DSB har solgt sine reservedelsværksteder inklusive 400 ansattes arbejdskraft til den tyske koncern Knorr-Bremse Group. Det betyder, at det tyske firma fremover skal vedligeholde DSB’s tog.
Den tyske gigant er berygtet i den tyske fagbevægelse for at undergrave faglige rettigheder.
De overtager en virksomhed med ordrebogen fuld, og de ved præcis, hvor mange milliarder DSB hælder i at vedligeholde sine tog.
Jens Christian Kjeldsen, FO Jernbane
I 2017 krævede ledelsen af Knorr-Bremse Group – ifølge det tyske metalarbejderforbund, IG Metall – at deres ansatte skulle arbejde i 42 timer i stedet for 38 timer – uden fuld lønkompensation.
De ansatte arbejdede i forvejen 38 timer i stedet for den 35 timers normale arbejdsuge i Tyskland. Og dermed kan Knorr-Bremse Group udkonkurrere sine konkurrenter, der overholder overenskomsten.
Kravet om at arbejde gratis kom, på trods af at Knorr-Bremse Group på få år havde fordoblet sit overskud – fra 2,5 milliarder kroner til 4,8 milliarder kroner.
Ifølge det tyske metalarbejderforbund har Knorr-Bremse-koncernen meldt sig ud af den tyske arbejdsgiverforening – og dermed også af overenskomsten.
Fagforening vil holde øje
FO Jernbane, der organiserer de 400 ansatte på DSB’s værksteder, vil holde et skarpt øje med, om den tyske koncern går til angreb på de danske arbejderes løn- og arbejdsforhold.
– Hidtil har vi haft en god kommunikation med ledelsen i Knorr-Bremse Group. Men nu melder virkeligheden sig. Når en virksomhed skal overdrages, og man skal have de ansatte med over i et nyt firma, så lover man guld og grønne skove, siger formand for FO Jernbane Jens Christian Kjeldsen til Arbejderen.
Han fortsætter:
– Det er trist at læse om de angreb på faglige rettigheder, som Knorr-Bremse Group har foretaget i Tyskland.
Før han blev fagforeningsformand, var han fællestillidsmand for arbejderne på DSB’s loko- og vognværksteder og reservedelsværksteder.
Knorr-Bremse Group har meldt sig ind i Dansk Industri og har indtil videre anerkendt både overenskomsten og arbejdernes lokalaftaler.
Men i princippet kan Knorr-Bremse når som helst opsige lokalaftalerne med to måneders varsel, og den gældende overenskomst gælder kun til den 1. april 2023, hvor den skal forhandles igen.
– Men hvis Knorr-Bremse Group viser sig at være nogle bisser og går imod det danske aftalesystem, vores kollektive aftaler og opsiger overenskomsten, så har vi mulighed for at tage faglige skridt og eksempelvis blokere virksomheden, fortæller Jens Christian Kjeldsen.
Han fortsætter:
– Det bliver spændende at se, om Knorr-Bremse Group er i stand til at holde på de ansatte, de overtager fra DSB. Men hvis de begynder at kræve, at de ansatte arbejder i 42 timer, eller opsiger overenskomsten, så vil folk flygte fra virksomheden, og så vil det blive svært for Knorr-Bremse Group at leve op til deres forpligtelser om at vedligeholde DSB’s toge.
Den tyske koncern opkøbte DSB-værkstederne og retten til at vedligeholde DSB’s tog for 370 millioner kroner. Det kan vise sig at være en rigtig god forretning uden de store risici.
– De overtager en virksomhed med ordrebogen fuld, og de ved præcis, hvor mange milliarder DSB hælder i at vedligeholde sine tog.
Med handlen overtager det tyske selskab følgende DSB-værksteder: Komponentværksted i Sonnesgade i Aarhus, Ombygning & Havari i Aarhus, Komponentværksted i Taastrup og El-Teknik i København.
Politisk flertal åbnede portene for privatisering
DSB’s beslutning om at sælge ud af sine reservedelsværksteder blev taget, efter at samtlige partier i Folketinget – på nær Enhedslisten – besluttede, at det fremover skal være det firma, der leverer tog til DSB (eksempelvis Alstom eller Siemens), der samtidig får retten til at vedligeholde togene.
Politikernes beslutning betyder, at det fremover er den franske togproducent Alstom – og ikke DSB – der skal vedligeholde de 150 elektriske tog, som DSB har købt hos Alstom. Togene bliver leveret fra 2024 og frem mod 2030 og skal afløse alle DSB’s nuværende lokomotiver, IC3- og IC4-togsæt på regional- og intercitystrækningerne.
Derfor har DSB lukket ned for sin egen vedligeholdelsesafdeling – og vil i perioden frem mod 2030 lade det tyske koncern Knorr-Bremse Group stå for vedligeholdelsen af DSB’s nuværende tog.
– Det var et rent politisk diktat, at DSB fremover skal outsource vedligeholdelsen til det firma, man køber sine tog af. Jeg meldte mig ud af Socialdemokratiet, da beslutningen blev taget, siger Jens Christian Kjeldsen.
Forud for beslutningen var han i Folketingets Transportudvalg for at advare mod at fratage DSB retten til at vedligeholde sine lokomotiver og tog.
– Jeg advarede politikerne mod at eksperimentere med vedligeholdelsen af vores tog i Danmark. Hvad sker der, hvis et af de private firmaer pludselig går konkurs? Så har vi ingen til at vedligeholde vores tog. Vi har en velfungerende vedligeholdelsesdivision i DSB, der sikrer, at DSB kører med en høj rettidighed. Samtidig har vi en arbejdsplads, der er i stand til at fastholde de ansatte, konstaterer Jens Christian Kjeldsen.
Læs også
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.