05 Apr 2020  

KBH: Skyfrit, 7 °C

Storbritannien nationaliserer jernbane

Efter flere års klagestorm

Storbritannien nationaliserer jernbane

Om 10 dage overtager den britiske stat jernbanedriften i Nordengland fra Arriva. Siden Arriva overtog driften i 2016, har der været store forsinkelser, høje billetpriser og elendig kundeservice.

Siden Storbritannien 31. januar formelt forlod EU, skal landet ikke længere rette sig efter unionens direktiver, der forbyder statsmonopoler på jernbanedrift.
FOTO: Peter Broster/CC 2.0
1 af 1

Jernbaneselskabet Northern, der opererer i det nordlige England, bliver nu nationaliseret af den britiske regering.

Privatiseringen af ​​jernbane-nettet er totalt mislykket. Kun aktionærernes lommer er fyldte.
Manuel Cortes, fagforeningen TSSA

Northern drives af Arriva, som er et datterselskab af de statslige tyske jernbaner Deutsche Bahn. Selskabet har drevet jernbanetrafik i det nordlige England siden 2016.

Det er Storbritanniens største jernbaneselskab i forhold til antallet af togruter. Arriva Rail North (ARN) skulle egentlig drive togdriften i Nordengland helt frem til 2025.

Men den konservative transportminister Grant Shapps mener, at passagererne har "mistet tilliden" til Northern og firmaet bag det.

– Folk i nord fortjener bedre, deres lokalsamfund fortjener bedre, siger han ifølge dagbladet The Guardian.

Den britiske transportminister er ikke blevet tilhænger af nationaliseringer, men besluttede at nationalisere Northern som "sidste udvej".

>> LÆS OGSÅ: Brexit baner vejen for offentlig togdrift

Siden Northern overtog togdriften i 2016, er der kommet tusinder af klager over forsinkelser, høje billetpriser og dårlig kundeservice. Desuden er både togvogne og lokomotiver forfaldet, rapporterer TV-stationen ITV, der tilføjer, at togpersonalet gentagne gange har strejket imod de dårlige forhold.

Northern forbandt blandt andet områdets største byer som Liverpool, Manchester, Leeds, Sheffield og Hull.

Fagforeninger tilfredse

Ledere fra togpersonalets fagforeninger er positive overfor, at den konservative britiske regering nu er "blevet nødt" til at renationalisere Northern.

Det var ellers den konservative regering under premierminister John Major, der i 1993 besluttede at opdele og privatisere den statsejede britiske jernbane.

– Privatiseringen af ​​jernbanenettet er totalt mislykket. Kun aktionærernes lommer er blevet fyldt, siger Manuel Cortes, leder af transportfagforeningen TSSA, til TV-stationen BBC.

Mick Cash, formand for transportforbundet RMT, ser nationaliseringen af Northern som "et signal".

– Northern er et tydeligt tegn på alt, der er forkert ved Storbritanniens ødelagte, privatiserede jernbaner. Dette åbner sluserne for at nationalisere hele jernbanenettet, siger han.

>> LÆS OGSÅ: Passagerer kræver renationalisering af togdrift

Nedslidte tog og skinner

Mick Whelan, formand for lokomotivførerne fagforening ASLEF, er også tilfreds, men påpeger, at alle landets jernbaner i dag er så "fuldstændig nedslidte, at forbedringer vil tage tid".

– Jeg opfordrer regeringen til at gennemføre en fuldstændig nationalisering af jernbanenettet med en klar og langsigtet strategi for jernbanerne og ikke blot som et svar på en enkelt virksomheds fiasko, siger han ifølge det britiske dagblad Morning Star.

Han tilføjer, at skiftende konservative regeringer i årevis har forsømt at vedligeholde infrastruktur som broer og stationer.

>> LÆS OGSÅ: Nye lokalaftaler i Arriva er faldet på plads

Flere nationaliseringer

Ifølge dagbladet Financial Times står South Western Railway, landets næststørste jernbaneselskab, også over for nationalisering som følge af de samme problemer, som Northern skabte i Nordengland.

Allerede i 2018 bekendtgjorde regeringen under den konservative Theresa May, at togdriften i det østlige England vil blive renationaliseret. Her har det statsejede East Coast-selskab overtaget driften.

Og firmaet scorer nu højt i tilfredshed blandt kunderne i forhold til landets øvrige togselskaber, oplyser Cat Hobbs, der er leder af anti-privatiseringsgruppen "We Own It".

– Vi har alt for længe set endeløse forsinkelser og aflysninger på Northern. Jernbaneprivatiseringerne har fejlet over hele landet. Offentligt ejerskab er den rette kørselsretning, siger hun med et smil til Morning Star.

