i Copenhagen Flight Services har haft en anderledes tilgang end for eksempel ledelsen i SAS.
– De har ikke sat hårdt mod hårdt, men forsøgt at finde løsninger sammen med os. Vi har lavet aftaler, der kan hjælpe firmaet i den akutte krise, blandt andet gennem øget fleksibilitet, ændrede vagtplaner og andet, siger Clay Hansen.
Han understreger samtidig, at der ikke kan blive tale om varige forringelser af løn og arbejdsforhold. Alle aftaler er tidsbegrænsede og gælder kun under coronapandemien.
– Det skaber uro, at der er en klar fornemmelse af, at DI er med til at presse på for at lave varige besparelser på vores bekostning, konstaterer tillidsmanden.
Samlet set er omkring 1500 af 3F Kastrups medlemmer i lufthavnen blevet fyret, siden coronaepidemien startede i marts sidste år. I SAS Ground Handling og Copenhagen Flight Services er antallet af ansatte blevet omkring halveret.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.