16 Sep 2019  

KBH: Let skyet, 15 °C

Iran hopper på Kinas silkevej

Israel og USA raser

Iran hopper på Kinas silkevej

Iran har planer om at bygge både motorvej og jernbane gennem Irak og Syrien og forbinde sig med Kinas silkevejsprojekt. USA og Israel er bekymrede.

Iran vil bygge en jernbane, der forbinder landet med den syriske havneby Latakia. Den bliver en del af Kinas silkevejsprojekt, der skal bringe varer i ekspresfart til og fra Kina.
FOTO: Xue Siyang (df45086)/CC 3.0
1 af 1

Det har skabt panik i USA, Israel og golfstaterne, at Iran planlægger at bygge en motorvej gennem Irak og Syrien ud til Middelhavet.

Byggerierne og den nye silkevej forrykker det strategiske tyngdepunkt i hele Mellemøsten.
Pål Steigan, redaktør

Skuffelsen blev ikke mindre, da dagbladet Iran Daily for to måneder siden kunne meddele, at Iran også vil bygge en jernbane, der forbinder landet med Syriens havneby Latakia, via Irak.

Byggeprojekterne er en del af silkevejen – Belt and Road Initiative (BRI). Det skal bringe varer mellem Kina, Europa, Afrika og Mellemøsten i ekspresfart med tog, skibe og på landeveje.

'Slyngelstater' bygger

Problemet for USA og store dele af den vestlige verden er, at de har udnævnt Iran, Syrien og Kina til at være henholdsvis to slyngelstater og en stor handelskonkurrent. Og der er sanktioner mod alle landene.

>> LÆS OGSÅ: Den nye silkevej skal gøre Kina til supermagt

Iran for sin part, er af Kinas handelsminister Zhong Shan, beskrevet som en "strategisk partner" i Mellemøsten. Det skete på et møde i Beijing, arrangeret af Kommissionen for økonomisk samarbejde mellem Iran og Kina, rapporterede iranske Fars News Agency den 19. marts.

Kina er Irans største handelspartner og største importør af iransk olie. Og for Kina er Iran et naturligt bindeled mellem Asien og Mellemøsten. Også i gamle dage gik oldtidens silkevej gennem Iran.

>> LÆS OGSÅ: USA mister grebet og et nyt strategisk landskab bryder frem

Den nye jernbanelinje vil gå fra Irans og Iraks grænseby Shalamjah til Syriens største havneby, Latakia, oplyser vicedirektør for de iranske jernbaner, Mazyar Yazdani, til Fars News Agency.

Syrien er med

Også Syrien er med på silkevejen. I slutningen af februar besøgte landets præsident Bashar al-Assad Iran og mødtes med både præsident Rouhani og ayatollah Ali Khamenei.

Syrien er langsomt ved at genopbygge de økonomiske forhold til andre lande og knokler med selv at genrejse både infrastruktur og produktionskapacitet, som otte års krig har lagt i ruiner.

USA har sammen med en række golfstater, Israel og flere EU-lande siden 2011 pumpet både penge og våben ind til den væbnede opposition i Syrien med det formål at styrte Bashar al-Assads regering.

Kina har vist stor interesse for at genopbygge og investere i Syrien, hvor freden er nu i sigte, efter at nogle af de sidste lommer af jihadister er blevet nedkæmpet.

USA og Israel bekymrede

Fra det arabisksprogede nyhedsbureau Diyaruna, der drives af USA's militære kommando for Mellemøsten, Centcom, er der kun kommet bitre reaktioner på planerne om motorvej og jernbane fra fra Iran til Syrien og Irak.

– Beslutningen om at etablere en jernbane for at forbinde Iran med Syrien er taget på højeste niveau i Iran, siger den pro-amerikanske, syriske journalist Mohammed al-Abdullah fra det syriske nyhedsmedie al-Sham til Diyaruna.

Han advarer om, at denne linje i sidste ende vil fungere som en hurtig forsyningslinje for våben til Irans revolutionsgarde IRGC og dets tilknyttede grupper i Irak, Syrien og Libanon.

– En jernbaneforbindelse ville være den nemmeste måde at transportere soldater fra de mange fraktioner, som er oprettet af IRGC i Syrien og Irak, tilføjer syreren.

>> LÆS OGSÅ: USA forsøger at blokere Kinas silkevej

Fra Israel er der også advarsler mod Iran.

– Jeg gør det utvetydigt og klart, at Israel ikke vil tillade, at Iran forankrer sig militært i Syrien, og vi vil utvivlsomt handle militært imod det, sagde den israelske premierminister Benjamin Netanyahu ifølge Jerusalem Post 11. marts.

Den amerikanske analytiker Seth G. Jones fra tænketanken Transnational Threats Project, mener, at Iran ønsker adgang til Middelhavet.

"Iran arbejder på at etablere en korridor tværs hen over hele regionen", skriver han i en artikel.

Men korridoren kan "imødegås" ved øget samarbejde mellem for eksempel Irak og golfstaterne, mener han.

Forrykket magtbalance

Ifølge den norske redaktør Pål Steigan på netsiden steigan.no "forrykker den nye silkevej det strategiske tyngdepunkt i regionen" – og konkret ser de to vigtige olieproducenter Iran og Irak ikke længere Europa som deres vigtigste handelspartner.

Hidtil har USA, Israel og kongedømmerne i golfområdet dikteret store dele af både økonomierne og de strategiske styrkeforhold i Mellemøsten.

"Med Irans og Iraks initiativer er der opstået en særlig regional dynamik i BRI (silkevejsprojektet, red.). Det er ikke længere blot et kinesisk projekt, men et projekt, som centrale lande i regionen udvikler på baggrund af deres egne interesser", skriver Steigan.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


02. apr. 2019 - 11:11   09. sep. 2019 - 13:48

Mellemøsten

ah@arbejderen.dk, se@arbejderen.dk
Kinas nye silkevej
  • Skal bringe varer mellem Kina, Europa, Afrika og Mellemøsten i ekspresfart med tog, skibe og på landeveje.
  • Skal gavne fire milliarder mennesker i 68 lande – svarende til 65 procent af verdens befolkning.
  • Vil bidrage til at flytte rundt på en fjerdedel af verdens varer og tjenester.
  • Med i planen er også "Det 21. århundredes Maritime silkevej", der forbinder Asien med Afrika og Oceanien.
  • Prisen anslås til mellem fire og otte billioner dollars.
  • Senest har Italien underskrevet en aftale med Kina om blive koblet på silkevejen. 
  • Den oprindelige silkevej var en handelsrute fra Kina gennem det centrale Asien, der tæt på grænsen mellem Kina og Afghanistan delte sig i to. Den ene fortsatte til Indien og den anden til Persien og Europa.
  • Handelsvejen bestod af flere karavaneruter og kendes fra det første århundrede før vores tidsregning.
  • Den var, indtil søvejen syd om Afrika blev åbnet i cirka 1500, den vigtigste rute for Kinas eksport af teknologi og luksusvarer, herunder silke, til Sydasien og Europa.

Kilder: South China Morning Post, Asia Times