Private kørte af sporet

Tidligere har den britiske stat stoppet milliardæren Richard Bransons private jernbaneselskab Virgin Trains fra at drive jernbanedrift. Selskabet mistede sidste år retten til at køre tog efter 22 år på britiske spor. Det sidste Virgin Train-tog forlod således Euston-stationen i London klokken 21.42 lokal tid den 8. december sidste år med retning mod Wolverhampton.

Tidligere samme dag brød firmaets tog fra London til Manchester i øvrigt sammen i Stockport, og passagererne måtte fragtes i busser til deres destination.

Et andet privat firma har nu overtaget efter Virgin Train, men debatten om helt at nationalisere bølger livligt, skriver Morning Star.

Imod EU-regler

Når Storbritannien endeligt forlader EU den 31. december, slipper de britiske jernbaner ud af EU's jernbanelovgivning, som består af en række EU-direktiver og EU-forordninger, der har til formål at nedbryde de statslige togselskabers monopol på at køre tog.

For eksempel giver EU's fjerde jernbanepakke fra 2016 alle togvirksomheder i EU ret til at køre passagertransport i alle medlemslande og pålægger landene at sende deres strækninger i udbud samt stille skinner og materiel til rådighed for private, der vil køre tog.

Men fagforeninger på hele kontinentet frygter, at denne omfattende liberalisering vil føre til dumping af løn- og arbejdsforhold.

De kritiserer, at når togtrafikken skal flyde frit over grænserne, kræver det, at de forskellige nationale standarder og krav til sikkerhed, togoperatører, skinner, signaler og uddannelse af lokoførere bliver harmoniseret i EU.

>> LÆS OGSÅ: EU kræver liberalisering af al togdrift

EU har til formålet oprettet et Jernbaneagentur, der skal stå i spidsen for den omfattende liberalisering af jernbanerne. EU-agenturet får enekompetence til at godkende togmateriel og udstede sikkerhedscertifikater til grænseoverskridende jernbanevirksomheder samt godkende kontrol- og signalsystemer overalt i EU.

>> LÆS OGSÅ: DSB på slagtebænken

EU's Lissabontraktat forbyder "urimelig" statsstøtte, statsmonopoler og "konkurrenceforvridning", der kan hindre varernes, kapitalens og arbejdskraftens frie bevægelighed.

Det britiske oppositionsparti Labour er tilfreds med nationaliseringen af Northern. Partiet ønsker i sit program fuld nationalisering af togdriften i Storbritannien.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


19. feb. 2020 - 09:58   20. feb. 2020 - 07:50

Storbritannien

ah@arbejderen.dk
Arriva
  • Arriva er et datterselskab af det statsejede tyske jernbaneselskab Deutsche Bahn (DB).
  • Selskabet er oprindeligt britisk, men blev opkøbt af DB i 2010 for omkring 1,5 milliarder pund.
  • Arriva står for DB's transportvirksomhed udenfor Tysklands grænser indenfor jernebane- og busdrift, driver sporveje, færger samt bil- og cykeludlejning.
  • Selskabet opererer i 14 europæiske lande og har omkring 60.000 ansatte.
  • Ud over Storbritannien er det Danmark, Sverige, Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Italien, Holland, Slovenien, Serbien, Kroatien, Spanien og Portugal.
  • I Storbritannien har Arriva hidtil stået for 21 procent af jernbanedriften og driver jernbanerne Northern frem til 1. marts samt CrossCountry, Chiltern Railways, Grand Central Railway og London Overground.

Kilde: Deutsche Bahn

EU's 4. jernbanepakke
  • EU-kommissionens fjerde jernbanepakke skal åbne den nationale passagertogdrift for private aktører fra år 2020.
  • Når private selskaber over hele EU skal kunne byde ind på de nationale strækninger, kræver det en harmonisering af de forskellige systemer. Derfor skal der indføres fælles standarder og fælles godkendelser for adgang for nye operatører.
  • EU's fjerde jernbanepakke er den sidste i en række pakker, der består af direktiver og forordninger, som skal harmonisere og liberalisere jernbanedriften i EU.
  • EU's fjerde jernbanepakke består af en politisk del og en teknisk del.
  • Den tekniske del går ud på at ensrette signalsystemerne og de nationale krav til sikkerheden samt at give EU's Jernbaneagentur mere magt på bekostning af de nationale sikkerhedsmyndigheder.
  • Fremover skal EU's Jernbaneagentur udstede EU-tilladelser til at køre tog.